När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag driver sen i våras en fiske-& friluftsbutik, både fysisk butik och e-handel. I förra veckan fick jag en stor order (ca 7000 kr) där kunden betalade med kort, köpte bla 3 fiskerullar... Vissa omständigheter gjorde att jag blev lite misstänksam, tanken slog mig att "tänk om kunden använt ett stulet kontokort"?? Jag kontaktade min webbleverantör som även har hand om kortbetalningssystemet och de sa att jag antingen kunde ringa kunden eller vänta några dagar innan jag skickar ordern för då skulle de hinna få besked från banken om det nu var så att ett stulet kontokort använts.
Då det fattades en siffra i kundens mob.nummer så väntade jag några dagar och skickade sen varorna. Allt frid och fröjd alltså...Men nu fick jag ytterligare en order från kunden, på 10 000 kr denna gång, bla 5 fiskerullar till....å därför blir man ju lite misstänksam igen...så frågan är vad jag ska göra??? Vara glad och skicka varorna eller vart vänder jag mig annars?
Vad jag vet så har du väl ingen skyldighet att hålla koll på om kortet är stulet eller inte? [br]Har någon tappat bort sitt kort så spärrar man oftast det. [br][br][br]Vill du vara riktigt säker så kan du kanske leta upp kundens telefonnummer? [br]har du adressen så borde du få fram numret på eniro eller hitta.se? [br]Eller så får du ringa till kundens bank som har utfärdat kortet och kolla med dom.
Tycker kanske inte att ordern är så värst stor, men känns det skumt hade jag kontaktat den bank du har avtal med och frågat eller bett dem kolla så det stämmer.
Tack för era svar! [br]Om ordern är stor eller inte är ju kanske väldigt individuellt ;D[br]För mig räknas det som stor - för nån annan kanske bara en "piss i nissan" som en sann halmstadbo säger...
Om man känner en aning av att något är fel skall man gå till botten med det. Det är många bedragare som kunnat stoppas om bara folk vågade lita på sina instinkter istället för att låta sig styras av drömmar och förväntningar.[br][br]Slå en pling till din bank och be dem kolla. De är som regel väldigt glada om folk vågar kontrollera saker istället för att det skall bli dyrbara reklamationer och utredningar i efterhand.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.