Bli konsult - Hur bör jag gå tillväga?

4
2
Hej,

Jag har tidigare drivit eget företag, så den biten kan jag, har till och med ett aktiebolag registrerat. Men jag är världens sämsta säljare, så jag behöver lite andra råd.

Jag har tidigare jobbat konsultande och det passar mig väldigt bra att kunna styra över min egen tid, jobba med lite olika kunder och så vidare. I grunden är jag företagsekonom och jag har utbildning i organisationsteori, ledarskap, projektledning och, här kommer det lite ovanliga, att räkna på personal. Vilket jag också praktiserat och vet fungerar.

Personalen kostar pengar, det säger alla. Men det är inte bara en kostnad, enligt min enkla mening. Vad vore ett företag utan personalen som utförde själva arbetet? Inte mycket. När det kommer till en maskinpark har man ganska klara underhållsplaner, man uppdaterar gärna komponenter och man utvecklar gärna styrsystemet för att få maskinen att prestera ännu bättre. Säg den som har samma förhållande till sin personal... Personalen är nästan alltid den enskilt största kostnadsposten i ett företag. Därför är det förbluffande och förvånande att man inte ser till att utnyttja denna dyra resurs effektivt. Med utnyttja menar jag inte att få folk att springa fortare, jag menar att man bör underhålla, uppdatera och utveckla sin personalpark på samma sätt som man gör med maskinparken. Människor som mår bra presterar bättre än människor som mår dåligt. Detta kan jag också visa i siffror som den mest inbitne ekonom förstår.

Medarbetarenkäter, kalkyler på personalinvesteringar, föreläsningar om personalutveckling i förhållande till ekonomi och dessutom tänkte jag föreläsa om begreppet "utbrändhet". Jag har själv varit där, tanken är att fånga människor som inte har hunnit dit ännu. Detta är alltså vad jag helst vill jobba med. Sedan är jag även mycket skicklig på att granska affärsplaner och så vidare.

Då är väl frågan hur i helsike jag skall gå vidare i detta. Alla större företag med många anställda borde egentligen titta på det här. Även mindre företag borde börja kika på det. Personalen är den enskilt viktigaste komponenten i nästan alla företag. Att bara ringa upp företag som en annan telemarketer tror jag inte på. Kontaktnätet innehåller tyvärr få ingångar. Någon som har en idé om hur jag går vidare? Jag kan börja konsulta imorgon, i praktiken. Om jag bara haft en kund.
823
51
Det handlar nog om att paketera det bra och börja prata med folk. Kanske gå med i något affärsnätverk på orten. Har du en hemsida? Det tror jag skulle vara en bra start med så kommer det in lite leads där. Att vara en "dålig säljare" behöver inte vara en nackdel - det är viktigare att vara sig själv och att tro på sin produkt och förmedla t ex det du nämner att företag tänker på maskinparken men glömmer lätt bort den viktigaste tillgången. Sådana saker väcker mer intresse än säljpitchar och tekniker för att få kunder. Vill du informera om detta som ett problem eller har du även en lösning? Går det att räkna på vinsterna?
4
2
[quote="Patrik Nilsson" post=51483]Det handlar nog om att paketera det bra och börja prata med folk. Kanske gå med i något affärsnätverk på orten. Har du en hemsida? Det tror jag skulle vara en bra start med så kommer det in lite leads där. Att vara en "dålig säljare" behöver inte vara en nackdel - det är viktigare att vara sig själv och att tro på sin produkt och förmedla t ex det du nämner att företag tänker på maskinparken men glömmer lätt bort den viktigaste tillgången. Sådana saker väcker mer intresse än säljpitchar och tekniker för att få kunder. Vill du informera om detta som ett problem eller har du även en lösning? Går det att räkna på vinsterna?[/quote] Jag har ringt runt till lite olika parter här i trakten, jag bor nära Göteborg, så det finns en drös olika nätverk här i trakten. Men jag gjorde en rundringning igår. Hemsida har jag inte, men det tar 3 sekunder att sätta upp en. Där har du en poäng, det skall jag göra. Jag har också lösningen. På sätt och vis. Eftersom varje företag är unikt, i och med att det består av individer, finns såklart ingen universallösning. Däremot kan man räkna på vinsterna av att utveckla och underhålla sin personal. Min erfarenhet är att investeringen i 9 fall av 10 brukar vara lönsam. Jag tror verkligen på min "produkt". Eftersom jag sett det fungera på riktigt ute i verksamheter. Jag tror uppriktigt att stora företag kunde spara och tjäna miljonbelopp på detta.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.