Det jag satt och läste, eller rättare sagt skummade igenom var en c uppsatts från kandidat examen om ett innovativt sätt att få ut produkter på marknaden. Killen på högskolan hade fått den uppgiften av ett relativt stort företag (svenska mått mätt) att skriva på ett nytänkande sätt, så det kanske vart lite i överkant, men dock intressant.
[br]
[br]Svar till Danne:
[br]Den analys man gör över marknaden, eller den marknadsundersökning man gör för sin produkt är det som tar tid, att sedan sätta sig ner och skriva ner vad man har fått reda på är en ganska enkel sak. D.v.s. som wangsell skrev ” affärsplan innebär att du strukturerar dina tankar och idéer samt sätter dessa på pränt.” Att bara sätta sig ner för att skriva ner något som man inte riktigt är insatt i är svårt. Jag skulle vilja påstå att det är riktigt roligt att skriva ner något som man brinner för och arbetar för, man brukar alltid komma till en punkt där man inser att tankarna inte riktigt överensstämmer med ”verkligheten” som den ser ut för just den platsen och produkten/tjänsten. Då får man gå ner på stan eller vart det nu kan vara lämpligast att ställa sig, eller vad det nu är lämpligast att göra. Om vi nu tar staden med det folkvimmel som en ”stad” har kan man lämpligt vis slumpmässigt välja ut personer och ställa ett par tre, fyra frågor, det är valet av frågor som är svårt, vad ska man fråga, hur ska man ställa frågan för att den inte på något sätt ska vara ledande osv. osv. det mesta beror på vad, hur och när. Om detta kan man skriva spaltvis om. När man väl hat fått reda på vad folk i allmänt har svarat på frågorna kan man gå vidare till nästa steg, vilket myke väl kan innebära en ny runda på stan med nya frågor. När man tycker sig vara klar kan man sätta sig ner för att fortsätta på den punkt man hade funderingar kring.
[br]
[br]Ja! Arbetet ÄR stort. En halv A4 kan resultera i 2 dagars marknadsundersökning, vilket motsvarar den idé, marknadsidé du ska visa upp.
[br]
[br]För många känns det svårt och jobbigt att börja, man vet inte vart man ska börja. Ett litet tips är att skriva ner dessa tre ord VAR, NÄR, HUR. Hårdanalysera dessa ord utifrån vad du ska göra då får du också reda på, vad, när och hur du ska göra, det kan i alla fall vara en öppning.
[br]
[br]Man kanske helt enkelt ska lägga ner hela projektet pga. av att det känns fruktansvärt tråkigt att syssla med just den varan/produkten/tjänsten, känns det tråkigt kommer det att falla förr eller senare.
[br]
[br]En annan sak är att man inte har någon skriv vana. Att sätta sig ner för att skriva är också en utmaning för många, men mot detta finns bara ett bot, SKRIVA!
[br]
[br]
[br]
[br]Njaaa! Nu har jag ”svamlat” nog.