12 tips för att utöka din E-handel gratis

14
2
Få din verksamhet att växa utan att spendera en krona.
Med E-handel strävar man ständigt efter ökade intäkter och maximal vinst. Från att höja trafiken på hemsidan till att öka det genomsnittliga ordervärdet finns det överväldigande tillväxtmöjligheter. Idag täcker vi 12 sätt som hjälper dig att utveckla ditt E-handelsföretag

1) Ha en kundservice som gör det där lilla extra.

Förvandla nya kunder till återkommande och loyala kunder genom att sticka ut med en exeptionell kundservice, d v s få kunderna att känna sig speciella och viktiga. Ge service som kundera kommer ihåg:
- Skicka ett handskrivet tackbrev
- Följ upp via epost och be om feedback
- Svara snabbt via epost, chat, telefon eller social medier
- Inkludera en liten gratis gåva i dina utskick
- Gör det enkelt för dem att skicka returer

2)Tillämpa psykologisk prissättning.

Tro det eller ej, du har en del inflytande över dina kunders köpbeslut. Du bestämmer reglerna.
Genom att tillämpa psyckologisk prisättning i din butik, prisätter du strategiskt dina varor och tjänster för att förmå dina kunder att spendera mer.



3) Slå dig in på den mobila marknaden

Enligt en Forrester-studie, förväntas mobil E-handel överstiga $100 miljarder under 2014. Se till att få en del av kakan med hjälp av Brow.si som sömlöst lägger till kraftfulla mobila funktioner till din webbutik. Nr du väl laggt till Brow.si kan dina mobila besökare enkelt söka, finna, dela och köpa produkter från vilken sida som helst på hemsidan.

4) Utöka med vinnande leveransstrategier

Att erbjuda incitament i samband med leveranser är ett effektivt sätt att öka kundkretsen och minska antalet besökare som överger kundvagnen. Se nedan 4 leverans strategier som hjälper dig attrahera de 55% av kunderna som fattar sina beslut baserat på leveranskostnader.



Fri Frakt med tröskel
– Om du har råd, erbjud fri frakt över en viss gräns.
T e x Fri frakt på alla ordrar över 500 kr.

ExpressLeverans
– för kunder som behöver varorna snabbt, ge dem alternativ med 1,2 eller 3 dagars leverans.

Fast Fraktkostnad
– Effektivt när man säljer produkter som inte skiljer sig nämvärt i fråga om vikt och storlek.

Fri Frakt för returer.
– Detta hjälper att bygga upp kundernas förtroende.


5) Marknadsför via e-post

Genom att marknadsföra via e-post skapar du incitament, driver trafik till din hemsidan, ökar försäljningen och bygger upp nära relationer med kunderna. Här följer några exempel på olika e-post kampanjer:

- Välkomstmail till nya abonnenter
- Månatliga nyhetsbrev innehållande nya produkter och erbjudande
- Informera om nyinkomna produkter, liknande de som tidigare köpts
- Be kunderna skriva recensioner om köpta produkter och be om feedback
- Skapa epostpåminnelser om övergivna kundvagnar
- Utskick om händelser och milstolpar
- Motivera besök från passiva kunder

6) Sikta in dig på nischemarknader

Efter att du har identifierat kundernas geografiska område har du formodligen redan siktat in dig på en specifik nischmarknad. Vare sig det är studenter, havande mödrar eller professionella golfare, kan du defenitivt dela upp dina målkunder i specifika marknader där du kan skapa mervärde.

Genom att definiera en nischmarknad kan du göra en hel del mer med en liten budget. Fokusera på olika sätt som engagerar dem genom sociala nätverk, innehåll på nätet, gäst bloggning och sociala medier. Att sikta in sig på nischmarknader är ett utmärkt sätt att förbli fokuserad på vinstgivande marknadskampanjer med större möjligheter att bli framgångsrik.

7) Förbättra kundernas shoppingupplevelse genom "cross selling"

Se till att kunderna finner absolut allt de letar efter hos dig och öka samtidigt det genomsnittliga värdet i kundvagnen. Sälj produkterna effiektivt genom att inkludera sektioner så som: “Kunder som köpte denna produkt, köpte även,” eller “regelbundet köpta ihop,” eller “bygg upp en helhet.”

Många webbutiker använder sig även av “kataloger” och “inspirations” sidor som skapar en helhet genom att använda produkter ur deras eget sortiment. Ikea är ett utmärkt exempel på detta. Se hur de skapar ett rum med sina produkter och låter dig samtidigt see alla produkter för sig.



8. Överväg att erbjuda en prenumeration

Söker du ett sätt att öka dina återkommande intäkter? Prenumeration på E-handelstjänster är tokpopulärt just nu och det är inte försent för dig att hoppa på tåget. Oavsett om du vill skänka månatliga presenter eller om du vill erbjuda automatiserade återköp, är det ett utmärkt sätt att få din verksamhet att växa och få stadiga vinster.

9) Få kontakt med inflytelserika personer på nätet

Sök kontakt med tongivande, inflytelserika personer på nätet i din bransch/industri. Är du t e x verksam i modeindustrin ta kontakt med modebloggare och skicka dem produktprover för att få dem att blogga om dig. Sådana personer har många följare som redan är intresserade av det du har att sälja. Dessutom om de länkar tillbaka till din webbutik med en s k “backlink” eller “Inbound Link” så hjälper det din SEO.

10) Förbättra din SEO ranking

SEO (sökmotoroptimering) kan vara komplicerad för E-handelsbutiker, Här följer 3 enkla sätt att förbättra din ranking i sökresultaten som du kanske inte känner till.

Kund Recensioner
– Skapar innehåll skrivet av kunder för din hemsida innehållande sökord och fraser som används av kunderna.

Regelbundet uppdaterad sektion på din hemsida
– Överväg att inkludera dina senaste blogg och- twitter poster.

Sidor med produktjämförelser
– Lägger till relevanta interna länkar till dina bästsäljande produkter.

11) Gå in i bloggosfären

Perfekt uppföljning till punkt 10. En blogg låter dig producera och skriva unikt innehåll som innehåller relevanta sökord och länkar till dina produktsidor.
Skriv bloggartiklar som intresserar din målgrupp och få dem motiverade att handla i din butik. Skapa en redaktionell calender varje månad som etablerar ditt varumärke som ett av de ledande i din indusrti. Se till till att du alltid har dina läsare i åtanke.

HubSpot delar med sig 3 framgångsrika bloggtips för webbutiker. Hur produkterna används, allmänna nyheter om produkt/industri samt erbjudande/gåvor.

12) Lansera tidsbegränsade erbjudanden

Om du snabbt vill öka dina vinster är ett utmärkt sätt att köra flash försäljnigen av och till och därmed driva en mängdt trafik till din sida. Genom marknadsföring via epost, sociala medier och landningssidor kan du lansera tidsbegränsade erbjudanden för att uppmuntra till impulsiva köp. Ta en titt på dessa exempel för att insprirera din nästa kampanj.

- Få 20% rabatt innan allt är slutsålt
- Klä dig som en kändis för under 500kr - bara IDAG
- Fri Frakt på alla beställnigar gjorda före midnatt
- En dag kvar för att få 25% rabatt på hela sortimentet
- REA bara idag – handla och spara 500kr

Gå in på PV Nordic Design & Communication för att få fler tips och läsa fler artiklar relaterade till hemsidor och E-handel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.