När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Till och från har jag funderat på att försöka starta ett företag igen. Sist jag nästan startade ett företag var för 4 år sedan men jag valde istället att vidare utbilda mig. Då hade jag lättare att komma på ett företagsnamn för verksamheten var digital design och grafik.
Nu till mina funderingar kring namn. Vad tycker folk om när man använder orden Nordic, Energy, Systems och Solutions i företagsnamnet? Det jag skulle vilja veta vad man associerar dem orden med och om de är positiva eller negativa på något sätt.
För jag har hittills 3 potentiella företagsnamn med förkortning:
1. Nordic Energy Electronics (NEE)
2. Nordic Electronic Solutions (NES)*
3. Nordic Energy Electronic Solutions (NEES)
4. Nordic Electronic Systems (NES)*
5. Nordic Energy Electronic Systems (NEES)
*Förkortningen NES kan lätt förknippas med Nintendo Entertainment System.
Affärsidén som jag har är att ta fram olika elektroniska konstruktioner/system/lösningar på mätning av energi i olika former men även annan elektronik som inte enbart har med energi att göra. Med det sagt så kan ordet Energy vara ett dåligt val i företagsnamnet.
Ytterligare fundering som jag har haft förr men aldrig fått svar är om att ha ortsnamn med i företagsnamnet. Väldigt populärt bland asiatiska företagsnamn men även här i Europa till viss del.
Som t.ex. idénamn Gavtronic (Gävle Electronic), Geftronic (Gefle Tronic). Vad anser folk om att ha ortsnamn. Jag kan tycka att det är lättare att knyta an en historia kring företaget.
Även om jag inte tycker till om företagsnamnet finns det något annat jag skulle vilja ta upp. Det finns en hel del juridik kring varumärken som kan vara bra att ta hänsyn till här. Jag har skrivit ett privat meddelande till dig angående detta. Nostra Juridik hjälper dig väldigt gärna.
Jag tänker inte ha några synpunkter på namnet i sig, men 3 och 4 tycker jag är sämre - de är för långa. Det bör nog vara max 3 ord i namnet, nr 2 tycker jag har bäst balans föjt av nr 4.
Att ha med ett ortsnamn kan vara bra om man bara vänder sig till en lokal kundkrets, annars bör det nog undvikas.8)
Förslag nummer 2 är det som rullar bäst på tungan tror jag. Varför man använder ortsnamn i sitt företagsnamn kan bero på flera olika anledningar. Ofta är det så att Bolagsverket inte godkänner vissa namn som man tänkt sig (faktiskt en hel del) men om man lägger till ett ortsnamn i namnet kan det bli godkänt. Sen kan man ju ha ett marknadsföringsnamn och ett annat registrerat namn. Sen kan det vara så att det finns ett annat företag på en annan ort som påminner om ens tänkta företagsnamn och om man lägger till ortsnamnet är det mindre risk att de kan blandas ihop.
Vill bara erinra om att en av världens rikaste personer
tillika grundare / ägare till ett av världens framgångsrikaste företag
namngav sin firma med initialerna i sitt eget namn + hembyns och socknens.
Med detta vill jag peka på att namnet har väldigt liten betydelse
jämfört med vad du fyller varumärket med; d.v.s. vilka löften namnet
ger till betraktarens magkänsla. M.a.o. hur du uppträder mot din omgivning.
En annan lika svensk och nästa lika stor framgångssaga är
en firma med initialerna av ett possesivt pronomen och ett förnamn
på skylten
Tackar för kommentarerna. De har varit till lite hjälp med beslutsfattandet och gett bekräftelser på tankar och idéer jag har haft.
Imre Randin: Jag håller med till stor del om det du säger om företags namn. Men jag är lite mer av den läran att företags namn och dess logotyp/företagsimage ska väcka nyfikenhet och intresse hos kunden. Samt att man ska sträva efter att företagsnamnet inte bör kunna tolkas negativt av betraktaren. Det jag menar är att första intrycket ska helst tolkas av betraktaren på ett positivt sätt eller åtminstone neutralt.
Det är ju bara du som bestämmer vad företaget skall heta
Men vad du än döper de till- inom rimlighetens gräns- så
kommer det att ha extremt liten betydelse för dess framgång.
När den unge Ingvar cyklade omkring i hembygden och
krängde tändstickor och så småningom pennor o annat kram
med flera nyttigheter så hade han inga sådana funderingar
som du anför.
Det hade heller inte Olle som blev postorderkung
i Borås. –Eller hans starkaste konkurrent som klistrade
sitt efternamn på kontorsdörrn.
Eller de fem industrialister som blev världsledande på båtmotorer
-eller familjen som döpte sina byggprodukter efter sig själv,
-eller golvfabriken som tog namn efter ett brukssamhälle.
Däremot fyllde de sina varumärken med egenskaper,
förväntningar och löften på ett fullständigt lysande sätt.
Hur det går till kan jag gärna berätta för dig-
jag har haft de flesta av dem här som kund i många år
-just med uppgiften att medverka till att stimulera löften
och förväntningar i deras omvärld.
Renodlad logoexponering där namn eller bokstavskombinationer
skulle väcka” nyfikenhet och intresse, eller positiv inställning,”
fungerar först när du gjort den läxa om jag beskriver
-nämligen laddat ditt varumärke.
Du känner säkert till en av teknik-konsultbranschens allra största svenska företag- nu med 6500+ anställda i 100 länder
som har just 2 versaler i sin logo- (varav en är obegriplig
i de flesta internationella sammanhang)
Så börja i rätt ända.
Starta ditt företag. Döp det till vad du vill;
Spöa dina konkurrenter i grenarna uppträdande,kundbehandling,
service och uppmärksamhet. Det är där som din energi behövs.
-det är en mycket lätt och extremt billig metod.
Lycka till!
Har med funderat på detta.
Imre, kan det vara andra tider nu där vi behöver sticka ut från mängden? Kan det bero på vilken bransch man verkar i? Eller gäller samma princip som tidigare som du nämner att ett varumärke byggs upp bakom loggan. Ett bra exempel är världens idag mest kända logga som togs fram av en revisor. Coca cola.
Pratar man med grafiska designers och varumärkesstrateger så är logga och färger väldigt viktigt, men det vore konstigt om de skulle såga sin egen bransch.. :giggle
Imre: Jag hör vad du säger och jag håller med dig om att oavsett hur bra logga och image företaget har. Så måste man har gjort grundarbetet med kundrelationer, marknadsförning, o.s.v. Det går inte enbart att leva på företagsnamnet eller loggan.
Janeo: Jag är lite av den uppfattningen som du funderar kring. Det jag har märkt av teknik världen och marknaden är att man måste kunna sticka ut ifrån mängden för det finns för mycket konkurrens inom marknaden.
Jag har personligen tidigare varit i kontakt med Sandvik Coromant en del. Som har en otroligt stark företags image. Det går inte att ta miste på en konsult/anställd från Coromant som är på besök hos en kund eller i en annan fabrik som inte tillhör Sandvik. Man ser folket som bär gula skjortorna väldigt tydligt och enkelt. Den gula färgen har gjort så att inom industrin, om man ser någon bära gult så är det en expert och hjälpare från Coromant. Man behöver bara se skjortan från långt avstånd så vet man redan. Det finns inget behov av att se något kort eller bricka eller liknande.
Både hos Sandvik och Coromant så är loggan, företags imagen och företags färgen a & o.
Ett exempel på dåligt företagsnamn är ANEL vilket skulle kunna stå för Analysis Electronics som jag skulle kunna döpa mitt företag. Bara det att det är olämpligt för det är nära ordet "anal".
Ett verkligt exempel: "TOYLET", företaget säljer leksaker. Jag förstår namnet men lite olämpligt för "säljer dem toaletter också eller är dem lika dåliga som skit, hmm?".
Annat verkligt exempel är: "KUM & GO" som är en bensinmacks företag med liten butik och lite snabbmat. Där man ska kunna snabbt och enkelt kunna tanka och åka vidare. Men det är lätt och associera med annat.
Dessa exempel är i för sig extrema men det är lätt och göra små missar om man inte tänker till.
Intet nytt under solen!
Ingenting förändras när det kommer till
beteendevetenskapens domäner-tror jag.
Självklart försöker designers av olika slag hävda betydelsen av sin
verksamhet. Speciellt nu när kreti och pleti kan mickla med färg och
form tack vare den digitala tillgången på hjälpmedel.
Men det blir sällan bra;
Genomgående för de flesta är att de saknar grundläggande
högskolemässig utbildning i färg- form- och kommunikationslära.
Får jag svära i kyrkan och spotta i soppan ytterligare
medan jag håller på ? (kan ju alltid reta någon)
-Så tycks ju dessutom de flesta som erbjuder sig att
göra hemsidor och e-handelsplattformar m.m. sakna
professionell merkantil utbildning från t.ex.
handelshögskola o. likn.
(Inte ens när de gör reklam för sig själva avslöjar de professionalism.)
Betr varumärkesstrategi så är det inte många som spöar
Ingvar Kamprad, Olle Blomqvist, eller styrelsen bakom
Ångpanneföreningen. o.s.v.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.