När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Skrev en tidigare post idag, men kom på om någon visste en temporär lösning för mig som jag kunde använda tills jag hittat ett mer avancerat program, och lärt mig det.
Jag har lite problem just nu att hålla koll på vårt nuvarade kundreskontra då en hel del ordrar strömmar in. Hade tänkte att vi skulle löst fakturering / kundregister / kunrestkontra / osv INNAN detta "problem" uppstod. Men nu börjar det bli lite mycket som sagt ...
Jag behöver inget avancerat. Det räcker att det skall klara kundens kundummer / namn + vad deras reskontra är och vilka faktura nummer. Detta så jag snabbt kan kolla om de redan ligger ute med något obetalt och även så jag snabbt och enkelt kan lägga in / bocka av fakturor. Som sagt ... Behöver inget avancerat, ju enklare desto bättre t o m.
Någon som känner till ett bra / billigt?! Eller en bra sida/or där man kan kanske hitta något?
Tacksam för alla förslag, det är mycket papper just nu! :roll: :-X
De flesta bokföringsprogram borde klara det. Om det enda du behöver tillfälligt, tills du hittat det program du vill använda, är att hålla kolla på kunderna och vad som är betalt och inte räcker det ju att göra ett enkelt system i t ex excel.
Excel är duktigt avancerat för en nyanvändare. Har du således ingen kunskap om det så kan det kräva lite arbete för att sätta sig in i hur det fungerar. [br]Det du i första hand ska göra om du ska bygga ett eget system är att stolpa upp för dig följande:[br]* Hur programmet/dokumentet ska fungera[br]* Vad det ska räkna ut. [br]* Om det krävs databas via Access eller annan.[br]* Ska dokumentet bara fungera internt eller ska det ligga på en server och vara tillgängligt över intranät eller internet.[br]* Vilken information får du spara i dokumentet/databasen och kan Datainspektionen ha några restriktioner på detta. Se www.datainspektionen.se [br][br]Har du väl börjat få upp grunderna är det lättare att se på vilka lösningar du behöver hitta utifrån dina behov.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Många bokföringsprogram har som sgt den funktionen. Precis som Mojo säger så behöver du specifiera bohoven närmare, tex Mac/PC, nätverk mm och om det är ok att skapa ordrar och fakturor i ett system, bokföra dem i ett och när de betalas både bokföra dem i ett system och pricka av dem i ett annat. Är det inte ok, så måste du ha ett bokföringsprogram som faktiskt har reskontra.[br][br]Om du har behov av flera användare, Mac/PC-stöd, nätverk och något tokenkelt så kan du skapa en reskontra-funktion i det gratis FileMaker-system jag nämnde i den andra tråden om affärssystem, på några minuter bara. Några fält och en knapp som fyller i betald och vilken dag det är idag. Sökfunktionen är inbyggd funktion i FileMaker. [br][br]Men som sagt, andra lösningar, Excel, Word, Access osv kan alla fungera hjälpligt, om du inte har behov av Mac/PC-stöd, nätverk, superenkel datainmatning (mera att skriva för hand).
Man behöver ju inte göra allt själv. Den tid du lägger ned på administration, kanske skulle använts till försäljning? [br][br]Ett tips kan ju vara att outsourca kundreskontran till en stabil partner. Finns koncept idag där en partner gör jobbet, och du har tillgång till status på alla uppdrag via webben.[br][br]Jag kan rekommendera leverantörer inom detta område ifall du är intresserad.[br][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.