När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag är i full gång att starta upp ett nytt bolag med en inte helt ny, men bra affärsidé.
Jag skulle behöva bolla lite idéer med andra egenföretagare utan att "bränna" min idé allt för mycket. Jag vill inte att någon annan snappar upp affärsplanen och sedan "tar" mina kunder... :OMG
Jag var väldigt hemlighetsfull i början men insåg snart att jag vann mycket mer på att tala om min idé än att hålla tyst. Risken att någon tar något ifrån en eller snor idén, kunderna etc. är väldigt liten, särskilt i jämförelse med det du vinner på att tala om din idé och få input och hjälp. Själva idén är enligt min uppfattning en väldigt liten del (några få procent) av hela verksamheten, det viktiga är genomförandet.
Jag håller med.[br][br]Min erfarenhet är att väldigt många pratar om potentiella idéer och hur saker skulle kunna göras, men väldigt få genomför sedan sina idéer.[br][br]När du pratar om din affärsidé så kommer lyssnaren troligtvis att fundera hur han/hon kan använda sina kunskaper för att samarbeta med dig. Men för att lyssnaren skall ta hela idén och dina kunder så måste denne ha samma kunskaper, erfarenheter, tid att avvara och framförallt lust att köra på just din idé. Och slutligen vara en sann "doer". Sannolikheten är liten.[br][br]Så .. bolla runt dina idéer! Det hjälper dig. ;)
En fördel om man sprider sina idéer är att man kommit en bra bit på vägen. Själv har jag inte särskilt lysande framgång utan man har eller har försökt på alla sätt att ta ens idéer. Är det så att man går och bär på endast en ljuspunkt kan det bli ett hårt bakslag.
Jag håller med övriga talare. Vi pratar alldeles för lite affärsidéer i det här landet. Jag skulle kunna sitta och prata affärsidéer hela dagarna, men det är inte så vanligt att folk gör det tyvärr. Som sagt var, att ha en idé är en sak, men att faktiskt verkställa den är en HELT annan sak. [br]Något som jag tycker är bra med att ventilera sina idéer är att ens vänner ofta tar ner en på jorden rätt snabbt. Det är rätt nyttigt att få dom där frågorna: "Har du tänkt på det...?"[br]"Tänkte inte på det", blir väl svaret rätt ofta och så får man jobba vidare.[br][br]Sen beror det förstås på vem du har tänkt att diskutera med. Är det väldigt driftiga personer och du vet att dom bara sitter och väntar på en bra idé så behöver du ju inte avslöja allt.
[quote author=anna@isabiz.se link=topic=4138.msg19962#msg19962 date=1219959812][br]Jag håller med övriga talare. Vi pratar alldeles för lite affärsidéer i det här landet. Jag skulle kunna sitta och prata affärsidéer hela dagarna, men det är inte så vanligt att folk gör det tyvärr. Som sagt var, att ha en idé är en sak, men att faktiskt verkställa den är en HELT annan sak. [br]Något som jag tycker är bra med att ventilera sina idéer är att ens vänner ofta tar ner en på jorden rätt snabbt. Det är rätt nyttigt att få dom där frågorna: "Har du tänkt på det...?"[br]"Tänkte inte på det", blir väl svaret rätt ofta och så får man jobba vidare.[br][br]Sen beror det förstås på vem du har tänkt att diskutera med. Är det väldigt driftiga personer och du vet att dom bara sitter och väntar på en bra idé så behöver du ju inte avslöja allt.[br][/quote][br][br]Det jag tycker man dock ska akta sig för är att ta åt sig för mycket av andra personers åsikter. I Sverige har vi en tendens att trycka ner alla människor som har idéer och frigjorda tankar. Om någon skrattar åt dig och säger "Det kommer aldrig" att fungera, tycker jag att du ska skita i dem. Hitta folk med konstruktiva tankar (som de flesta på detta forumet :).
Anna var inte rädd för att ge idéer till andra, det har du säkert igen på ett eller annat sätt. Titta gärna på mina inlägg så kanske du får inspiration utav något av dessa.
Din fråga har kommit upp många gånger tidigare och är naturlig då det är en kick att komma på en affärsidé. Jag tror att det är så enkelt som att de personer som inte kommer på en egen affärsidé är inte heller förmögna att utföra någon annans heller. När man drömmer, fantiserar om framgång, jobbar, läser och allt som tar en framåt så dyker det upp affärsidéer hela tiden. Ju mer man jobbar desto fler affärsidéer kommer man på. Gör man inget, kommer man inget på. Så upplever jag det i alla fall.[br][br]Jag har faktiskt inte hört en enda gång att någon fått sin affärsidé stulen. Kanske att någon sagt att "det där kom jag på för 10 år sedan", men då kan det väl kvitta att någon annan till slut gjorde det.. :P[br][br]Jag håller med daneri, att det är på genomförandet som krutet skall läggas och med mycket fokus på försäljningen![br][br]Så berätta utförande om din affärsidé så ska du se att den kommer att utvecklas ännu mer av de svar och synpunkter du får.[br][br](Sen är vi ju nyfikna med så klart :mrgreen:)[br][br]Jag tror säkert att det finns flera hundra bra affärsidéer i detta forum som ingen påbörjat och som var och en av dem skulle kunna skapa en förmögenhet till den som utförde den. :nicka[br]
[quote author=anna@isabiz.se link=topic=4138.msg19962#msg19962 date=1219959812][br]Jag håller med övriga talare. Vi pratar alldeles för lite affärsidéer i det här landet. Jag skulle kunna sitta och prata affärsidéer hela dagarna, men det är inte så vanligt att folk gör det tyvärr. Som sagt var, att ha en idé är en sak, men att faktiskt verkställa den är en HELT annan sak. [br]Något som jag tycker är bra med att ventilera sina idéer är att ens vänner ofta tar ner en på jorden rätt snabbt. Det är rätt nyttigt att få dom där frågorna: "Har du tänkt på det...?"[br]"Tänkte inte på det", blir väl svaret rätt ofta och så får man jobba vidare.[br][br]Sen beror det förstås på vem du har tänkt att diskutera med. Är det väldigt driftiga personer och du vet att dom bara sitter och väntar på en bra idé så behöver du ju inte avslöja allt.[br][/quote][br][br]Jag kan inte låta bli att roas av ditt påstående och hur rätt du faktist har. Det är rätt lustigt hur hemlighetsfulla och tillbakadragna vi är i Sverige. [br][br]Som grekättling kan jag säga att det är lika roligt att se hur detta fungerar i sydligare breddgrader. Grekerna är precis tvärt om. Det diskuteras affärsidéer hej vilt på det lokala kaféet i gigantiska grupper där det inblandade är allt mellan 15 - 60 år gamla, och detta görs 7 dagar i veckan :) Alla vill bli rika och allas idéer är bättre än de andras påstår de,men än så länge har jag inte hört att någon stulit eller ens verkställt någon idé. [br][br]Jag tror inte att det hade varit mycket annorlunda här då det krävs en stark vilja och framföralt mod om man ska komma någon vart. Dessutom som många påpekade här är hur viktigt utförandet är. Det räcker altså inte med en bra idé.[br][br]/C
Läste ni inte om tjejerna i gymnasiet som hade en affärside om en väska. De rådfrågade "BlondinBella" som har gått ut med att hon vill hjälpa unga företagare.[br]Par veckor efter hittade ungdomarna sin väska i BlondinBellas blogg men nu var det BlondinBella som sålde och marknadsförde väskan..... :nono Hon hade snott konceptet...[br]Kan man inte lita på någon? ???[br][br]PS, BlondinBella är en 17 årig tjej som bloggar om mode på Aftonbladet (eller var det Expressen???)
sod: Ledsen, men du hade inte många rätt i ditt inlägg. [br][br]1. Det var inte en väska, det var en insats till en väska. Genom att flytta insatsen i vilken man har sina saker i fiffiga fack från väska till väska, är det lättare att byta väska.[br][br]2. Ett företag Blondinbella varit i kontakt långt tidigare, tillverkar en sådan insats och har gjort det i flera år, de ungdomar du nämner var alltså inte först med iden. Alltså är argumentet att iden är snodd från dem helt fel. Företaget var alltså först. Samarbetet med Blodinbella var före att EF-företaget hörde av sig och försäljningsstarten var också före att EF-företaget dyker upp kontaktar henne och sedan påstår att hon har snott deras ide, vilket Aftonbladet tacksamt nappar på för att skriva ännu en idiotiskt vinklad och lögnaktig story i syfte att Aftonbladet skall tjäna mera pengar på en 17 årig tjejs egna framgångar.[br][br]3. Det företaget som tillverkar insatsen i sin tur intygar förstås att Blondinbella inte har snott något. [br][br]4. Blondinbella blev alltså kontakta av ett EF-företag, en av tusentals företag, organisationer och personer och som hör av sig till henne och ber om medverkan eller snarare vill ha avhennes tid och att hon skall ägna den åt deras egna projekt. Många av dessa kontakter stjäl förstås tid och är till igen eller liten nytta för Blondinbella. Blondinbella kunde i det här fallet inte medverka i vad det nu var de ville ha hjälp med och tackade nej. Inget som helst konstigt med det, så gör alla egna företagare.[br][br]4. Blondinbella har en egen blogg på egen domän. Den ligger inte på någon annat ställe.[br][br]Det var vad som var fel i ditt inlägg. [br][br]Förutom det skall du förstås inte tro på ett enda ord som står i Aftonbladet, de ljuger regelbundet för att sälja lösnummer. Blondinbella har också tröttnat på Aftonbladet av det skälet och talar inte med dem längre. [br][br]Kolla tex här: http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=site:blondinbella.se+aftonbladet&ie=UTF-8&oe=UTF-8 (En googlesökning på ordet aftonbladet i Blondinbellas blogg)[br][br]Tex dessa: [br][br]http://www.blondinbella.se/2008/october/tidningar-tar-aldrig-nagon-hansyn-till-min-al.aspx[br][br]http://www.blondinbella.se/2008/october/det-ar-tufft-att-vara-17-ar.aspx[br][br]På Aftonbladet jobbar en idiot som heter Karin Lindblom som har skrivit denna inte alls hårt vinklade artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3476049.ab[br][br]Blondinbella tar med henne på onsdagens utelista, kul formulerat tycker jag och mycket bättre skrivet än det dravel Karin producerar som har utbildning som Journalist:[br][br]http://blondinbella.se/2008/october/utkast-1-forstaende.aspx[br][br]Insatsen till väskan nämns här:[br]http://blondinbella.se/2008/october/en-helt-vanlig-dag.aspx[br][br]Ett gäng företag och bloggar och webbshoppar nämner insatsen som heter "Zip and Switch", du kan googla på det, tex denna:[br][br]http://www.smartasaker.se/default.aspx[br][br]Tillverkaren av hanväskinsatsen finns här:[br]http://www.exerro.se/produkter_zip.html[br][br]Blondinbella bloggar (fram till nyligen) här:[br]http://www.blondinbella.se/ [br][br]
Mmm, läste också detta, om aftonbladet har rätt (hmm) har alltså ungdomarna i EF-företaget gjort ett patentintrång då det andra företaget redan hade patent på sin idé.
På så sätt TAz...[br]Jag ber om ursäkt att jag var för snabb och skriva ett inlägg innan jag fått allt kött på benen...[br]Man skulle i såfall kopiera ditt inlägg och skicka till Aftonbladet så de kan få rätta sitt inlägg.[br]Du verkar känna Blondinbella och hennes blogg utan och innan så jag tror du har rätt i det du säger.[br][br]Hur som helst var undermeningen med det jag ville säga att man ska nog inte prata vitt och brett om det är en affärside man vill behålla.
Riktigt bra idéer tar man ofta som sina egna och vill någon klaga blir det så dyrt att ge sig på företag att det är bättre att glömma. Själv talade jag med mina närmaste om mina idéer av stor värde för mig och ser om någon är intrresserad att förverkliga dem, andra kommer här på forumet eller andra platser, oftast kanske bara en annan vinkling eller attan användningsområde. Att någon skrattar åt dig visar bara på oförmåga att sätta sig in i personens tänkesätt och är ett bra mått på att något kan ske. För det är just det att se saker från baksidan av problemet som ger lösningen. Att tidningar inte har koll på verkligheten fick jag bevis på häromdagen ang. ett mer än 20-årigt ärende där djävulen till människa utmålades till mer eller mindre som ängel.
Håller med C.Bouloutidis samt anna@isabiz.se. Reaktionerna jag fick från nära o kära när jag gjorde klart för dom att jag inte längre skulle jobba "under" någon, utan att om någon annan klarar av att skapa något så har jag alla möjligheter att göra detsamma, var väl inte de roligaste. I Sverige finns en otroligt hemsk kultur i att tävla med grannen. Självklart gäller denna inte alla och det är väl det här forumet ett bevis för. Men min personliga uppfattning om Sveriges syn på entreprenörer är att en entreprenör är inte värd ett skit TILLS denne då har genomfört sin idé och alla vill ha en bit av kakan som dom enligt egen utsago själva hade stor del i. Nej usch för den delen av Sverige. [br] [br][br]"Öhh, jag har nyss blivit av med jobbet.....tänkte du har ju eget företag o sådär...öhh vi e ju kompisar ändå du kan ju fixa in mig då lr?" Någon som känner igen sig?
Håller med mycket av det som skrivits innan, risken att någon snor idén är betydligt mindre än all den hjälp du kan få. Dessutom, även om någon snor idén kan du göra den mycket bättre eftersom du har tänkt på den längre. [br][br]Jag läste någonstans hur stor roll olika faktorer har för om man lyckas med en affärsidé eller inte. Själva idén stod bara för 3%, medan en eldsjäl bakom idén var 60 eller 70% någonting, sen fanns andra delar som nätverk och vilken hjälp man fick.[br][br]Förr eller senare måste du ju berätta om din idé, när affärsverksamheten ska dra igång på riktigt, och det finns alltid någon som kan sno den, så det gäller att hela tiden ha en plan för hur du ska kunna utveckla ditt företag och ligga steget före, om någon annan startar upp en liknande affärsverksamhet.[br][br]Lycka till![br]//Frida
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.