Är det här en bra affärsidé?

Anonym
Hej!

Jag vill starta företag. Jag är 15 år gammal och fyller 16 i år.

MItt idé är att starta en webshop där målgruppen är tjejer ( mellan 13 - 25 ungefär? ) . Det lilla speciella jag tror kommer vara unikt med min webshop är hur jag vill marknadsföra företaget. Jag tänker mig såhär: inga krav på hur modellerna ska se ut.

Många är osäkra på sig själva och att shoppa kläder är jobbigt pga av idealet och kravet på hur man ska se ut och är man ute på stan och kollar runt på reklamen H&M, Gina Tricot, Lindex, Bik Bok så ser alla modeller likadana ut. Inte undra på att tjejer i min ålder svälter sig själva för att nå modellernas form.

Så vad tycker ni? Är det här en idé ni tror kan fungera? Känner mig rätt säker men skadar inte med lite feedback från andra!

Jag brinner för det här och vill verkligen att företaget ska sprida ett positivt budskap till unga tjejer att älska sig själv.
823
51
Du är säkert något på spåret där. Tänk bara på att det sällan är själva affärsidén som är avgörande utan utförandet. Att starta företaget och få upp en e-butik är inte så svårt, men att sedan hålla ut i flera års tid för att få det att lyfta, där i ligger utmaningen :)
4
Du är inte först med idén, men det betyder inte att du inte kan bli bäst! Jag vet inte hur utbrett det är, men jag kom ihåg att jag såg en nyhet om det för ett par år sedan - och jag tror att det var om [b][url=http://www.sizeable.com.au/]Sizeable[/url][/b] från Australien.
3
Jag tycker det är en jättebra idé. Det finns forskning som visar att folk blir mer köpbenägna om de känner igen sig i modellernas utseende (tvärtemot vad man brukar säga inom modeindustrin, att modellerna "ska se ut som folk VILL se ut, inte som de faktiskt ser ut). För egen del kan jag definitivt säga att det stämmer! Jag har jobbat i modeindustrin och jag kan säga att det finns ett enormt motstånd mot att ha variation i modellernas utseende. Jag har aldrig fattat varför. Du känner kanske till modcloth.com, kolla på dem annars, jag tycker de gör olika sorters modeller väldigt bra. Tricket är att göra det så att alla, inte bara de med "avvikande" utseende, tilltalas, annars får du en smal, nischad butik och då blir det svårare att överleva. Sen måste du ha mer att komma med också såklart, det måste vara snygga kläder, rätt märken, rätt kvalitet, rätt pris etc. Men din idé ligger i tiden tycker jag. Lycka till!
19
2
Alla företag säljer konsumenternas verkliga drömmar. Det betyder att majoriteten tycker om att kolla på dessa smala skönhets ideal. Ditt företag ska ha en genomarbetad plan på hur ditt företag ska bete sig, och vilken image. Istället för att man får se ut hur som helst så kan du väl ha blandat istället så alla kan känna igen sig i dina modeller kanske. En fet, en små mullig, smal, H&M smal Fast det bästa är nog att köra den som är smal normal vikt med naturliga former. Du ska sälja en dröm till dina kunder, drömmen om att vara lika sexig som hon på bilden. Tror du att du kommer sälja mera av att folk bara ser en spegelbild på sig själva i reklamen. Inget roligt att kolla sig i spegeln, det gör man varje dag så inget som fångar uppmärksamheten. Kör hårt men tänk på mina ord
3
Det känns som att klimatet för digital marknadsföring är stenhårt idag - något som det kommer krävas en rejäl dos av för att någon ska hitta till din sajt. Det du ger dig skulle jag säga är 80-90% tekniskt/digital marknadsföring och 10-20% design/image. Lycka till!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.