Kund som vill inte betala..

5
Hejsan!

Jag driver en städfirma för ett och halv år och nu har jag första kund som vill inte betala fakturan! Jag fakturerar varje dag och hade inga problem tills nu, men denna kund är helt oseriös..

Har utförts en flyttstädning den 21:a november, allt var ok, var bra kontakt med kunden inga problem alls. Kunden även sa att betalningen ska synas på kontot den 25:e eller senast den 28:e(efter helgen) alltså innan förfallodatum som var den 1:a december.
Jag fakturerar alltid 10 dagar eftersom många kunder gör försena betalningar och det tar ca.10 dagar att för resten av betalning från Skatteverket(RUT-avdraget)

Nu kunden vill inte prata via samtal plus att han helt enkelt lägger på när hör vem ringer..sen ingen svar(han ser nummret och svarar aldrig). Har inte fått något förklaring för det..ingenting. Jag har sätt från början att kunden är lite konstigt, var försent ca.30min efter bokat tid så lite oseriös från första kontakt.

Jag har inte gjort kreditupplysning innan, precis som sagt var inga problem förut.
Jag gjorde kreditupplysning nu och ser jag att han har ca 20.000kr aktiva skulder..


Det handlar inte om mycket pengar som han är skyldig för städning, men har används väldigt mycket städmaterial plus arbete för att kunna fixa lägenheten som var skitit ..så han måste betala!

Fakturan för städning står på 2800kr då kunden har rut-avdrag på 1400:- alltså han ska betalala 1400:-


Vad ska jag göra?

-Jag har inte skickat påminnelse än.
-Om jag vänder mig till Kronofogden ska ansöka om hela beloppet 2800:- eller endast 1400:-?(Jag tänker att man som har skulder får inte skattereduktion..men det kan höra med Skattemyndigheten.)
-Har kollat upp några inkasso bolag som köper fakturor men fick svar att de kan inte köpa min faktura som är förfallen. endast hjälp med inkassoåtgärder.

Vad tycker ni ska jag ta hand om det själv eller anlita ett inkasso bolag? Finns något chans att få pengarna? Hur mycket skulle det kosta för denna fakturan(ungefär)?


Tacksam för svar!
Mvh Deea
5
2
Ja har ni inte skrivit något avtal eller liknande? Grisigt av kunden... Hoppas fogden tar han ordentligt av andra skulder han förhoppningsvis kommer inskaffa sig! // J
5
Nej inget avtal utan bara faktura för utförd tjänst..
3
Tja, det borde ju gå att visa på att du utfört uppdraget. Det finns väl samtalslistor på era kontakter och så vidare. Det kan gå. Mitt tips är att sätta hårt emot hårt och helt enkelt göra allt vad du kan. Ta inte in inkasso, det kostar så mycket att det inte är värt det. Svartlista sedan kunden. Ett tips till framtiden är att ta fram ett beställningsforumlär som kunden får fylla i och skriva under samt att fotodokumentera ditt jobb. Om det finns en bild där du städar i kundens lägenhet och ett underskrivet papper är det ett solklart fall. Men ge inte upp. Skicka påminnelse med påminnelseavgift och gå den korrekta vägen. Annars kanske ryktet sprider sig och du får fler kunder som vägrar betala (verkar du i området och din strulande kund känner lite människor där så sprider sig sådant eventuellt).
338
26
Jag förstår inte. Varför har du inte skickat påminnelse men ändå utgår från att kunden inte ska betala? Ja det ser ju inte så bra ut med tanke på senaste kreditupplysning men låt inte den saken komma imellan än i alla fall. Börja med påminnelsen och förhoppningsvis slutar det där!
5
Tack för tips! För att förklara lite.. jag har inte skickat påminnelse (när jag har skrivit på forum) för att jag viste inte om det är bra att sköta det själv eller anlita ett inkasso bolag som tar hand om det. Anledningen att tror från början att kunden kommer inte betala är att han ser ut rätt galen, var oseriös med tiden och jag ringde nån som är registrerad på hans nya adress som berättat att han är galen, är sjukskriv för det, jobbar inte, inga pengar alls, och redan har ca. 20000kr aktiva skulder, plus att han helt enkelt lägger på när ser att jag ringer upp. Han har svarat 2-3 gånger(dold nr) och när han hör vem ringer säger"Har inte tid att prata" då lägger på direkt... Nu jag förstår att han har problem men om kunden skulle sa från början att det finns inte pengar för tillfället men betalar inom x dagar skulle varit absolut inga problem, men han har blåst mig direkt! Nu har jag skickat påminnelse då skickar jag inkasokrav och sen vidare till Kronofogden. Nu undrar jag, avgifterna som kronofogden tar ut, kan dem skickas till kund? Tack på förhand!
73
[quote="deea" post=42129]Tack för tips! För att förklara lite.. jag har inte skickat påminnelse (när jag har skrivit på forum) för att jag viste inte om det är bra att sköta det själv eller anlita ett inkasso bolag som tar hand om det. Anledningen att tror från början att kunden kommer inte betala är att han ser ut rätt galen, var oseriös med tiden och jag ringde nån som är registrerad på hans nya adress som berättat att han är galen, är sjukskriv för det, jobbar inte, inga pengar alls, och redan har ca. 20000kr aktiva skulder, plus att han helt enkelt lägger på när ser att jag ringer upp. Han har svarat 2-3 gånger(dold nr) och när han hör vem ringer säger"Har inte tid att prata" då lägger på direkt... Nu jag förstår att han har problem men om kunden skulle sa från början att det finns inte pengar för tillfället men betalar inom x dagar skulle varit absolut inga problem, men han har blåst mig direkt! Nu har jag skickat påminnelse då skickar jag inkasokrav och sen vidare till Kronofogden. Nu undrar jag, avgifterna som kronofogden tar ut, kan dem skickas till kund? Tack på förhand![/quote] Farligt eller inte, en kund är en kund och skall betala oavsett bakgrund. Betalar han inte när du skickat påminnelse, sätt dit fanskapet ordentligt! // J
5
Självklart det ska jag göra! Har läst en hel del på KFMs hemsidan och det kostar 300:- bara i första steg då 600:- står kunden på det..men de säger att om kunden betalar inte dom 600:- skickar avgiften till ansökande(till mig i så fall) Det är inte kunden som ska betala dessa avgifter? Fakstist kunden är skyldig att betala faktura inte jag..lite konstigt. Det går inte att skicka alla dessa avgifter till kund? Tack! http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/avgifter.4.14db52b102ed4e5fe380002839.html
19
1
Troligen vanligt i städbranschen och det j-iga är att man står maktlös. Vi har ett städföretag i Stockholm och jobbar mest i vårt närområde som är innerstan. Konkurrensen är mördande inte minst från svartarbetare, och från hela länet, så vi tar ibland på oss jobb längre ut. Vi blev uppringda av en kvinna som ville ha en stor villa i Tyresö städad, hon uppgav att hon efter storstädningen ville ha varje vecka. Min städledare valde att ta med sig en städare och åka ut med sin egen bil och leta sig fram till denna avlägsna villa. De städade totalt 12 timmar och kunden sa sig vara jättenöjd. Hon bokade genast in en ny tid efter en vecka, när jag kontaktade henne och vänligt frågade om de kunds skjuta på städningenen vecka till så att hon hann betala första fakturan, då tog det hus i h-e. Hon ville inte ha våra tjänster mer och vägrade betala, hon ansåg nu plötsligt att allt var uruselt och dåligt gjort. Vi har många kunder som inte vill ha andra städare än dessa så de har mycket goda referenser. Hennes beteende tyder på att hon redan från början räknat med att kunna lura ut oss ytterligare några gånger och att fakturan skulle komma först om en månad. Fakturan var på nästan 5000, hon hade inget rut kvar. Att kontakta kronofogden är tyvärr meningslöst, de är bara en mellanhand som kan kontakta kunden och fråga om hon godtar fakturan. Du betalar kostnaden för Krf i hopp om att få tillbaka kostnaden men vägrar kunden fortsatt, som i detta fall, frågar Krf om du vill gå till tingstätten. Har frågat runt bland juridiskt kunniga och de säger alla att det är svårt att få rätt. Det som skulle ha hänt om vi gått vidare är att tingstätten kallat in parterna till förlikning och föreslagit att ni delar på notan. Du skulle fortfarande inte fått dina pengar plus att du lagt ut en massa pengar, tid och energi på att försöka få rätt. Kunden skulle fortfarande vägra och du skulle behöva advokat och det skulle bli ytterligare rättegångskostnader förutom att din sinnesfrid är störd för lång tid framöver innan detta blir klart - och kunden har ändå vunnit. För ett litet städföretag är det tufft att betala löner och arbetsgivaravgifter utan att få in betalning för utfört arbete. vi har haft en liknande kund tidigare. Den här kunden visade sig också bo på Kungsholmen, vilket vi fick veta av Skatteverket, hon försökt även dölja sin rätta adress för oss. Det jag skulle önska är att seriösa städare på något sätt kunde varna varandra för den här sortens oseriösa kunder.
13
Använd en fakturatjänst som t.ex. http://inkasso.se som kan sköta alla dina fakturor och vidta de nödvändiga åtgärder om kunderna inte betalar. Det är mycket smidigare så slipper du huvudvärket. De skickar automatiskt påminnelser och sedan om kunden inte betalar så vidtas juridiska åtgärder. De är en del av amfa finans.
19
1
Inkassoföretag vill inte ha enstaka fakturor, har i kontaktat några, de svarar inte ens.
19
1
Min erfarenhet är att Kronofogden är en socialtant som gullar med kunden, de tar inte ställning. Det blir bara ytterligare förluster. Om det går till tingsrätten kallas du till förlikning (har jag hört)och ni uppmanas dela på fakturan. Det blir som när offret uppmanas möta gärningsmannen för att kunna förlåta. Du står då fortfarande med en förlust, även för dina kostnader till Krf och tingsrätt.
13
Det bästa är att ta betalt på plats. Man åker ut och sedan frågar om de kan betala på plats - antingen cash eller med kort (en trådlös terminal är en bra investering). Kan de inte betala på plats så tar man kredit (ie tecknar upp dem på kredit med banken och gör kreditupplysning på plats). Och går inte det heller så får man väl göra jobbet på egen risk.
13
Kronofogden är en databas för att hålla reda på problembarn. Inte så mycket för att driva in skulderna. Men bara för att hålla reda på dem så att andra kan hålla koll på riskerna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.