vad tror ni om denna idé?

14
2
Idén är att man skulle starta ett företag som ger feedback och åsikter av olika slag samt ge förbättringsförslag för nya eller befintliga produkter eller tjänster?  🙂
Företag skulle kunna t.ex skicka in någon produkt som de vill att någon "utomstående" skulle få testa och komma på möjliga användnings områden för denna, och även förbättringsförslag och målgrupper osv..   
Skulle också kunna göra "mystery shopping", dvs "testköpare" i olika butiker, och sedan göra bedömning på hur servicen är, hur man blev bemöten som kund osv , detta beställs altså av arbetsgivare, och namn på försäljaren  skulle inte komma fram, det hela mera allmänt i helhet liksom..
Och erbjuda dessa tjänster till ett relativt lågt pris.
Låter iaf intressant och skulle vara kul och spännande att få jobba med något i den stilen. Fantasi finns det så det räcker iaf  8)
Åsikter? Förslag?
223
2
Du beskriver den heliga graalen - att få betalt för att kläcka idéer. Jag sitter just nu med en spännande uppfinning i knäet, och problemet är att fundera ut vad den kan användas till - en rätt ovanlig situation givet att uppfinningar vanligtvis börjar som försök att lösa befintliga problem.[br][br]För att lyckas med detta som affärsidé tror jag att du först behöver ett rejält kontaktnät, fullt av personer som vet att just du är skicklig på att tänka i andra banor och hitta lösningar som ingen annan hittar. (Och jag tror att de flesta ser sig lite som just den personen.) Även då lär det vara svårt att hitta uppdrag, eftersom kunden inte vet vad hon betalar för. Från den synvinkeln är det i princip lotter du säljer...[br][br]Med det sagt skulle jag inte komma på tanken att anlita någon att lösa problemet åt mig.[br][br]Vad gäller Mystery Shopping (som ju är ett helt annat affärsområde) så finns det ett och annat sådant företag. Jag kan tänka mig att den branschen är rätt konjukturkänslig, men det kan ju alla gånger vara värt att ta sig en titt på marknaden.
2360
49
Jag  hörde om en ganska märklig sak. Man hade folk i affären som skulle köpa saker där det stod mycket folk för att dra med sig några andra.  Jag studerade samma sak på manhattan för snart 30 år sedan där man ville få folk att spela, var ett mynt fanns under 3 koppar. Ganska många åkte dit på det, först med låga insatser och långsamt tempo  och vinst för att sedan blåsa kunderna om inte polisen kom dessförinnan. Samma florerar på Drottninggatan till och från i *Stockholm.  Att låta någon annan tänka ut vad du ska göra. Nej.
219
5
Jag har hört att man även kan köpa en "kö" och ha utanför sin krog så att stället ser populärt ut....men det är nog en skröna... :LOOOL
1165
16
En köpt krogkö har jag bara hört om, aldrig sett någon använda sig av.[br][br]Däremot har det främst i Stockholm på senare år förekommit en hel del "gerillamarknadsföring" med inhyrda skådespelande människor som bärande punkt. Det kan t.ex. handla om att man vid en rea hyr in människor som startar ett högt och ljudligt gräl i butiken där de på klassiskt serietidningsmaner börjar slita i samma plagg som är "det sista". Andra saker jag vet om är att man hyr in skådisar och klär dem i kläder med konkurrentens logotyp, för att sedan gå runt och handla. Det är effektfullt om det sitter människor med skjortor som det står Pizza Hut på och äter på Max.
2360
49
swetrot, vi har läst samma artikel, och krogkö, visst är det så ofta något som kanske inte dragit så mycket folk. Ett annat beprövat koncept är att ha en för liten lokal vad det än gäller och gärna ha vakt utanför som släpper in några itaget. Ibland är det befogat för säkerhets skull. Jag bevittnade en gång en föreställning av pyramidmodell. Gissa om folk trängdes.
14
2
Med "testkund" tänkte jag nog kanske mera på att arbetsgivaren/butiksinnehavaren skulle få en analys/rapport på hur personalen bemöter kunderna i butiken, yrkeskunnighet osv, och på så sätt kunna arbeta för att förbättra och skola personalen till ännu bättre. Samt kanske bedöma produkt framläggningen, inredning m.m.  En fullständig analys liksom.    :bravo  [br]Men visst, varför inte hyra dit en kö utanför om det höjer försäljningen  :winner[br]eller dela ut chips i kyrkan istället för oblat, och sjunga karaoke istället för psalmer. Skulle väl också fungera för att locka dit nya "kunder"   ;)
223
2
Sedan mitt svar igår har jag tydligen funderat på hur man skulle kunna debitera för "grisen-i-säcken-verksamhet", d v s att sälja sina försök till idékläckning.[br][br]Idag, 12 timmar senare susande längs E4:an, kom jag plötsligt att tänka på dilemmat, och i samband med det, en (förvisso rätt naiv) lösning. Huruvida den är gångbar får du avgöra själv - jag slänger fram den tillsammans med en brasklapp då jag inte haft tid att suga på den.[br]Välkommen att förädla annars:[br][br]Fråga kunden hur mycket hon kan tänka sig att betala ifall resultatet är helt fantastiskt över förväntan. Här finns det utrymme att förhandla lite, dels utifrån marknaden och dels utifrån kundens resurser. Antag att ni enas om att kunden betalar 38 000:-.[br][br](Ni kan även instifta en minimipris: Ifall du lämnar din rapport, en nyhetslös centrering i deras gamla hjulspår, så får du iallafall något för besväret.)[br][br]Därefter berättar du för kunden att hon sedan betalar precis vad hon tycker att det är värt. Dock max 38 000:-, om din rapport nu är helt fantastiskt över förväntan.[br][br]Du får uppdraget tillsammans med en morot, kunden kan göra en budget, och beroende på vad du hittar kan ni använda samma prismodell för fortsättningen - undersöka den nya marknaden du hittat, pröva nästa produkt och så vidare. Om det visar sig att du är riktigt skicklig så sitter du i ett fantastiskt läge inför nästa uppdrag. Inte minst för meriterna du kan använda inför andra kunder: "Vi hjälpe Arla att spara 3 400 000:- per år. Det kostade dem 180 000:-."[br][br]Den här prissättningsmodellen förutsätter relationer och personliga möten, men det var det redan från början som jag ser det.[br][br]Tyck gärna till.
1165
16
Jag tror att foe är lite grann inne på rätt spår.[br][br]Problemet med "affärsutvecklande" verksamhet är allt som ofta att de är relativt dyra att använda, de förstår sällan företagets "själ" och de tar inga egna risker med att föreslå precis vad som helst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.