Affärsidé. Att skapa ett företag som säljer mat via Internet med hemleveranser. Att snabbt bygga en ordentlig kundstock för att sedan sälja av sitt företag till någon intressent (KF? ICA? Ett utländskt företag som vill in i Sverige?)
Problemet med att sälja mat på Internet är att konsumenter har en stark inrotad vana att handla i sin butik. Antingen det är behovet av att klämma och känna eller behovet av att bestämma sig samma dag man ska äta, eller tom när man står i butiken. De som planerar och veckohandlar gör det ofta för att hålla nere priset och skulle inte kunna tänka sig att handla mat över Internet med den merkostnad det innebär. Så hur kommer man åt de potentiella kunder som skulle kunna tänka sig att handla på Internet men inte gör det?
Jo. Man levererar i alla fall?
Vid en fast och återkommande tid levererar man gratis mjölk till det området man vill ha kunder i. Man kan kalla företaget för mjölkmannen.se. Man levererar gratis mjölk i förhållande till hushållets storlek. ”Alla” använder ju mjölk, om inte annat så i kaffet i alla fall. Man kan efterlikna gamla dagars mjölkbud i vita rockar och skärmmössa för att skapa en trevlig företagsprofil.
Förutom mjölk har man även andra varor att sälja, men det är inget krav för att få mjölk (under en period av tex 2-3 månader). Med varje mjölkleverans lämnar man också en beställningslapp för andra varor tillsammans med diverse extrapriserbjudanden eller dylikt. Samtidigt öppnar man upp för möjligheten att ta emot beställning inför kommande vecka. Det gäller också att styra kunderna i så stor utsträckning som möjligt till hemsidan men prioriteten är att få dem att handla så beställningar vid dörren går också bra.
Betalning kan ske innan leverans via hemsidan men också med kort vid dörren med hjälp av en handhållen kortterminal.
Om man inte vill bli en livsmedelshandlare med allt vad det innebär av investeringar utan bara fokusera på själva kundanskaffningen och försäljningen över Internet så kan man slå sig ihop med en befintlig livsmedelshandlare. Man väljer då en medelstor butik som ligger så till att den inte har möjlighet att expandera i någon större utsträckning tack vare läget eller konkurrens. Handlaren får stå för lagerhållning och sortiment och du står för mjölkmannen.se i form av fordon, uniformer, personal, mm. Vinsten delas efter omkostnaderna.
Mjölkmannen.se kan även utföra marknadsundersökningar på uppdrag av dagligvaruproducenter hos sina kunder. ”Jag lämnar detta varuprov hos er med detta frågeformulär som jag sedan samlar in nästa vecka? Som tack får ni…”
Det går att starta detta företag med lite pengar och utan att lämna sitt dagarbete. Slå er ihop 5-6 personer. Ta ett område med ex. 50 lägenheter. Leverera två gånger per vecka (300 liter/vecka) 12.000,-/månad för mjölken? Säg ett startkapital på 5-10.000,-/man för att testa av idén under en period förutsatt att man kommit överrens med en livsmedelsbutik.