När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
En polare till mig funderar på att mest som hobby-verksamhet trycka olika t-shirts med motiv och sälja i mindre upplagor (från serier från kanske bara 15 t-shirts upp till serier om 1000 t-shirts om det går bra) och ett tiotal serier per år. Det skall vara bra kvalitet på trycket på så sätt att det skall tåla tvätt, å andra sidan kommer det mest röra sig om enfärgstryck och motiv på bröstet eller ryggen.
Har lovat att kolla runt lite - vad är bäst? Att köpa någon slags egen tryckmaskin eller köra via en annan tröjleverantör? Finns det någon sida på nätet där man kan få begreppen klart för sig?
I och med att det rör sig om så varierande storlekar på upplagor kan det vara väldigt svårt att få de mindre att löna sig om din vän använder en leverantör. Köpte själv t-shirts och fick standard-t-shirts med tvåfärgstryck för dryga 50-lappen styck, då jag beställde fler än 150 st. Varje tryckplåt brukar kosta runt 350kr per färg och motiv, oavsett hur många t-shirts som trycks.[br][br]Det var ju en medlem här på forumet som alldeles nyligen ville sälja en beg tröjtrycksmaskin, ta en titt på det i köp&sälj. Kanske kan de mindre upplagorna köras på den och upplagor om ~1000 beställas av leverantör?[br][br]R: såg att tråden om tröjtrycksmaskinen rensats och flyttats till off-topic, här: http://www.foretagande.se/index.php?option=com_smf&Itemid=10011&topic=3013.0[br][br]Det var Sussi_Desktop som sålde den.
Tror din vän gör bäst i att använda sig av en leverantör om h@n inte har praktisk erfarenhet av arbete från tryckeri. På samma sätt som det kanske inte är så lämpligt att syssla med orginalproduktion eller hemsidebygge utan praktisk erfarenhet. Man bör alltså istället låta de som kan göra det. Timmarna din vän lägger på att fysiskt trycka tröjorna kan ju läggas på att sälja... [br][br]Priset på tröjorna är det som är den stora kostnaden och det är ju något som är lättare att styra. Om man köper in en större mängd och trycker på dem efterhand riskerar man inte att sitta på ett lager av motiv som inte säljer.[br][br]Har tryckt en del hos olika tryckare (dock enbart screentryckeri) och priserna och kvalitén på deras standard-tröjor varierar kraftigt. Priset har legat på 250-450 för "plåten" (ibland kallad schablonen) och mellan 10-20 kr per tryck. Då har vi tryckt mycket små serier men ändå haft ett påslag på 100-180% vilket ärhelt okej. Be dessutom tryckeriet att spara schablonen för framtida produktion, då pressar man ner startkostnaden om man bara vill trycka en liten serie till med samma motiv.[br]
Man ska ju helst börja i någon ända. Har man en bra strategi för att lyckas så behöver man inte använda underleverantörer för sin tjänst i alla fall inte om man senare vill köra allt på egen hand. Det är oftast små marginaler på de priser man får från tryckarna att det gör produkten svårare att sälja. Samtidigt bygger man faktiskt upp underleverantörernas (tryckeriernas) kapital som stärker deras möjligheter att konkurrera om man bryter sig loss.[br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.