Den hyllade musikspelarförsäljaren Jens of Sweden går i graven. Men VD Jens Nylander är redan igång med ett nytt bolag och nu bjuder han in riskkapitalister.
Klockan 14:45 på tisdagen lämnade 26-årige Jens Nylander in konkursansökan för Jens of Sweden. Mp3-uppstickaren, som varit en hyllad svensk utmanare med över 100.000 sålda spelare, har haft ett tufft 2005.
Konkurrensen har hårdnat, men det är problem med tullverket och två partners som till slut fällde bolaget.
"Vår amerikanska återförsäljare Outwardsound gick i konkurs, vilket kostade oss 700.000-800.000 kronor.
Tekniska problem med en så kallad spegelspelare ledde till en konflikt med den sydkoreanska tillverkaren och Jens Nylander hävdar att han fått ta servicekostnader på 3-4 Mkr.
Dessutom har tullverket krävt fyllnadsbetalningar på ytterligare 3-4 Mkr för spelare som innehåller fm-radio. Där åts fjolårets vinst på 4,2 Mkr upp.
"Detta gör att jag inte kan se att Jens of Sweden med sitt kapital kan klara det. Jag har tagit mitt sunda förnuft till fånga och mitt andra bolag Jos, som säljer hörlurar, får ta över försäljning av nya spelare och service", säger Jens Nylander.
De bråk han haft med stora elektronikkedjor hävdar han inte haft betydelse.
Han vill inte avslöja några siffror om räkenskapsåret som avslutades i juni eller komma med någon uppdatering på antalet sålda spelare.
"Det var ett strålande första halvår, men det andra har varit jättejättedåligt. Och i samband med misstagen har jag inget annat val än att att sätta i konkurs."
Jens Nylander förefaller ha en osentimental förhållande till att avliva bolag.
"Konkursen gör jag på grund av ett antal misstag. Misstag måste jag tillåta mig att göra, men jag vill fortsätta göra det jag tycker är roligt. Jag är entreprenör, superentreprenör kanske jag skulle tillåta mig att säga, och det spelar ingen roll hur många gånger jag gör konkurs, jag vill förvalta det vi byggt upp, ta hand om våra anställda och inte sitta på baken", säger han.
De 8 anställda erbjuds alla anställning i JoS.
Det nya bolaget ska bli en nischspelare, med betydligt lägre ambitioner än Jens of Sweden.
"Marknadskonkurrensen är sedan december 2004 mördande. Storbolagen har kunnat dumpa priserna och gå med förlust, det har vi inte haft råd att göra", säger Jens Nylander.
JoS kommer redan om några veckor med en ny musikspelare. Bolaget tar också över Jens of Swedens återförsäljning av så kallade ljudbryggor och andra tillbehör.
Jens Nylander har tidigare undvikit att ta in externt riskkapital, en princip som han nu kan tänka sig att rucka på.
"Vi är inte rädda för att ta in nya delägare. På kort sikt klarar vi oss, men vi har inte tiotals miljoner i buffert", säger han.
Skulle något av de stora riskkapitalbolagen visa intresse är han inte avvisande.
"Det beror på vilka mål de har. Kan jag tillgodose dem är det inga problem. Vår kapacitet är enorm. Skulle It Provider eller Investor komma skulle jag inte säga nej utan att lyssna ordentligt först."
Jens of Sweden startades i mars 2003 av den då 24-årige Jens Nylander.
Källa: www.di.se