Uppfinning

6
Hej!

Har nyligen fått en idé till en produkt som jag själv eftersökt men som inte verkar finnas på marknaden. Det handlar om förpackningar och man kan säga att min idé för samman två funktioner som nu finns "på vars ett håll".

Min fråga är hur man går tillväga när man ska sälja en idé till ett företag. Jag kan på rak arm räkna upp minst 4 ganska stora företag som skulle kunna vara intresserade av produkten.

Jag har varit ute och surfat runt bland olika sidor om uppfinningar men de flesta råden verkar rikta sig till dem som vill starta ett företag utifrån sin produkt. Detta har jag varken tid eller lust med då jag sysslar med helt andra branscher.

Jag har också stött på diverse företag som man betalar för att de kollar upp om produkten redan finns. Samma tjänst som PRV har men till ungefär en tredjedel av kostnaden. Vissa företag tar dessutom bara betalt om produkten redan finns. Om ens idé är unik slipper man betala. Någon som har erfarenhet av dessa tjänster?

Måste man lägga ner 10 000 kr och dessutom ta fram ritningar, prototyper och annat för en massa pengar om man bara vill sälja själva idén?

Som ni märker har jag noll koll när det gäller sånt här så alla tips och råd är mycket välkomna!
758
9
Lite beroende på var idén går ut på, så tror jag att man själv måste [br]realisera den och därefter kanske sälja den vidare. [br]Jag själv hade en idé om ett mirakelmedel som grusades av att bara [br]flaskan med kork kostade runt 200 000: - att ta fram verktyget till. [br]Utvecklingskostnaderna är oftast väldigt höga - det vet företagen om och [br]priset för en idé betingar oftast ett ringa värde. [br] [br]Själv kan man söka bidrag från exempelvis Nutek för verktygskostnaden, [br]sedan finns det andra bidrag att få - bidrag som inte dessa företag kan få [br]som du avser att sälja din idé till. [br]På så vis kan du öka värdet på din idé.
232
Men vad var det unika med denna flaska? Hur snabbt skulle du tjäna in dessa 200000kr? [br] [br]Utveckling är otroligt dyrt och det är ju det man betalar för. När du köper dig ett par nya NIKE-skor så betalar du en viss procent för utvecklingen av framtida modeller.. Andra s.k NoName-skor är då billigare eftersom dom inte har en egen utveckling, utan följer med i vågsvallet från "de stora". [br] [br]Oavsett vilka kostnader man kalkylerar med så måste produkten betala tillbaka sig inom överskådlig tid helt beroende på potentialen. Precis som med nystart av företag där en stor kost ligger i just uppstarten, sedan täcker intäckterna diverse amorteringar, affärsänglar etc.. [br] [br]Försök att göra en förstudie/prototyp så långt det går och sedan lägger du upp en snygg presentation kring objektet och gör detta objekt sexigt...
4
Det bästa vore om du kunnat patentera din idé, då har du ju mycket starkt skydd för den och kan mycket lättare sälja den. En patentbyrå hjälper dig med det. [br] [br]Kan du inte patentera idén, tror jag du är illa ute rent krasst. Rena produktidéer och affärsidéer är oftast inte konkreta nog för att någon skulle vilja betala för dom, och dom är lätta att stjäla och därför svåra att skydda från konkurrenter. [br] [br]Därför väljer nog dom flesta av kommersialisera dom lite mer innan dom försöker få dom sålda, t.ex. genom att ta fram en prototyp eller ta in riskkapital och gå in på marknaden själv. [br] [br]Ska du gå in i diskussioner med ett företag om bara själva idén får du nog se till att kräva ett skriftligt avtal där dom åtar sig att inte kopiera produkten inom x månader / år. Om dom går med på det är en annan fråga :-) [br] [br]Lycka till

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.