När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hur uppskattar man lättast försäljningsprognos på ett café? Jag har idag räknat med att dela upp vårt säljområde ungefär såhär
Inom 1 km | Inom 2 Km 3% | 1%
Detta innebär att per månad, 3% respektive 1% av dom som bor inom 1km respektive 2km skulle besöka oss 1 gång per månad.
Så om det t.ex är 10.000 personer som bor inom 1km, så skulle det alltså ge 300 besökare. Och om det bor ytterligare 10.000 personer inom 2km, så skulle det alltså ge ytterligare 100 besökare. Totalt 400 personer / månad.
Om man då gissar sig till att varje person i snitt spenderar 45 kronor, så ger den enkla uträkningen 400*45 = 18.000 Kr / Månad
Och då räknar man med att ingen av dessa kunder komma 2 gånger per månad. Månad 2 har jag räknat med att besökarna ökar med 5%, vilket då alltså ger 420 besökare o.s.v. ( Detta kan vara 420 nya besökare, eller 120 av nya / gamla ).
Är detta ett dåligt sätt att räkna, och isåfall varför? Tror ni att jag räknar med för mycket / lite?
Området har idag ett fik som går runt, men som har dålig service & dåligt utbud. Han kommer dessutom stänga ca 3 månader efter min planerade öppning. ( Ej pga mig )
För att ge er lite bättre uppfattning så kan jag ge er dom riktiga invånarsiffrorna: Inom 1 km = 8448 Inom 2 km = 21136
Någon som är duktig som kan slå en minut eller två och hjälpa mig med detta? Vill inte räkna med för lite , för då kommer jag ej starta upp företaget. Räknar jag med för mycket, så tar jag ut segern i förskott.
Det är inte lätt alls att räkna på det där, för det beror på demografi också, vilken sorts människor som bor i närheten. Och ligger ditt café där det är naturligt att titta in på en fika? Hur ser beläggningen ut vad avser tidpunkter, och har du sittplatser så att det räcker till då? (Samtidigt vill man inte ha något stort och öde de andra tiderna, för de lockar inte folk att komma in).[br][br]Generellt tycker jag att du räknar lite lågt, men som en uppstart så kan det naturligtvis vara vettigt att räkna lågt. Caféerna här i stan, som har betydligt färre människor som bor så pass nära, har många gånger fler besökare än vad du räknar på. (Men de har flera decenniers inarbetad kundkrets också).
Känner så också - man vill vare sig räkna för mycket eller för lågt.[br]Ca 24000 människor är mellan 18-64.[br]Ca 2000 människor är mellan 12-17 ( dessa räknar jag som besökare på internetcafét )[br]Ca 4300 människor är 65 och äldre[br]( Detta inom 2km )[br][br]Det bor totalt ca 100.000 människor i staden ( Inom ca 1-1,5 mil )[br][br]Området cafét ligger i har 8448 boende i sig,[br]och cafét ligger i det "centrum" som är hjärtat i hela stället.[br]Av alla som ska in och handla ( Willys / Lidl ), passerar ca 80-85% 4 stora skyltfönster[br]till mitt café + entré och framtida uteservering. Och ca 1 km bort har vi Ikanohuset & Ikea, vilket är två stora dragplåster till vårt lilla område ändå.[br]Cafét ligger riktigt bra för att vara i detta område. Och folket rör sig mycket från kl 08 - 21 när Willys/Lidl stänger, och våra öppettider kommer vara frukost från 07 och stänga kring 20-21-22 någonting.[br][br]Sittplatserna kommer räcka till. Gentemot mina beräkningar har jag sittplatser till övers,[br]men som sagt så tror jag att jag räknar lite lågt.[br][br]Jag har just nu bara beräknat att boende inom dessa 2 km kommer in 1 gång / månad.[br]Förhoppningsvis så kommer ju kunderna in mer än en gång,[br]plus att man har ca 95.000 ( tror t.o.m det är fler ) inom 1-1,5 mil att ta av.[br][br]Så det känns ändå som det är lågt. Men skönt att höra någon mer bara bekräfta det.[br]Någon som har en aning om hur man kan beräkna detta mer exakt,[br]eller har allmänna tips / idéer?[br][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.