När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hur ser ni på affärsidén? Är det något man ska hålla för sig själv och inte visa eller berätta för någon tills man är klar att starta, eller ska man visa och diskutera den med andra?
Jag ser ofta personer och en del medlemmar här inne som är så hemlighetsfulla att de inte ens kan förklara inom vilken bransch de ska verka inom.
Tror ni att andra stjäl affärsidéer och är det i så fall en fara?
Ser fram emot många spännande svar då detta verkar vara ett stort problem och en rädsla för många företagare och blivande företagande.
Problemet när du kommer på en affärsidé är ju att idén måste diskuteras. Vad jag använt är en eller två äldre entreprenörer samt gamla affärsbekanta. Låt dem kritisera din idé. [br]Har du inga affärsbekanta eller tillgång till mentorer är du faktiskt tvungen att låta andra obekanta se den.[br]Sedan när det gäller kunskap är det ju ingen som kan ta denna ifrån dig och då går du ju ur leken välbehållen ändå. Risken då är ju att andra vill hyra eller sälja affärsidén genom dig.
Det är oundvikligt att idéer stjäls. I min bransch sker det väldigt ofta. Slutresultatet är inte alltid det samma eftersom den som stjäl oftast sätter sin särpräglade del till idén.[br][br]Att vara hemlighetsfull kan man vara och ofta väcker det mer nyfikenhet men inte alltid positiv feedback. Det är oftast lite givande och tagande. Har man en idé som man vill ha input på ja då får man berätta den så att det finns input att ge. Annars är risken stor att man tappar värdefulla kontakter som faktiskt skulle kunna hjälpt idén att få fart. Men man behöver inte alltid berätta hela affärsidéen.[br][br]webbgbg.se är inne på en bra tanke och det är kunskap. Har du bra kunskap om ett område eller spetskompetens. Då är chansen mindre att någon kan göra det som du kan. I alla fall inte lika bra. Har man den kunskapen eller spetskompetensen så vet man också oftast om vilka som kan vara intresserade av att stjäla en idé. Dessa behöver man inte berätta för. Har man inte kunskapen eller spetskompetensen så ska man nog ta sig en funderare om idéen verkligen är bärande eller om den går att förverkliga.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Risken finns alltid att idéer stjäls - så internet är kanske inte den första platsen där man ska delge sin idé. Däremot tror jag verkligen att man MÅSTE diskutera sin idé med andra innan man genomför det hela. Någon som kan hjälpa dig att problematisera dina tankar - du måste ju kunna förklara dem för intressenter om du exempelvis behöver startkapital. Då är det inte bra att komma "oförberedd" - dvs möta frågor du inte alls hade tänkt på själv.[br][br]Så absolut att du ska diskutera med ett flertal innan du satsar, men börja med de närmaste. På högskolan finns idéverkstad att bolla idéer med, kanske finns något liknande inom något ställe där du rör dig.
Vissa vill till och med [u]att man "stjäl" affärsiden[/u]. Det finns nyhetsbrev med affärsideér från "Redaktionen.se" som är full med affärsideér.[br]http://www.redaktionen.se/nyhetsbrev.php?visa=affarsideer[br]Anslut dig så får du se....[br]Liten parantes till huvudämnet.....
Visst stjäls/lånas det affärsidéer men det är väl det som är kreativitet, att ta ett par saker som redan finns och sedan slå ihop dem. Vips så har vi en ny idé! :)[br][br]Är det fel att göra så?[br][br]Jan Stenbeck sa (Mannen som startade upp Tele2, TV3, Metro och mycket mer)- "Vi stjäl affärsidéer med stolthet!" Det byggde han hela sitt imperium på.[br][br]Jag gillar även citatet som [url=http://www.foretagande.se/index.php?option=com_content&task=view&id=159&Itemid=9999]Ola Ahlvarsson nämnde i sin intervju[/url] - "Tro inte att folk ska sno din idé, den förädlas av andras åsikter."[br][br]Prata och utveckla sin idé är bra men kan man inte göra det med vem som helst?
Att resa ut i världen är ett mycket bra sett att komma före andra. Likadant är det att gå på mässor utanför landets gränser eller gå i exklusiva butiker runt om i olika delar av vårt klot. Skv är inte så förtjusta i det så det gäller att ha noterat ett och annat under resans gång.
Visst kan ideer stjälas men det finns föga värde i en ide och ideer är ingen bristvara. Det går 13 på dussinet. Det som däremot är en bristvara är människor som genomför dem. Sådana är det extremt ont om. De är dessutom upptagna människor med egna ideer.[br][br]Läs mer om detta ämnet i min blogg:[br]http://disruptive.nu/2007/09/23/en-ide-har-inget-varde/[br][br]Poppe och jag tror på detta så vi har beslutat att ge bort våra ideer. Ta dem, bjussa på middag när ni säljer företaget![br][br]http://disruptive.nu/gratis-affarsideer/
Hej! [br][br]Några tankar från mig...[br][br]Jag är själv inte ett dugg rädd för att någon ska stjäla mina idéer. Precis som Rudolf säger så är det sällan ett problem att komma på nya idéer, men däremot att genomföra dom. [br]Att dela med sig av sina idéer till andra ser jag inte heller som ett problem. Alla försvarar sina egna tankar som om det gäller livet och jag tror att den som "föder" en idé kommer att lyckas betydligt bättre än någon som kopierar den. Man får inte heller glömma bort alla "små detaljer" som är omöjligt att skissa ner i en affäsplan som ingen annan kan komma åt än just den som kom på idén.[br] [br]Själv har jag 10 nya affärsidéer per dag, men 99% av dom är fullständigt värdelösa när man börjar skissa på det och den första entusiasmen lagt sig. Affärplaner har en fantastisk förmåga att få ner en på jorden igen :vissla[br] [br]Jag tror det är bättre att ta en halvbra idé och genomföra den väl, än att ha en fantastisk idé som inte genomförs alls ;-)[br][br]MVH[br][br]R[br]
För att knyta an till det Rudolf skriver - många (de flesta?) framgångsrika företagen bygger inte på en helt ny unik idé, utan tvärtom på en befintlig idé från ett annat företag men som någon haft förmågan att utveckla och utnyttja till fullo.[br][br]Nya idéer är till och med i vissa fall svårare att bygga ett framgångsrikt företag på eftersom marknaden inte är van vid produkten eller helt förstår dess funktion och värde.
En aspekt av företagande är när man kan sätta ihop pusselbitar av "andra" Företag. Någon har distribution, ngn har teknik, någon har en kompleterande produkt.[br][br]När man sedan blandar detta uppstår ett stort värde utan att man kannibaliserar på de övriga företagen och har man gjort det rätt får alla del av värdet och man själv förhoppningsvis en stor bit![br][br]har inget exempel i huvudet men skall kolla runt och skriva en bloggpost om det!
[quote author=Rudolf link=topic=2861.msg13021#msg13021 date=1192357878][br]Deji: vet du någon företagare som gjort någon bra grej inom detta?[br][/quote][br][br]Tja, om jag inte misstolkat dig så har vi Volvo, Ericsson, ABB med flera.. [br][br]Volvo Cars Corporation[br]Volvo Logisitk[br]Volvo IT[br]Volvo Fastigheter[br]etc..[br][br]Man delar upp en stor verksamhet till flera små bolag som därigenom samverkar.. Ungefär så som småföretagare kan nätverka ;)[br][br]Den som bl.a. tjänar på detta är ägarna eftersom dom betalar sina egna tjänster till sig själva samtidigt som dom har klara riktlinjer för var och ett av bolagen. [br]
[quote author=DEJI link=topic=2861.msg13435#msg13435 date=1193283237][br][quote author=Rudolf link=topic=2861.msg13021#msg13021 date=1192357878][br]Deji: vet du någon företagare som gjort någon bra grej inom detta?[br][/quote][br][br]Tja, om jag inte misstolkat dig så har vi Volvo, Ericsson, ABB med flera.. [br][/quote][br][br]ABB brukar nämnas som i böckerna som typiskt exempel på att dela upp specialisera sina avdelningar - dessutom kör (körde?) ABB med "dubbelt" organisationschema - man har dels företag med olika affärsområden, dels har man gemensamma enheter för till exempel teknikutveckling, försäljning/marknadsföring etc etc. Fråga mig inte hur det fungerade.[br][br]De stora bolagen brukar dock dela upp sina verksamheter just för att de är så stora. Hogia brukar därför nämnas som en mindre koncern som delat upp sig på olika bolag för specialisering.
[quote author=Wooster link=topic=2861.msg13530#msg13530 date=1193407152][br][quote author=DEJI link=topic=2861.msg13435#msg13435 date=1193283237][br][quote author=Rudolf link=topic=2861.msg13021#msg13021 date=1192357878][br]Deji: vet du någon företagare som gjort någon bra grej inom detta?[br][/quote][br][br]Tja, om jag inte misstolkat dig så har vi Volvo, Ericsson, ABB med flera.. [br][/quote][br][br]ABB brukar nämnas som i böckerna som typiskt exempel på att dela upp specialisera sina avdelningar - dessutom kör (körde?) ABB med "dubbelt" organisationschema - man har dels företag med olika affärsområden, dels har man gemensamma enheter för till exempel teknikutveckling, försäljning/marknadsföring etc etc. Fråga mig inte hur det fungerade.[br][br]De stora bolagen brukar dock dela upp sina verksamheter just för att de är så stora. Hogia brukar därför nämnas som en mindre koncern som delat upp sig på olika bolag för specialisering.[br][/quote][br][br]Förmodligen hade dom scheman en för funktioner och en för processer... Smart![br][br]I exempelvis orderprocesen har man marknadsavdelningen, produktionsenheten, det externa lagret, och kanske en eftermarknadsavdelning.. Olika funktioner som samverkar i en process för att tillgodose kundens behov av en vara/tjänst. Samtidigt kan kundens erfarenheter fångas upp som ger signaler åt eventuella brister och underlag för framtida förbättringar..
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.