Privata lektioner

1
Jag är en kvinna runt 40 år och utbildad civilingenjör. Jag har bott i Sverige i drygt tio år men kommer ursprungligen från Albanien, ett litet land vid medelhavet. I mitt hemland så jobbade jag som civilingenjör, men efter att jag och min familj kom till Sverige så hittade jag ingen möjlighet att jobba inom mitt yrke.

Men även fast jag är civilingenjör så har min dröm alltid varit att jobba som lärare, nämligen mattelärare. Jag har lite erfarenhet, eftersom jag har vikarierat som mattelärare på en högstadieskola. Efter att ha sett situationen som vi lever i (lågkonjuktur) så måste man satsa på att få en bra utbildning. Matte är ett ämne som behövs i många yrken. Det finns många elever som inte klarar kriterierna för att få godkänt i matte, och andra vill ha ett högre betyg.

Därför tänker jag starta egna privatlektioner för att hjälpa barn och ungdomar som behöver extrahjälp. Jag bor i Sundsvall och skulle vara tacksam om ni gav era tankar om min ide, och gärna lite goda råd. Om det finns föräldrar som håller med och stöder min ide, ta gärna kontakt med mig.

Tack på förhand,
Klementina
2066
22
Ta gärna en titt på [url=http://www.mattesmedjan.se/]http://www.mattesmedjan.se/[/url] som gör något liknande, skola utanför skolan så att säga.
321
9
Du kunde t ex låta studerande på högskola/universitet hjälpa yngre personer inom deras "expert"-område. Exempelvis kan de som studerar matematik på universitetsnivå tjäna lite extra, samtidigt som de får meriter från att undervisa. Föräldrar till högstadie- och gymnasieelever betalar säkert en slant för att få denna hjälp för sina ungdomar. Många familjer är tillräckligt köpstarka, så det kan fungera.[br][br]Filibastis
2360
49
Utmärkt idé, och jag tror du får många elever. När du startar din verksamhet ta även med mera områden som du tycker är trevligt och ordet konsult är något som man kan ha glädje att ha med det begränsar dig mindre.
118
5
Bra initiativ![br]En viktig punkt bara som många av dagens skolor verkar åsidosätta. Många skolor anställer lärare som har en bra kunskap i ryggen (civ.ing, civ.eko, etc.) för ämnet. Tyvärr är det ofta så att dessa människor som kan integraler och derivator som rinnande vatten inte har någon form av pedagogisk feeling! Är man inte pedagogisk och undervisar "klokt" så skadar det troligen eleven mer än hjälper den. Så värdesätt pedagogisk kunskap över allt annat.[br][br]Lycka till med idén!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.