När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har tänkt mig att köpa ett fartyg som kan lasta ungefär 2500 ton. Priset ligger kanske runt 4-4,5 milj kr.
Fartyget skulle vara registrerat i Gibraltar eller nåt annan förmånligt register.
Jag har räknar ut vissa driftkostnader:
Administrationskostnader: 45000 kr/månad
(kostnader för mig själv då jag jobbar med detta projektet iland)
ISM/ISPS kostnader: Har en offert från ett företag. 15000 kr/månad
Besättningkostnader: 5 st Polacker( 1 st kapten, 1 st styrman, 3 st matroser).
Har svårt att via avtal få till nån bra kalkyl men runt 2700kr/dag
Försäkring: Har via ett försäkringsbolag fått uppgifter att jag kan räkna med c:a 100000 US dollar /år.
Stores( Mat och dyligt): Jag räknar med c:a 200 kr per ombordpersonal och dag.
Totalt:
Administrativa kostnader 1500 kr/dag
ISM/ISPS 500kr/dag
Besättningslöner 2700kr/dag
Försäkring 1900 kr/dag
Stores 1000 kr/dag,
Totalt:7600 kr/dag
Sen tillkommer ju kapitalkostnader och reservdelar.
Via databaser har jag även fått information att ett fartyg av denna storleken kan via Timecharter tjäna c:a 2100 Eur/dag( kurs på 9 kr/Eur ger 18900 kr/dag.
Detta ger 18900-7600= 11300kr /dag - Reservdelar - Kapitalkostnader - Klassningar
Kapitalkostnader: 5 milj med en återbetalningsplan på 8 år och ränta 10% ger 2500 kr/dag
11300-2500= 8800 kr över/dag - Reservdelar - Klassningar - varvsbesök
Sen har jag en bakgrund som sjöman( 1:e Maskinist) hela livet men är inte direkt lastgammal (45 år)
Vad tror ni nu om det här då. Eller vad tror ni banken säger om jag vill låna 5 miljoner ?
Intressant och ovanlig tråd den här gången. Om vi börjar bakifrån - låna av banken - Nej, om du inte har täckning över öronen för pengarna. 10% ränta låter förmig högt när styrräntan i europa ligger på en halv %. Skulle det bli något knas så är banker inte sena att återta lån och i princip sälja ditt fartyg och ta panten och ruinera dig samt även borgernärer som ofta behövs. För snart 50 år sedan tog jag emot fartyg i Stockholms hamn och kollade last och annat när jag arbetade på Nyman och Schultz och de hade det ganska tufft och det hände mycket som gjorde livet surt för dessa kaptener trots lång erfarenhet. Mitt råd är nej, starta inte.
Lars
Kalkylen verkar ju väldigt enkel.. Kan det verkligen vara så enkelt att driva ett rederi??
Låter billigt med 4,5 miljoner för en hel båt..
Jag tror nog iofs att med en tydligare kalkyl och kanske avtal att visa upp, så skulle det säkert gå att prata med en bank. Dom är ju mer intresserade av att låna ut 5-8 miljoner än om man kommer och ber om 50 000.
Du lär ju behöva låna minst 1 miljon över vad båten kostar för att ha till driften innan det börjar rulla in stålar. Men det funkar ju med en checkkredit.
Jag ser inga bränslekostnader i dina siffror? Hyror/avgifter i hamnar?
Enda erfarenheten jag har är från att titta på Discovery, och där är det ju alltid ett himla stirrande om att BÅTEN MÅSTE UT PÅ SJÖN IGEN .. varje sekund i hamn tycks ju kosta multum.
Och det är ju dina fast kostnader du måste ha koll på, så inte båten blir liggande och väntar på last i veckor. Då går det snart utför.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.