Offentlig upphandling för småföretagare?

193
Blev uppringd idag av ett företag som erbjuder småföretagare hjälp att komma med i offentliga upphandlingar. En dröm för många småföretag, men i praktiken enbart förunnat de stora företagen. I tidningar som exempelvis Computer Sweden och Affärsvärlden finns ett antal artiklar som behandlar att småföretagare diskrimineras vid offentliga upphandlingar.

:blink Jag är skeptisk.


    [li]Är detta företag seriöst?[/li]
    [li]Någon som har erfarenhet av att göra affärer med dem?[/li]

Gjorde en sökning på Bolagsverket och fick fram följande:

Organisationsnr: 969714-5697
Företagsnamn(firma): Svensk Affärsförmedling
Företagsform: Handelsbolag
Firmatyp: HB
Län: 14
Status: Firma

Har mer info om någon är intresserad.
456
4
Tja, det finns ett antal entreprenörer som har kommit på denna affärsidén. Tror den är ganska outforskad än så länge, men visst finns där potential.[br][br]Sedan om företaget i ditt inlägg är seriöst är kanske svårt att svara på, men gör ett försök om det inte kostar alltför mycket. ;)
190
Skulle tvärtemot hävda att den är ganska utforskad.[br][br]Branschen är dock ganska delad - från PR-biten med Public Affairsbyråer till konsulter i gränslandet mellan offentlig ekonomi och företagsekonomi till alla jurister som arbetar med offentlig upphandling till lite mindre konsultbyråer som, ofta med mindre vederlagda metoder, arbetar med upphandlingar - ofta i kombination med att man skall söka bidrag och vara med i projekt.[br][br]Det stora problemet för små företag i upphandlingar är tredelat. För det första är upphandlingarna ofta ganska stora affärer - oftast täcker de hela kommuner, landstings eller myndigheters behov av en vara eller tjänst. Vilket är svårt att klara om man är ensamföretagare.[br][br]För det andra finns det ofta kvalitetskrav som syftar till att upphandlaren skall kunna känna trygghet i att man får den upphandlade tjänsten i den kvalitet och kvantitet man kräver - vilket kan vara svårt att visa upp om man inte tidigare haft en stor kund.[br][br]För det tredje är Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) utformad på så sätt att lägsta kostnaden är prioriterad hos upphandlaren. Och stora aktörer kan pressa priserna betydligt mer än små aktörer.[br][br]Och tyvärr krävs det mer än utomstående konsulter inom offentlig upphandling för att klara de problemen som småföretagare.
456
4
Ja, ok, då tolkade jag frågan felaktigt möjligen.. Eller så har det att göra med vad som skall upphandlas..[br][br][i][br][br]Ps. Gulp, hade inte jag rykte;21 nyss?  :o[/i]
2360
49
idén är gammal som gatan och nyttan är minimal och inte värt pris och arbete.
190
[quote author=DEJI link=topic=2818.msg11947#msg11947 date=1189537990][br]Ja, ok, då tolkade jag frågan felaktigt möjligen.. Eller så har det att göra med vad som skall upphandlas..[br][br][i][br][br]Ps. Gulp, hade inte jag rykte;21 nyss?  :o[/i][br][/quote][br][br]Kan lika gärna varit jag som misstolkat diskussionen.[br][br]Men sedan har det givetvis med vad som skall upphandlas att göra. Små specialiserade volymer är ju enklare att vinna upphandling på för små företag än stora volymer av generella tjänster.[br][br]Kommuner och landsting har dessutom på senare tid börjat inse att man ibland vill köpa alldeles för stora kvantiteter för att det skall kunna bli konkurrens, och splittar därför upp upphandlingarna i mindre bitar eller skapar olika ramavtalslösningar istället (med eller utan LOU i gott minne). På så sätt kan man också arbeta mer med kvalitetskonkurrens och mindre med priskonkurrens från upphandlarens sida.[br][br][i]Vad är rykte?[/i]
1616
6
[quote author=Wooster link=topic=2818.msg11960#msg11960 date=1189578816][br][i]Vad är rykte?[/i][br][/quote][br][br]Bra att du frågar![br][br]Rykte är något man ger med Applåd/Fy skäms till vänster, Det ger antingen ett positivt eller negativt omdöme om en inläggares inlägg. Men resultatet syns som en helhet på inläggaren. Ditt rykte tex börjar växa sig gott eftersom du har rykte 6 när jag läser detta inlägg. Det innebär att minst 6 andra forumdeltagare anser att du skrivit något positivt. Det är deras uppskattning om ditt inlägg, precis som du kan uppskatta andras inlägg positivt eller negativt. Ryktesdelen ska mest ses som ett kul komplement i forumet. Men kan ändå ha en viss betydelse för vad allmänt omdöme är eller för att man själv ska kunna försöka värdera om man skriver bra saker eller inte.[br]Vi på forumet hoppas att man nyttjar ryktesdelen på ett seriöst sätt för att det ska vara så korrekt ryktestillämpning som möjligt, men än finns inget som hindrar missbruk av detta eftersom det bara en just ett kul komplment och inte fyller en direkt funktion. Vilket vi hoppas ni som medlemmar blir bättre på att förstå och inse värdet av. Även för egen del.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]Moderator Företagande.se
2360
49
Du ser woster du har samma rykte som jag  med 1/10 -inlägg ca. Om det är några som överhuvudtaget tycker något av vad jag skivet så är det inte possitivt. Mycket är varningar om att vara företagare vilket en del tar lätt på som aldrig hållit på med sådant. Skattemyndigheter som ljuger och förstör för företag. Sådant är inte populärt att skriva på ett sådant här forum. Grrrrr rtfm. 
456
4
Lars-> Tro fa*iken att det är högst intressant med ämnen som verkligen berör företagre. Men när varenda inlägg avslutas med 40 års erfarenhet, mina exempel, mina kunder/klienter, mina företag etc så blir det ganska utjatat.[br][br]Det finns ingen här som inte vem din historia Lars, du skall ha en eloge för att du orkat stå så pass länge... Men smitta inte ner andras trådar med din bitterhet. Låt andra få ta del av dina förslag, men lämna egot hemma.[br][br]Jag hoppas du förstår mig denna gång, Lars. Jag skriver inte detta för att trycka ner din kunskap och kompetens, den respekterar jag. Jag vill bara belysa det faktum att forumdeltagare kan liknas vid kundrelationer där man sällan skall prata om sig själv och sina intressen, utan snarare skall man bejaka kundens intressen och vara fokuserad på detta. Att man ibland flikar in egen erfarenhet eller exempel gör man för att belysa betydande aspekter.. Men man gör det inte i var och varanann mening. Då övergår det till slut i annan diskussion.[br][br]Sedan skall man inte byta ämne av respekt för trådskaparen  :-[ , inte heller lämna kommentarer som inte är direktrelaterat till ämnet av samma orsak...[br][br]Missförstå mig inte nu Lars, läs gärna inlägget ett par ggr innan du besvarar det.  ;)
2360
49
:-D :-D Jag är inte bitter inte det allra minsta, men det var ord och inga visor men jag uppskattar att du kan min historia. En tråd ska naturligtis ge svar på frågan kan man sedan utvecka den och kanske ge andra aspekter av olika slag så tycker jag att det är intressant men det kan naturligtvis gå till överdrift. Sista meningen var bra, du tycks känna mig att jag pratar först men det är slut nu.
456
4
Kul Lars att du tog det så rätt trots mina stavfel. Men det bll...li..r.. blir väl så när man skriver av bara farten. [br]Något som ju också är en aspekt gällande kundrelationer ;)[br][br][i][br]Där fick du en applåd från mig  :nicka[/i][br][br]Åter till ämnet..
5
Alldeles nyligen släppte vi på AllaUpphandlingar.se den allra första jämförelsen som visar vilka annonstjänster som företagarna bör välja för att hitta och bevaka upphandlingar: http://allaupphandlingar.se/. Hoppas att den kan vara till hjälp för er som riktar er till offentlig sektor!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.