När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har en affärsidé där jag behöver anlita ett par kända svenska personer som t ex artister, idrottsmän eller TV-profiler. Jag vill inte avslöja idén men det handlar om ett långsiktigt arbete.
Jag undrar lite om hur kändisvärlden fungerar. Hur tar man kontakt med dem? Har de agenter eller kontaktpersoner? Ställer de flesta upp på "extra jobb"? Vad kostar olika kändisar att anlita (t ex i timmen eller liknande) ungefär? Vi kan ta som exempel Darin. Jag såg att han tjänade strax över 500 000 kr förra året vilket innebär att han inte är överdrivet rik, alltså borde han inte vara överdrivet dyr att anlita?
Finns det någonstans där jag kan få information om vilka som är Sveriges mest kända/populära personer?
Många kända svenskar brukar i regel ha agenter. Men ej att förglömma att de är människor. Vissa kända har inga agenter utan agerar på egen hand för att komma ut. Sverige är trots allt ett litet land. Att ha en agent innebär inte automatiskt att man är rik som du nämner i Darins fall men där kan också finnas andra kostnader att täcka: agentens arbete och dennes kostnader, kollegor, marknadsföringsmaterial, resekostnader mm. Sedan är det svårt att veta om den nämnda siffran stämmer. Exempelvis kan du ställa dig frågan hur aktivt arbetar du själv på att dölja dina inkomster?[br][br]Sveriges mest kända och populära personer är kända inom olika områden. Vissa under kortare period andra längre och det är ständigt föränderligt. Att skapa något med kända människor är att fortsätta arbetet med att populärisera dem. Om du köper några skvallerpresstidningar så kommer du snabbt få reda på vilka som är heta och vilka som inte är det. Men som sagt det beror sig på syfte och målgrupp.[br][br]För vissa kändisar kan det ledda till bakslag att vara kända. Nu senast fick ICA-Stig inte vara med i SVTs program "På spåret" eftersom SVT ansåg skådespelaren vara för starkt kopplad till varumärket ICA trots sin insats som långvarig skådespelare på dramaten. Detta är problematiken för alla mediala människor. Någonstans blir kommersialiseringen en förtäring än uppbyggnad så det är viktigt att ta bra betalt. Samma sak gäller i mitt yrke som illustratör och konstnär att antingen vara flexibel i vad man kan gestalta samt att se till så att det faktiskt ger värdigt betalt om risken blir för stor att det man gjort och kan komma att göra enkom förknippas med ett känt varumärke eller verksamhet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Det är ofta så att de har agenter eller andra som gör det svårt för dig att komma fram. Finns de i din närvaro kan du försöka ge dem ditt visitkort med ett erbjudande och kanske få ett av dem direkt. Man kan säga att liknande fungerar på en mässa. Själv har jag bara goda erfarenheter av visitkorts verkan. Mojo kanske är duktig på att göra sådana?
[quote author=RasmusBoye link=topic=2868.msg12293#msg12293 date=1190560096][br]Jag har en affärsidé där jag behöver anlita ett par kända svenska personer som t ex artister, idrottsmän eller TV-profiler. Jag vill inte avslöja idéen men det handlar om ett långsiktigt arbete.[br][br]Jag undrar lite om hur kändisvärlden fungerar. Hur tar man kontakt med dem? Har de agenter eller kontaktpersoner? Ställer de flesta upp på "extra jobb"? Vad kostar olika kändisar att anlita (t ex i timmen eller liknande) ungefär? Vi kan ta som exempel Darin. Jag såg att han tjänade strax över 500 000 kr förra året vilket innebär att han är inte är överdrivet rik, alltså borde han inte vara överdriver dyr att anlita? [br]Finns det någonstans där jag kan få information om vilka som är Sveriges mest kända/populära personer?[br][br]Jag uppskattar all form av hjälp :)[br][/quote][br][br]Vad Darin ta för ett framträdande vet jag inte.[br]AMY DIAMOND vill ha 75000: - för ett framträdande.[br]En känd ståuppkomiker bruka kosta runt 25 000: - för ett framträdande.[br][br]Många av dessa kända artister är bundna till kontrakt med skivbolag och agenter[br]så det är knappast troligt att du kan boka dom vid sidan om.[br]Givetvis, så finns det undantag och priset är oftast förhandlingsbart, beroende på[br]antalet gånger osv.[br]Ungefär så...[br]
Det är tyvärr de höga priserna som gör att folkparkerna inte längre kan gå runt. De har vanligtvis så liten budget att de endast kan överleva på privata aktörer som vill hyra folkparkerna för arrangemang, knallar samt ta kostnaderna själva för inköp av artister och ombesörja reklam och biljettförsäljning. Detta leder vanligtvis till minskad aktivitet i parkerna om det inte rör sig om riktigt aktiva turiststäder.[br][br]Men nu framgår det inte riktigt av dig Rasmus huruvida det rör sig om ett framträdande eller kommersiell användning för annat syfte. Exempelvis reklamfilm etc.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote author=Mojo link=topic=2868.msg12315#msg12315 date=1190584436][br]Det är tyvärr de höga priserna som gör att folkparkerna inte längre kan gå runt. De har vanligtvis så liten budget att de endast kan överleva på privata aktörer som vill hyra folkparkerna för arrangemang, knallar samt ta kostnaderna själva för inköp av artister och ombesörja reklam och biljettförsäljning. Detta leder vanligtvis till minskad aktivitet i parkerna om det inte rör sig om riktigt aktiva turiststäder.[br][br]Men nu framgår det inte riktigt av dig Rasmus huruvida det rör sig om ett framträdande eller kommersiell användning för annat syfte. Exempelvis reklamfilm etc.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br]Folkparkerna har ju sitt eget bokningsbolag "programbolaget" som man använder sig av, när man boka artister.[br]Problemet för många artister är ju att det finns för få forum, där man få betalt för att medverka, därav det höga priset.[br]Många artister tvingas medverka i olika program helt gratis, för att synas och inte bli bortglömda och syns man tillräckligt mycket i TV, så finns chansen att man få göra en ny skiva eller att någon folkpark vill boka ett framträdande.[br]Ungefär så..
Programbolaget är okänt för mig. Även om jag har bra känningar in på folkparker.[br][br]Det är så generellt över lag på marknaden vad gäller konstnärligt utövande artister. Ingen vill betala men alla vill ha. Nedladdningarna på nätet går som smör i solsken och bredbandsleverantörerna njuter av inkomsterna trots att upphovsrätten bryts gång på gång. Alla ska ha högre löner men ingen vill betala för det arbete som inte bara grundar sig i nuet utan även utvecklingsprocessen bakom samt tillvaratagandet på den konstnärliga kvaliten.[br][br]Finns vissa upphovsrättsorganisationer som styr över visningarna och försöker tillvarata upphovsmännens intressen för upphovsmannens egna kostnader. De flesta faller under paraplyorganisationen copyswede.[br][br]Men visst viss PR behövs gratis eller som utbyte. Men den ska väljas med omsorg annars kan man få slava hela livet.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Snart kommer dom polska och rumänska artisterna till Sverige - det är bara en tidsfråga. Själv, så har jag förlorat en del uppdrag redan i konkurrans[br]med polska artister. [br]Exempel: En Polsk clown tar endast 250: - för ett framträdande, en polsk trollkarl[br]har turnerat på flera håll i Sverige för samma belopp.[br]Svenska artister trycker sina affisher i Thailand för 3.50/st.[br][br]Jag känner flera arrangörer i Sverige som har pärmen full av artister som mer än gärna ställer upp gratis, bara dom få synas.[br]Personligen så tror jag inte att den framtida marknaden för kändisar kommer att vara Folkparkerna - det finns tedenser som pekar åt ett annat håll istället.[br][br]Vet inte hur det är för Svenska konstnärer och offentliga installationer.[br]Men förmodligen så är det även där fritt fram för vem som helst. :blink[br][br]
Jag har själv en hustru som är pianist (även auktoriserad svensk-lettisk tolk) som ofta tackar nej till uppdrag så andra får spela men här är alltid ersättningen densamma för alla.
Tack för massor med bra information :)[br][br]Ni nämner priser vid framträdande vilket ger mig en bra bild av prisnivåer i allmänhet. Men jag behöva bara själva kändisarna. Inga band eller välplanerade föreställningar. Det är dessutom enkla uppgifter som de kan göra vid sidan av sina vanliga verksamheter.[br]Jag kommer att behöva kändisarnas hjälp många gånger. Jag hoppas att de inte ska ta mer än 2000-5000 kr (beroende på vem det är) i timmen. Det är enbart "extra pengar" utan förberedande arbete eller kostnader. [br][br]Vad tror ni om priset?
Det beror sig på vad de ska göra och under vilken tidsbild. Men rent konkret låter det för lågt. Liknar man det vid en normal föreläsare (ej spetskompetens) som arbetar lokalt så är prisbilden rimlig Men för en kändis tror jag du ligger långt under ribban. Du har ändå ett syfte med att använda kändisens rykte och uppmärksamhet. Vilket vi inte vet vad det är.
Jo men en föreläsare har planerat en föreläsning länge. Skaffat matrial, tränat på vad han/hon ska säga och rest till lokalen där föreläsning ska hållas. I min idé krävs inga förberedelser alls som spiller tid eller pengar för kändisarna. Dessutom ska mitt avtal med dem gälla för väldigt många timmar.[br][br]Men vad sägs om 7 000 - 10 000 kr istället? [br]Själv jobbar jag tillfälligt för 100 kr i timmen ;)
Istället för att spekulera. Kontakta kändisarna och deras agenter och fråga hur det fungerar och vad det kostar.[br][br]Gör ett urval av olika kändisar som du själv uppskattar som mer eller mindre kända, se till att inte välja dem du egentligen vill ha eftersom du vill använda förhandlingsmöjligheterna senare för dem som är intressanta. På detta sätt kan du få en överblick på om prisbilden varierar. [br][br]Bygg sedan upp din strategi på vilket sätt detta kan gynna kändisen/agenten samt vad din budget egentligen är för varje kändis, sätt ett maxtak och ett riktpris. Det är de ramarna du har att gå på för din förhandling. Presentera därefter din idé för den kändis/agent som du arbetar på vilka fördelar de kan få genom att delta och vilken budget du har (riktpriset ej maxtak). Har du inga bra argument så som att främja miljön, rädda barnen eller andra medel som ditt projekt avser i godo då kommer de säkerligen vilja höja och då vet du hur långt du kan gå. Att dem bara får möjligheten att synas är inte ett argument gott nog. Ingen kan i slutändan leva på luft o vatten.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Med detta vill jag säga jag har svårt att värdera din prisbild eftersom jag inte ser hur mycket tid som krävs av vardera person eller vilket sammanhang personen kommer bli exponerad i / kopplad till.
De flesta stora artisterna har ju någon agent, men de är ofta lätta att komma i kontakt med. Jag hittade en hemsida som nämner lite om några artisters gager:[br][br]http://www.swealandz.se/t_site_artists_event_proposal.php[br][br][b]Små & stora konsertprogram[br][br][/b]Artist Utgångsgage[br][br]Tommy Körberg 85 000 kr[br][br]Helene Sjöholm 55 000 kr[br][br]Susanne Alfvengren 19 000 kr[br][br]Sofia Källgren 40 000 kr[br][br]Anna Lena Löfgren 12 500 kr[br][br]Titti Sjöholm & Ehrling Eliasson 23 000 kr[br][br]Peter Lundblad 22 000 kr[br][br]Åsa Jinder 24 000 kr[br][br]Raymond Björling 20 000 kr[br][br]Cyndee Peters 42 000 kr[br][br]Anna-Lotta Larsson 40 000 kr[br][br]Cajsa-Stina Åkerström 34 000 kr[br][br]Mikael Samuelsson 56 000 kr[br][br]Stefan Ljungqvist 35 000 kr[br][br]Lasse Lönndahl 30 000 kr[br][br]Sanna Nielsen 35 000 kr[br][br]Dana Dragomir 35 000 kr[br][br]Finn Zetterholm 15 000 kr
Har du provat att bara söka på [artistnamn] agent/manager på google? Som de andra har sagt, att kontakta managers är nog viktigt i detta sammanhang. Kanske du kan lyckas komma i kontakt med någon mindre välkänd profil via MySpace eller Facebook? Jag har haft viss framgång via MySpace till min verksamhet.[br][br]OT:[br]Jessica, jag kommer inte åt din webbsida jessicajager.se
N.N. jag vet. Webbhotellet jag ligger på har blivit uppköpt och efter serverbytet fungerar inte mkt... hemsidan fungerade tillfälligt i fredags, men sedan har den legat nere igen. Börjar bli väldigt leds nu... (Den har funkat till och från i 2 veckors tid.)
Usch, det låter himla dåligt. Du borde kanske byta? Det brukar gå snabbt och smidigt, det hotell man vill byta till brukar bli himla tjänstvilliga när man säger att man vill byta till dem.[br][br]Länk med konsumentsiten Cint:s listning av webhotell med betyg och kommentarer från deras kunder: http://www.cint.se/sweden/asp20/tree.asp?id=3361[br][br]Ursäkta OT, ska sluta nu :-[
Jag har en kompis som erbjöd mig att få lägga sidan gratis på hans server - och han är ju mån om att hans sidor alltid ligger uppe, så det känns tryggt :)[br][br]Däremot känns det synd att ha kastat bort pengar när jag har betalat till i april nästa år. Webbhotellet jag LÅG på var superbra. Är oerhört besviken efter uppköpet :([br][br]Sorry för OT. Jag ska också sluta nu. Tack N.N. för uppmärksammandet (även om jag visste om det).
Finns det någon kändis på det här forumet inom t ex musik, idrott, film, TV eller underhållning som skulle vilja diskutera min affärsidé med mig? Eller om det finns någon som känner att de kan kändisvärlden bra, t ex manager eller liknande :)