Prissättning

1
Om jag köper in en vara och säljer den vidare som den är, hur stort bör påslaget vara för att jag skall få full täckning? Om jag köper in en vara och vidareförädlar den, tex köper in en pall och dekormålar den för att sedan sälja den vidare, hur bör jag tänka då vad gäller prissättning?
12
svårt att svara på men ett sätt kan vara att ta tiden det tar att förädla produkten o lägga på timpenningen på produkten....[br][br]är det stora volymer det handlar om kanske ett procentpåslag är bättre[br][br]men vad för timpenning  eller vilket procentpåslag du behöver kan jag inte svara på men personligen så skulle jag nog ta o kolla upp konkurrenterna o se vad priser o påslag dom kan ha o lägga mig ungefär där[br][br][br][br]
632
3
Det går omöjligt att säga. Svaret är relativt till många olika saker.[br][br]Vad du har för inköpspris, får du ett bra pris kan du troligtvis göra ett större påslag.[br]Vad är det för produkt, vissa produkter går det knappt att göra vinst på medan man kan sälja vissa produkter för dubbla inköpspriset.[br][br]I grund och botten handlar det ju om vad kunderna är beredda att betala för din produkt, sen kanske du är bättre på något vis och kan ta ett högre pris, eller så satsar du på att vara billigast och då blir påslaget givetvis mindre.
40
Det du ska ta med i beräkningen är alla omkostnader. Det kan vara frakt, lokalkostnader, bredband, telefon, el, larm mm. Slå ut alla dina fasta utgifter på ett år, lägg på vad du bör ha i lön, samt alla skatter som skall betalas. När du har det vet du vad du måste få in i företaget per år för att gå runt. [br][br]Sedan räknar du på hur många produkter du kommer att sälja under ett år på ett ungefär. Då blir det en enkel matte vad du ska ha i  för påslag per varje såld produkt för att du skall kunna bedriva din verksamhet utan förluster.
31
När jag säljer mailingbags, silkespapper etc har jag vissa schablonpåslag beroende av kvantiteten och när jag tillverkar smycken beräknar jag en viss timkostnad beroende av om det är ett som bara tillverkas i ett enda exemplar eller den andra kollektionen. Mina budskapssmycken har ett enhetspris med en viss del som täcker stansningen.  hoppas det gav lite på hur man kan tänka.
1165
16
Det som ni beskriver är ju bara halva jobbet i en prissättning. Ni räknar ut vad ni själva behöver dra in för att överleva.[br][br]Nästa steg är att studera vad marknaden är beredd att betala. Det är ju ett måste att marknaden vill betala minst så mycket som ni är beredda att sälja för, om det skall vara lönt att hålla på. Och är marknaden beredda att betala mera, så varför inte?[br][br]Ett tredje utvecklande steg är att analysera hur man får mer betalt för sina produkter, vad är det som gör att kunderna är beredda att betala mera, och hur man tar sig dit.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.