Betala ut lön till mig själv (är jag anställd)?

2
Hej.
Först: Jag misstänker att jag knappast är den första som ställt denna typ av frågor, ber isf om ursäkt. Ge mig gärna en länk till tråd där jag kan få svar på mina frågor.

Jag har nyligen (i år) startat ett AB. Jag äger 100% av bolaget, har inga anställda. Förutom mig själv då, antar jag. Jag jobbar som konsult. Jag har börjat få kunder och fakturerat några gånger. Men hittills uppgår inte intäkterna i närheten av kostnaderna för en normal lön. Men jag vill ändå ta ut lön i den mån jag kan, även om det blir en liten lön.

* Ska jag registrera bolaget som arbetsgivare hos SKV, även om jag själv är den ende anställde?
* Ska jag för bolagets räkning registrera mig själv hos SKV som en anställd i bolaget?
* Det är närmast hopplöst att i förväg veta hur många löneutbetalningar per år jag kommer kunna göra, eller hur mycket jag kan betala ut i lön varje gång. Hur ska jag tänka här? SKV verkar vilja ha svar på detta.
* Jag använder Bokios bokföringsapp online, ska jag skapa en anställd i programmet, mig själv alltså?
* Jag har ett företagskonto på en vanlig bank, så jag antar då att jag betalar lön (till mitt privata konto) och skatter till SKV (bolagets skattekonto) från bolagets företagskonto. Dum fråga kanske, men jag vill vara säker på att göra rätt.
* Ska jag kanske öht vänta med att ta ut lön, och ta ut vinstutdelning i förskott istället? Förstås med risk att få låg SGI, jag vet det. Då behöver jag än så länge inte registrera mig som arbetsgivare/anställd, eller?

Misstänker att mina noob-frågor delvis har att göra med att det är lite svårt att hålla isär mig själv som privatperson, och bolaget som juridisk person. Tack för tålamodet.
1009
211
Hej, Ska du ta ut lön så måste ditt AB vara registrerat som arbetsgivare. Till skillnad mot enskild firma så är du i AB en vanlig anställd (i det avseendet). Man registrerar inte sina anställda annat än när de lämnar arbetsgivardeklarationen. Detta gör du normalt varje månad, även om du inte betalar lön varje månad. De månader ingen lön betalas ut så deklarerar man noll. Ett alternativ är säsongsregistrering, där du struntar i att deklarera de månader du inte betalar lön (men måste nog fortfrande komma ihåg att deklarera i december). Du behöver alltså lägga upp dig själv som anställd i löneprogrammet och betaal ut till ditt privata konto. Bolagets skatter betalas från bolaget. Om du ska ta lön eller utdelning eller kombinera båda beror på en del andra saker också. Tex om du har annan inkomst av tjänst. En tumregel kan vara att ta ut lön/inkomst tjänst upp till brytpunkt eller SGI och utöver det utdelning. Men det finns andra faktorer att fundera på,
2
Tack Johan. Så bolaget lämnar in en arbetsgivardeklaration (för min privatpersons räkning) varje månad, även om ingen lön betalas ut?
1009
211
Hej, Ja utifall du har en vanlig registrering för anställda så måste den lämnas varje månad (annars får man förseningsavgift). Deklarerar man noll en månad finns en ruta att bocka i, så det är väldigt enkelt. Ska du bara ha lön någon enstaka månad så funkar nog säsongsregistrering. Jag är inte uppdaterad på den efter man började deklarera uppdelat per person, så du kanske ska kolla med Skatteverket hur det funkar om du är intresserad av den modellen. Man ska också ha koll på regler kring sjukersättning mm. Har man inte samma lön varje månad kan det bli problem att beräkna sjukersättning från Försäkringskassan. I värsta fall blir man helt utan. Samma gäller nog all ersättning som baseras på lön. Finns fall som gått bra med uttag av lön bara en gång per år, men det kan vara en kamp.
2
Hej Johan. Tack för jättebra svar, verkligen värdefullt. Jag kollar vad som gäller med SKV.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.