Hur genomför ni era projekt?

640
9
Hej!

Vi sitter några stycken och jobbar tillsammans med lite olika projekt. Problemet vi har är att vi inte har någon direkt struktur på det vi gör. Därför undrar jag om ni har någon "mall" som ni använder er av för att planera och genomföra era projekt?

Helst ska det vara enkelt som tusan eftersom ingen av oss är direkt intresserade av att skriva så att det går ut över det faktiska arbetet.  :vissla

MVH

R
640
9
Ingen som kan / vill svara?  :o [br][br]MVH[br][br]R
1616
6
Om ni är ett och samma företag tycker jag att någon av er ska axla ansvaret som projektledare även ibland kallat kordinator. Eller att ni tar in den kunskapen i verksamheten för det låter inte som om ni själva vill lägga stor möda på de drivande mekanismerna bakom projektledningen.[br][br]Att generellt säga vilka mallar ni ska utgå från vore fel då det beror sig helt och hållet på projekten, gruppfördelningens omfattning, verksamhetens inriktning och målsättning/tidsplan gentemot kund.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
190
En tids- och arbetsplan brukar vara en bra grund. Jag brukar börja bakifrån - vad är det som skall uppnås (målet)?[br][br]Vad behövs för att uppnå det målet? (Delmål/moment/uppdrag). Vem genomför dessa bäst - vad blir arbetsfördelningen?[br][br]Ur tidsaspekten - när skall målet vara uppfyllt? När behöver de olika momenten då vara färdiga?
758
9
Det finns en bra projektmall i Power Point :vissla
193
En "action-lista" med alla saker som behöver göras går att göra i Word. Eller med tidslinje i Excel. Kan skicka mallar om du vill.
88
Här är mina tips:[br][br]* En chef som delegerar och följer upp uppgifter och projekt ofta[br]* Incitamentsalternativ genom högre lön(eller annat) om personer lyckats uppnå ett antal milstolpar i projektet[br]* Projektledningssystem, typ Microsoft Project alt. Excel (gör bara en enkelt tidsplanering som alla följer upp)[br]* Tidsredovisning för att avgöra hur mycket ni lägger ner på varje projekt, detta ger er även en oerhört styrka i bokföringen och är bra för all framtid[br][br]Även "om ni är små" så krävs det alltid "en chef", många gör misstaget och tro att det fungerar att alla agerar under eget ansvar utan någon som är högst ansvarig - men detta fungerar aldrig.[br][br][br]Mvh[br][br]
1616
6
Här är också ett program som fungerar väldigt bra även till projektledning.[br]http://www.mindmanager.se/[br]
640
9
Hej! [br][br]Tack så mycket för alla era svar! Har en del att titta på och tänka på. Jag berättar hur det gick när jag provat mig fram.[br][br]Ni är  :winner[br][br]Tack,[br][br]MVH[br][br]R
456
4
[quote author=Wooster link=topic=2982.msg13136#msg13136 date=1192539756][br]En tids- och arbetsplan brukar vara en bra grund. Jag brukar börja bakifrån - vad är det som skall uppnås (målet)?[br][br]Vad behövs för att uppnå det målet? (Delmål/moment/uppdrag). Vem genomför dessa bäst - vad blir arbetsfördelningen?[br][br]Ur tidsaspekten - när skall målet vara uppfyllt? När behöver de olika momenten då vara färdiga?[br][/quote][br][br]Helt rätt! Man måste ju veta vart man skall, hur man kommer dit och vad man behöver för att komma dit..[br][br]En person som redan ingår i teamet, eller som anlitas under projektet är också nödvändigt. En som drar i trådarna, och ser till att projektet löper framåt hela tiden. Personen skall också se till helheten, fokusera på aktuella saker och lägga extra fokus på de funktioner som ligger lite efter.[br][br]Dokumentation i form av plan, aktiviteter, tids/budgetramar ansvarsfördelning etc är också viktigt..[br][br]Glöm ej heller att följa upp projektet efter varje avslutat kapitel likaså hela projektet när detta är klart. Se vad ni kan förbättra tills nästa gång.
20
När jag kör enklare (korta, få beroenden, få människor) projekt utgår jag från följande enkla princip:[br][br]Vad, När, Hur och Vem[br][br]1 - Vad[br]Sätt upp och beskriv målet. Behöver inte vara en jätteomfattande beskrivning men det är väldigt bra att sätta målet på pränt, stolpar duger i bland. Identifera beställaren/kunden. Det är en nyckelroll i varje projekt.[br][br]2 - När[br]Fundera på när projektet behöver vara klart[br][br]3 - Hur[br]Bryt ner projektet i huvuddelar, t ex vilka huvudaktiviteter, leveranser, delleveranser, osv kommer att behövas. Fundera på tågordning, uppskatta kompetensbehov, arbetsinsats osv.[br]Bryt ner det som kommer först ytterligare[br][br]Skapa en aktivitetslista, Excel funkar ofta bra, aktivitetens namn, prio (enligt tågordningen), ansvarig och status (ej startad, pågår, klar).[br][br]4 - Vem[br]Säkerställ att ni har de resurser som behövs. Fördela ansvaret.  Uppdatera aktivitetslistan med ansvarig och deadlines.[br][br]Börja arbeta, samla projektgruppen ofta, gå igenom planen uppdatera status, änra planeringen om den inte funkar men tänk igenom konsekvenserna för projektet,[br][br]Parallellt med aktivitetslistan tycker jag man ska föra en projektlogg, problem, åtgärder och beslut loggas. Följ upp denna tillsammans med aktivitetslistan.[br][br]Lycka till![br][br]/P[br][br]
456
4
Inom kvalitet och speciellt inom Automotive kallas detta förfarande för "Turtle"-metoden... Som egentligen är en processbeskrivning.[br][br]Kul att du nämner och själv tillämpar det ;)
28
Det jag brukar lägga mycket vikt på är att ha en VÄLDIGT kritisk person i teamet som enbart utför enklare jobb som sedan kritiserar arbetet. Man kan inte kritisera sitt egna arbete på ett effektivt sätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.