Starta eget fastighetsservice

22
1
Hej på er!

Går i tankar att starta eget med inriktning på fastighetsservice.
Inriktning mot privatpersoner som äger fritidshus eller villa...

Någon som gett sig på detta som kan ge lite bra tips?

MVH Mange
87
7
Hej Magnus. Jag startade just sådan verksamheten Maj 2010. Riktar mig även till företag. Skriv ner dina frågor och skicka till kenneth@dinhjalp.com så skall jag hjälpa dig så gott jag kan. Besök gärna www.dinhjalp.com och läs om våra tjänster. Mvh Kenneth
22
1
Kikade på din hemsida imorse faktiskt! Ska samla ihop lite frågor så mailar jag dig sen! MVH Mange
91
8
Dela gärna med er av frågorna och svaren här så kan fler ta del av tipsen plus att fler kan vara med och komma med nya idéer med andra infallsvinklar. Det tjänar vi alla på. Plus att det är hela idén med forumet :)
87
7
Absolut. Mitt misstag. Ska tänka på det till nästa gång. Mvh Kenneth
22
1
Kan lägga upp det matnyttigaste ur vår mailkonversation här om det är ok för dig Kenneth...?
87
7
Absolut Magnus. Kör på det.
22
1
Här kommer lite frågor med medföljande svar... [b]Startade du ditt företag som en verksamhet vid sidan av eller gick du "all in" från början?[/b] Jag startade firman vid sidan av en anställning som jag hade 07-16. Under denna period med anställningen så "jobbade" jag med firman direkt efter middag fram till ibland 21.30. Sent blev det:- Första halvan av 2010 var inte många timmar in alls. Mycket jaga,jaga, jaga och pr. Gick ganska trögt under 2011, men det släppte lite in på 2 kvartalet. [b]Hur marknadsförde du dig innan/vid uppstart av ditt företag?[/b] Pratade med i princip alla jag känner. Registrerade mig hos olika företagsforum. www.foretagande.se var den allra första. Första ”riktiga” året (2011), så ägnade jag mig åt traditionell reklamutdelning. Åkte runt med bil och delade ut egna reklamlappar. Speciellt bland hus hos sommargästerna på ön. Det kände jag fungerade eftersom ön är relativt liten som den är. Fick ut drygt 1000ex på tavlor och brevlådor. Tiden fick jag tack vare all semestertid på 5 veckor totalt. Dock tog det ”endast” 2v att dela ut. Sedan åka runt mycket. Min ”riktiga” semester det året gav mig knappt 2v. Dom 2v veckorna gick fort kan jag säga ;-) [b]Ungefär hur många timmar i månaden kan du fakturera?[/b] Väldigt olika. En dålig dag ca 2-3 tim, en bra dag mellan 6, 7-8tim. Detta med 6-8 timmar - Det kanske du inte tänker på i början, är all tid i bilen som du inte kan debitera på samma sätt som när du arbetar. En bra dag landar på ca 9-11 timmar med all debiterbar tid och tiden utanför. I början kan du räkna med.. (när du väl har kunder) Att 1tim fakturerat skapar dig ca 2.5 med förberedelse och allt runt omkring. Allt pga innan du kommer ikapp med rutiner Hur du sköter allt. [b]Vad för timpris har du lagt dig på?[/b] Priset Ja! Det var en väldigt besvärligt och känslig punkt som företagare. *ler* Speciellt om man då även bor på ön. Där kan du absolut inte ta samma pris. Kommer från Nynäshamn från början. Där av så visste jag ju priserna i Stockholm. Jag har på något sätt bara behövt justera priset 2ggr. Första satte jag på 379 kr. Efter "nada" respons och hur jag läste av folk och deras reaktion så drog jag ner till 369. Även detta var lite si och så. Ska inte dra hela storyn. Men det hela slutade med att priset landade på 350 kr. Detta då även på inkl moms. Men det funkar så länge du är inte har stora kostnader på lokal, personal och materialinköp. "Notis".. Vet nu inte hur mycket du tagit reda på. Men du får ha anställda fast du kör enskild firma. Bara det att kostnaderna inte är lika förmånliga som t ex. AB när du har personal på minst 3-4st. [b] Enkel beräkning:[/b] Absolut alla kostnader du har för att stå på benen. Hyra, mat, tele/tv, kläder och en mindre peng för nöjen(ett måste). Du måste har råd att unna dig något då och då. Säg att du behöver kanske få ut ca 14000 för att absolut räkna lågt och gå runt. Den generella beräkningen brukar säga gånger 2. Mao 28000 Där ingår kommunal skatt och egenavgift. = F-Skatten. Observera att jag räknar som enskild firma. Ta dessa 28000 delat med 120. = 5 dagar(veckan), 6 tim(per dag),. Vet inte varför. Men många andra företagare tipsade om detta. Detta ger iaf ca 230 kr/tim. Plus moms. = 287 kr. Nu tänker du… du ligger på 350 sa du. Jo! Sedan kommer allt runt omkring som- Arbetskläder,administration, försäkring, etc etc. Hoppas det inte blev för luddigt?
823
51
Strålande inlägg! :bravo Känner att vi behöver mer av detta. Är du som läser detta intresserad av att vi gör en kortare intervju om hur du kom igång med ditt företag. Kontakta mig!
22
1
Har nu registrerat mitt företag. Har börjat klura lite på kundutskick men har svårt att få det bra. Kenneth, hur gjorde du vid uppstart? Om du gjorde kundutskick ( för att lämna i brevlådor) hur skrev du dessa? Känns svårt att få det att verka proffsigt...
87
7
Kul å höra att du tagit ett steg närmare som företagare. Vad har du valt för namn? Har du någon logotype? Eller arbetar du på det? Sådant är ao innan du skickar ut något. Underlaget till ett utskick baseras mycket på vad du vill förmedla. Har du någon kortfattad berättelse om dig själv och vad ditt företag kommer syssla med? Området service inom fastighet är stort. Du har tex. montering, installation/ reparation, service och underhåll. Lite funderingar kring underlag: - Vilka blir dina kunder. Företag eller privatpersoner. Eller både och? Det viktigaste egentligen. - Vad vill du förmedla? - Vill du kanske hålla dig inom hushållsnära tjänster som städ, monteringshjälp, reparation av saker inomhus? - Företag som privatpersoner med tex hus- har du utrustning som trädgårds-redskap, enklare maskiner som gräsklippare, trimmer etc. (ganska stora investeringar) - När och hur skall dina kunder kunna kontakta dig? Endast via telefon eller via hemsida. - Ett utskick får samtidigt inte innehålla för mycke info. Det skall locka, inte trötta ut ögat. Helst locka på sådant vis att dom i princip lyfter telefonluren samma dag. Ett plus är att du får dom att sätta upp utskicket på kylen. Om du har en hemsida (vilket nästan känns som ett måste idag), så vill du kanske att många skall lockas till den för att läsa vidare om dig och företaget där och givetvis få dom att spara din sida under favoriter. Det är dig dom framöver skall kontakta, helst ingen annan. Jag fick klart mitt (A4) för utskick efter mycket om och men av just allt sådant tänk. Tog också delvis hjälp av min sambo och 3-4 andra personer till formulering och layout. Det är ett tips.. ta hjälp. Och intervjua personer om utskicket. Det är guld värt. Nu låter det kanske som en väldans procedur.. men det gäller att du får till det bra. "Det bästa?"... är att när du känner dig klar med utskicket.. så lägg det åt sidan minst 3-4 dagar och tänk inte mer på det. Ta sedan fram det igen och läs... det är väldigt svårt, men försök vara så objektiv som möjligt. Ställ sedan frågan till dig själv. Skulle du tänka dig att anlita detta företag? Hoppas det hjälper lite? =) Mvh Kenneth

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.