När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi har en webbutik som säljer handgjorda smycken och företaget finns för tillfället i Australien. Vi kommer snart flytta till Sverige och ska stänga företaget här för att öppna upp det igen i Sverige och kommer då att ha ett lager redan vid uppstart.
Då alla smycken är handgjorda så består vårat lager av komponenter (pärlor, stenar, kristaller, spikar, kedjor mm). Hur registrerar vi lagret vid bokföringen? Dels vid uppstart och dels i fortsättningen. Vi kan ju knappast räkna varje spik etc antar jag?
Jag har väldigt dålig koll på detta men hoppas att någon kan hjälpa mig i rätt riktning.
Mvh
Jonas
Ps. Vi är nya på det här forumet men jag har inte hittat svaret bland de andra frågorna. Om någon svarat på samma fråga tidigare ber jag om ursäkt men då kanske någon kan länka mig vidare.
Insåg i efterskott att jag kanske borde lagt inlägget i Bokföring, skatter .... men nu ligger det här så....
Förmodligen så har ni väl fakturor på er inköp och kvitto på eran försäljning och då behöver det inte vara så svårt att fastställa värdet på lagret.
[br]Alternativt så kan man väga pärlorna och spikarna och få fram ett cirka pris.
[br]Ett annat alternativ är helt enkelt att uppskatta lagret till en viss summa.
Det är bra om ni har någon form av inventeringslista (ex 3 lådor spik a 15 kr, 4 kartonger pärlor a xxx kr). Ni summerar då värdet och anger totala summan för lagret.
[br]Då ni tillför detta i ert nystartade företag rör det sig troligtvis om en egen insättning (konto beroende av företagsform)
[br]
[br]Men är det inte så att ni också har färdiga arbeten (smycken)? dessa bör också registreras som tillgångar, men till det förväntade försäljningsvärdet.
[br]
[br]Hur avslutar ni företaget i Australien? antar att ni måste ha någon form av bokföring även där och "köpa ut" lagertillgångar och färdiga arbeten när företaget avslutas, det kan kanske finnas värden i avslutet som kan användas i uppstarten?
Tack för alla tips och ideer. Nu har jag lite bättre koll. Allt blir ju lite lättare sen när vi befinner oss i Sverige men vill bara ha lite kolla innan.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.