Vad ska jag tänka på när jag hyr kontorslokal?

32
Hej!

Hittills har jag drivit mitt företag hemifrån, men nu är det dags att hyra ett kontor så jag kan separera mitt arbete och privatliv (om nu detta är möjligt som egen företagare  :roll🙂.

Jag funderar på att hyra ett rum som hyrs ut i andra hand av det företaget som hyr lokalerna. Företaget som hyr ut i andra hand använder de övriga rummen.

Vad ska jag tänka på när jag hyr lokal? Kontrakt, skyldigheter/rättigheter?

Jag tar tacksam emot alla de erfarenheter ni har.

Mvh / Anders
758
9
Jag tycker att du ska tänka på om det verkligen är nödvändigt[br]att ta på sig dessa extra kostnader som det innebär att ha en lokal.[br]Ungefär så..
2066
22
Ett litet kontor innebär ju inte några större konstigheter. Kolla upp så det är ok med fastighetsägaren, om möjligt så hyr direkt av honom. Det brukar finnas mycket lediga kontorsutrymmen (överallt), så det kan vara värt att kolla upp alternativ.
32
Ok, jag borde ha tänkt på det själv men jag ska absolut fråga företaget om de har lov att hyra ut i andra hand. Tack för påminelsen.[br][br]Några andra tips och idéer?
190
Kolla vad som ingår i hyran och vad som kommer extra - i ett lokalhyreskontrakt ingår inte nödvändigtvis vare sig el, värme, vatten eller saker som sophantering, internet, larm. Det innebär dessutom att det finns förhandlingsmån med hyresvärden.[br][br]Man bör ockå tänka på att lokalhyreskontrakt ofta har 9 månaders uppsägningstid - ibland mer. Vilket är jobbigt om det visar sig att lokalen inte passar eller man inte trivs. Men också det går att förhandla om (till exempel först 3 månaders provtid, därefter 9 månader uppsägningstid).[br][br]Förstahandskontrakt är att föredra, men kanske inte helt lätt att hitta en sådan lokal om du bara skall hyra ett rum. Ett alternativ är ju ett företagshotell.[br][br]Rent personligen tycker jag det är väl investerade pengar att ha en mindre lokal till sin firma, även om man kan sköta mycket hemifrån. Att ha en särskild lokal innebär att man kan separera jobb och privatliv enklare, man blir mer effektiv när man väl är "på jobbet" och man kan tvinga sig själv att faktiskt inte jobba när man är ledig. Dessutom är det ofta fräschare att ta emot kunder på sitt kontor än i sitt hem.[br][br]Men man skall givetvis inte ta på sig kostnader man inte kan bära.
32
[quote author=Wooster link=topic=3404.msg15647#msg15647 date=1200945943][br]Kolla vad som ingår i hyran och vad som kommer extra - i ett lokalhyreskontrakt ingår inte nödvändigtvis vare sig el, värme, vatten eller saker som sophantering, internet, larm. Det innebär dessutom att det finns förhandlingsmån med hyresvärden.[br][/quote][br][br][br]Perfekt, det ska jag göra.[br][br][br][quote author=Wooster link=topic=3404.msg15647#msg15647 date=1200945943][br]Man bör ockå tänka på att lokalhyreskontrakt ofta har 9 månaders uppsägningstid - ibland mer. Vilket är jobbigt om det visar sig att lokalen inte passar eller man inte trivs. Men också det går att förhandla om (till exempel först 3 månaders provtid, därefter 9 månader uppsägningstid).[/quote][br][br][br]Jag tror att jag kan få till 2 eller 3 månaders uppsägningstid.[br][br][br][quote author=Wooster link=topic=3404.msg15647#msg15647 date=1200945943][br]Rent personligen tycker jag det är väl investerade pengar att ha en mindre lokal till sin firma, även om man kan sköta mycket hemifrån. Att ha en särskild lokal innebär att man kan separera jobb och privatliv enklare, man blir mer effektiv när man väl är "på jobbet" och man kan tvinga sig själv att faktiskt inte jobba när man är ledig. Dessutom är det ofta fräschare att ta emot kunder på sitt kontor än i sitt hem.[br][br]Men man skall givetvis inte ta på sig kostnader man inte kan bära.[br][/quote][br][br][br]Det är helt anledningarna till att jag vill ha ett kontor. Jag är övertygad om att jag kan bära kostnaden just nu. Och i värsta fall så är det inte så lång uppsägningstid. [br][br]Tack för ditt svar Wooster!
49
Ett tips kan vara att kolla upp om det finns några bra företagshotell där du bor. NyföretagarCentrum brukar ha sådana bland annat. De är ofta prisvärda och det brukar ingå receptionstjänst vilket ser serriöst ut från kundernas synvinkel. Det brukar också finnas konferensrum att tillgå. Vidare brukar telefon, internet, skrivare och andra bra saker ingå.[br][br]Sen är det inte minst den sociala biten, att komma till ett ställe med "arbetskamrater" är alltid trevligt. Dessutom brukar det vara trevlig stämning på sådana ställen så man kan utbyta idéer och till och med använda sig av varandras tjänster. En del säger till och med att hyran betalar sig själv för att de får så mycket jobb av de andra hyresgästerna :-)[br][br]Bara en tanke, jag funderar skarpt på att hyra en plats på företagshotell när det blir aktuellt i alla fall. :)
32
Företagshotell är en bra idé. Har kollat i Nyköping och det verkar inte som det direkt finns några (som jag kan hitta i alla fall).[br][br]Nyföretagarcentrum (tillsammans med kommunen och ALMI) ska starta ett drivhus för nyföretagare om ett tag. Det skulle vara en bra möjlighet, men det finns inga garantier för att jag skulle få något där.[br][br]Tack för dina synpunkter Dancar, det var ett bra förslag.[br][br]H/ Anders
2360
49
Hur mycet mer måste du jobba för att betala dessa kostnader som det medför att ge dig av hemifrån. Ibland kan det vara billigare att skaffa sig en större lägenhet vilket ger mindre kringkostnader. Jag har själv provat att arbeta hemifrån de senasete 25 åren och jag har aldrig haft det så bra som under den tiden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.