Svensk butik . .. . i Japan?

36
Jag har just nu en webbshop i Sverige där jag säljer saker som är relaterade till den japanska subkulturen (anime, manga, cosplay, lolita, visual-kei m.m...)

Men nu har jag pojkvän som bor i Japan (alltså som är japansk). Vi planerar att förlova oss och sedan bosätta oss antingen i Sverige eller Japan . . .

Ska jag bo i Japan så har jag ingen chans att få nått "större" jobb..
Utan det får bli på café eller restaurang o butiksbiträde . . .

Men så kom jag på att jag kanske skulle kunna starta en butik där!
Som hade typiskt svenska saker, i Japan är de faktiskt väldigt intresserade av Sverige. Har frågat min pojkvän vad han tror, o han sa att det var en riktigt toppen bra idé.

Butiken skulle då innehålla (förutom svenska saker som osthyvel, knäckebröd, trätofflor o allt det där) , saker med svensk design, alltså i stort sätt vad som helst som är ett varumärke, grundat i Sverige.

Vad tror ni? Skulle bli jätteglad för feedback!
Både positivt och negativt!
2066
22
Som affärsidé tror jag det kan gå jättebra, de japaner jag träffat som turister verkar intresserade... hur det är i övriga samhället vet jag inte. Har för mig att Japan har ganska hårda krav på att få bo/jobba i landet, kolla upp det med ambassaden lämpligen.
36
Tack så mycket  :D[br] Ja jag har också fått den indikationen![br] Och i stort sätt alla japaner jag känner är mycket intresserade av Sverige, och svenska designmärken är något som många där drömmer om att få ha.[br][br]Det stämmer att det är mycket krav innan man ens får komma in i landet.[br] Men genom giftemål så går saker och ting mycket lättare  :)[br]T.ex. kan ju min pojkvän stå som ägare till företaget och jag som anställd..[br] Sen vem som egentligen sköter vad spelar ju inte så stor roll så länge det går rätt till  :D
119
Jag tror absolut att det skulle fungera! Ta ordentligt betalt bara! :)[br][br](Jag är mycket intresserad av Japan, och jag driver siten japanfakta.se.)[br][br]/Peter[br]
36
[br]Haha, jadå  ;) Det får ju bli lite "lyx" stämpel på varorna helt enkelt  :D[br][br]Väldigt fin sida du har, har faktiskt inte sett den innan! Kommer kolla runt där mycket nu  ;D
1324
4
Se bara till att du inte ligger för nära närmaste IKEA varuhus. För dom säljer ju en del av dessa varor. [br][br]Hans
36
Många som är intresserade av Japan här :)[br][br][quote author=littleluchinda link=topic=7431.msg34245#msg34245 date=1280584654][br]Jag har just nu en webbshop i Sverige där jag säljer saker som är relaterade till den japanska subkulturen (anime, manga, cosplay, lolita, visual-kei m.m...)[br][/quote][br][br]Vad är det för webshop du driver idag?[br]Har också funderat på liknande men alltid funderat på om det går runt. Alltså om det är värt besväret i Sverige?[br][br]Angående din idé i Japan så låter det inte helt omöjligt men jag vet alldelles för lite för att våga uttala om det är en bra idé eller ej.[br]Dock så tror jag mkt på att man kan göra allt man bestämmer sig för :)
36
Svar till Hans: Precis, vet inte hur det är i Japan, men gissar att sådana stora varuhus ligger mer i utkanten av städerna..  :)[br][br][br]eSvar till eliasn: www.tomodachi.se , är min webbshop.  :D[br] Det går runt, men de flesta säger till mig att det inte är värt allt besvär faktiskt..[br] Som jobb ingår även att hålla sig uppdaterad med de senaste anime, och traggla sig igenom 200 episoder á 20 minuter på såna anime man inte ens tycker om..  :blink Bara för att veta vilka varor som vore populära.[br]Det är en riktig livsstil helt enkelt. [br][br]Tack så mycket för de orden, jag tror som dig!  :D[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.