När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag upptäckte att jag inte är färdigt/ordentligt med konkurrensdel. Det måste omjusteras.
Så undrar jag hur ni som gjort affärsplan/idé när det gäller konkurrens.
Mitt företag är webbutik för kläder för killar med modemedvetet, ganska likt: www.fashionisland.se
Men jag tänkte mina tankar runt i min skall utan att gå fram det perfekta, för att utföra en bra beskrivning. Jag tycker att det kanske är konstigt att skriva upp om konkurrensdel när det gäller webbaserad butik. det är hemskt svårt hur jag skulle veta om det är dåligt.
Klassiskt konkurrens är juh att lokalen inte ska ligga för nära varandra. Jag har lärt mig bara meråt lokal o så. Aldrig utifrån webb.
Hjälp mig! Hur går det till väga att skriva upp om det. Vad som jag ska tänka på? (de färdiga mallarna är mer inriktning mot just lokalen, inte webbutik juh, så svårare lite.)
Hej![br][br]En konkurrens analys för webbutik bygger på att söka av marknaden dvs webben efter konkurrenter och sedan se hur du ligger i jämförelse med dessa. [br][br]När du skriver konkurrent analysen är det viktigt att ha med mycket fakta, både för andra och dig själv. Ju mer du vet om dina konkurrenter desto bättre kan du positionera dina egna affärer. Det här gäller även på webben.[br][br]Några tips:[br]1) Sök på dina keywords på google, se vilka 15 butiker som ligger först på dessa keywords.[br]2) Jämför din egen sida jämfört med dessa, pris varor mm[br]3) Kolla deras backlinks och ranking i något seo verktyg och se hur mycket marknadsföring du behöver lägga ner för att komma upp i deras ranking.[br]4) se över scb siffror om hur mycket som säljs var av dina typer av varor.[br][br]det viktigaste är att du kan din marknad ordentligt...[br][br]hoppas det var någon hjälp iaf
En övertygande konkurrentanalys behöver inte vara svårare än följande:[br][br]Samla ihop några personer ur din målgrupp som inte känner till vilken webbplats du driver. Ge dem i uppdrag att köpa en produkt som finns på bland annat din webbplats. Iaktta hur de söker sig fram, vilka sökord de använder och följdaktligen vilka webbplatser de hamnar på.[br][br]Nu vet du vilka konkurrenterna är, hur starka de är, hur du ska positionera dig och hur mycket resurser du behöver lägga ned.
Konkurrens är så mycket mer än var du håller till geografiskt...[br][br]Se till alla betydande hot & risker två lika aktörer ställer på varandra. D.v.s oavsett om du står i en fysisk affär, eller sitter vid datorn och administrerar en webbutik, så finns det kunder som...[br][br]1.... på ett eller annat sätt hittar till dig.[br]2.... på ett eller annat sätt intresserar sig för dig[br]3.... på ett eller annat sätt handlar av dig[br]4.... på ett eller annat sätt återkommer till dig[br]5.... på ett eller annat sätt rekommenderar dig[br]6.... osv[br][br]Ställ dig frågor och analysera vad det är som du är bra på och vad du är mindre bra på. Följ upp mot konkurrenterna och titta på hur dom hanterar ovanstående process-steg. [br][br][br][i]Finns det något som KONKURRENTEN gör bra? Plagiera![br]Finns det något som KONKURRENTEN gör mindre bra? Gör det bättre![br][br]Försök att ligga på lägst samma nivå, samt vinna fördelar där utrymme finns ekonomiskt och är tillräckligt för din verksamhet.[br]En konkurrent kan vara ett hot idag, och ett minne blott imorgon ;-)[br][br]Försök att genomföra, eller hitta undersökningar om vad potentiella kunder intresserar sig för och vad dom tycker är viktigt när det gäller specifikt e-handel.. Jämför denna information med konkurrenternas webbplatser.[br][br]Efter detta har du en bra kännedom om konkurrenterna :winner [/i]
Gott DEJI – som taget ur en textbok.[br][br]Och Addeew, tänk rätt: Coca-colas största konkurrent var en gång buteljerat vatten(!).[br][br]Numera säljer Coca-cola även vatten.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.