Nästan alla är dessutom nöjda med sina inköp, visar rapporten "e-handelskunden ingen nörd" från Handelns utredningsinstitut (HUI), beställd av Svensk handel.
Rapporten som bygger på svaren från ett 1.000-tal e-handelskunder visar att svensken efter ett antal tveksamma år numera tycks ha tagit internetbutikerna till sitt hjärta.
Svenska företags omsättning via internet stiger också sakta men säkert. Under 2004 handlade vi för 6,8 miljarder kronor, vilket motsvarar 1,6 procent av handelns omsättning under 2004, på nätet.
Trots det är det inte mer än 66 procent av landets detaljhandelsbutiker som har en egen hemsida.
Dessutom tycks vi enligt rapporten också handla från utländska företag. 40 procent uppger att de vid minst ett tillfälle handlade från utlandet under 2004. Hur mycket pengar det handlar om är det däremot ingen som vet. Skälet att handla från utländska sidor är oftast att priset trots moms, frakt och avgifter är lägre.
Den som köper via nätet är inte heller någon spontanköpare som struntar i pris. Tvärtom har mer än hälften har gjort prisjämförelser både i butik och via nätet innan de slår till.
Nio av tio uppger att de är nöjda med sitt köp.
Stockholmare och norrlänningar handlar oftare och mer på nätet än till exempel Göteborgare. Hälften av e-handelskunderna i Norrlands inland har handlat sex gånger eller mer. I Göteborg och Malmö är motsvarande siffra 33 procent.
Bland dem som ännu inte provat på att handla via nätet uppger hälften att de inte känner något behov av det, men nästan var fjärde är fortfarande osäker på att betalningen ska fungera och att de också får den beställda varan.
De som ändå prövat har allt oftare gjort det ofta dessutom. 55 procent har köpt varor eller tjänster sex gånger eller fler under 2004.
Förr var det ungdomar som provat, men den nya undersökningen visar att det inte längre finns några köns- eller ålderskillnader.
Däremot handlar män i medelåldern för högre belopp än vad kvinnor gör.
Enligt rapporten handlas det numera också en del kapitalvaror över nätet, men över 70 procent av affärerna handlar om köp för under 1 000 kronor. Böcker, dataprylar, programvaror, musik, hemelektronik och skor toppar försäljningsstatistiken.
Källa: TT