När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det går "inte" att bygga enkla bokningssytem som fungerar och som mer eller mindre sedan är underhållsfria. Ett bokningssystem bör ju också kunna skriva ut biljetter i ditt fall[br]och även fakturor och liknande och underlätta för en när man sedan ska bokföra.[br]Klara du detta mojo, till en rimlig kostnad - så har jag flera kunder till dig :vissla
Jag ser inga större hinder i det om det nu inte ska interageras med bokföringsprogram eller ex ombud så som ATG. Tanken är inte direkt att använda system som ticknet utan en enklare bokning via egen webbsida. Framförallt är gruppbokning ex skolklasser mest intressant.[br][br]Har du kunder så är det klart intressant. Rimlig kostnad beror sig på vad för konkurrerande system det finns och till vilka kostnader.[br][br]Det är främst den initiala utvecklingskostnaden som är dyr varpå sekundära spekulanter bara betalar en mindre del samt integrering i eget system. Men vi får se. Främst behöver jag veta om det finns 'enkla' system som faktisk ligger i rimliga prisklasser.[br][br] :D
SinnenasTeater, varför skulle inte detta vara möjligt? Det är inte en särskilt svår sak att bygga ett webbaserat system som samarbetar med både bokföring och en biljettskrivare. Det var en väldigt negativ inställning tycker jag. Och utvecklingskostnaden är ju inte större än (förlorad) arbetstid. Man kan väl sätta undan en helg till exempel, och få fram åtminstone en grund. [br][br]Och jag tror absolut att intresse finns. Och är målgruppen mindre teatrar, är min erfarenhet att de har förtryckta biljetter som något lokalt tryckeri sponsrar med. Så skrivarkompabilitet behöver nog inte vara en grundfunktion.[br][br]Kostnaden för systemet blir ju förstås inte hela utvecklingskostnaden, utan på en lagom nivå som folk är villiga att betala, och kanske leder till vinst på ett år eller så.
Jo det är klart att det är möjligt , allt går om man bara vill. 8)[br]Man får vara både lite tekniker och visionär. :winner[br][br]Negativ inställning tycker jag inte Stefan visade men däremot tveksam om jag kan ;)[br]Likväl som jag vet att du kan Tessicon :D[br][br]Kostnaden beror sig på vad den initiala kunden vill betala för. Har man inte andra spekulanter så ska man begära full betalning för utvecklingen. Resten är bonus om möjligheter dyker upp. Har man däremot flera kunder så kan man fördela det enligt din modell.[br][br][br]
[quote author=Tessicon link=topic=2957.msg12837#msg12837 date=1192027711][br]SinnenasTeater, varför skulle inte detta vara möjligt? Det är inte en särskilt svår sak att bygga ett webbaserat system som samarbetar med både bokföring och en biljettskrivare. Det var en väldigt negativ inställning tycker jag. Och utvecklingskostnaden är ju inte större än (förlorad) arbetstid. Man kan väl sätta undan en helg till exempel, och få fram åtminstone en grund. [br][br]Och jag tror absolut att intresse finns. Och är målgruppen mindre teatrar, är min erfarenhet att de har förtryckta biljetter som något lokalt tryckeri sponsrar med. Så skrivarkompabilitet behöver nog inte vara en grundfunktion.[br][br]Kostnaden för systemet blir ju förstås inte hela utvecklingskostnaden, utan på en lagom nivå som folk är villiga att betala, och kanske leder till vinst på ett år eller så.[br][/quote][br][br]Näe, det är inte alls min mening att vara negativ - däremot så har jag varit ute och skrapat på Internet och begärt in flera offerter efter en gjord kravspec.[br]Prislappen har legat på mellan 30 000: - till 120 000: - och oftast så har det också handlat om årliga underhållskostnader osv, så att det till slut har blivit för dyrt för kunden.[br][br]Det finns färdiga bokningssytem som kan anpassa efter verksamheten som man kan hyra in sig på och då brukar kostnaden ligga på runt 5% av omsättningen.[br]Sådant kan bli dyrt i längden också.[br][br]Jag är övertygad om att det finns ett stort behov där ute av billiga bokningssystem[br]som underlättar för den enskilda företagaren.[br]Skapa ett sådant - så ska jag gärna hjälpa till och sälja det åt dig. :winner
Ja jag tror det finns en möjlighet och ditt erbjudande låter intressant.[br]Skulle vara kul att höra av dig Stefan vilka funktioner/behov du anser att ett bokningssytem ska ha. Vi har kanske olika syn på upplägget eftersom vad jag utgår från nu är en kunds befintliga intressen för sitt specifika område.[br][br]Du får gärna skicka mig det privat så vi kan föra vidare diskussioner för att se om det finns underlag till samarbete.[br][br]
Man borde ju kunna använda vilket bokningssystem som helst som grund och sedan bygga ut det efter ex en teaters speciella förutsättning.[br]Jag vet att ex ett antal av Vodafons butiker använer ett bokningssystem, BOBO, som de använer för att blocka upp telefoner som ligger som beställda och att boka upp butikerna utlåningstelefoner till en viss kund en viss dag. Det systemet är webbaserat och borde ju med lite(?) modifiering kunna göras om till en teater. Det borde ju inte spela någon roll databasmässigt om det är en viss telefon som bokas en viss dag till en viss kund, eller om et är en viss stol som bokas till en viss kväll för en viss kund. [br]I det fallet är prislappen nämligen rätt modest, ett par hundra i månaden om jag inte har helt fel för mig.
Då missuppfattade jag tonläget i ditt inlägg Stefan. 30-120k låter i mina öron inte klokt. Regelbundet underhåll kan jag inte riktigt se något behov av. Man säljer väl inte en produkt som är halvfärdig? (Jo, jag vet att många gör det) :blink[br][br]Jag tycker i alla fall att du ska gå vidare med din idé Mojo. Om det nu finns en sån modul till Joomla är den säkert inget att ha. Det är alltid bättre med egna lösningar tycker jag :P[br][br]
30 000 låter mycket? Vet inte hur grymma programmerare ni är, men jag tycker inte det låter speciellt farligt - motsvarar ca en till två veckors jobb beroende på timkostnad. Det borde också vara ungeför vad en mindre teater drar in på en kväll, så ett bokningssystem som funkar i 5-10 år (med mindre uppgraderingar) för den kostnaden kan nog sälja ganska bra.
Jag tycker absolut att man skall börja med något enklare system som gärna är gratis om än inte perfekt för en enskild mindre teater. Behovet får avgöra om man vill utveckla systemet och om man behöver utveckla systemet med unika applikationer..[br][br]Att betala upp till 120'000sek låter som att man verkligen vet vad man skall ha och varför samt att man har ett omfattande projekt med seriös marknadsföring...[br][br]Sedan vad gäller underhåll så brukar man väl inte tala om halvfärdiga system, utan snarare är det väl någon form av support och löpande uppdateringar man betalar för ungefär som i ett normalt affärssystem.[br][br]Men ok, om det finns någon (Mojo?) som vill bygga ett system så gör ett system likt en portal som alla teatrar kan ansluta sig till. Besökaren väljer kategori, geografiskt läge, vecka/dag etc och får då upp ett antal olika alternativ som kan bokas på direkten...[br]Då kan du även finansiera driften med reklamintäckter både på kategori, målgrupp samt nationell och lokal nivå. [br][br][br][br]
Nu har jag i alla fall fått igenom en beställning på ett bokningssystem för webb för en kund så vi får se vart det leder, har precis börjat kika på det. Dock inte som Deji nämner i sitt förslag. Jag tror det blir svårt att slåss med stora bokningsföretag om en central portal för bokningar. Dels att det kan kräva ingångskostnader och knutna avtal med biljettombud för att nå ut lite extra samt att det kommer krävas en hög marknadsföringsåtgärd åt alla håll för att etablera namn, adress och nå de mindre aktörernas besökare och presumtiva. [br][br]Stefan, fortfarande intresserad? :nicka[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote author=Mojo link=topic=2957.msg13350#msg13350 date=1193006060][br]När jag börjar komma någonvart tar jag kontakt med dig Stefan, så du får se och komma med input. :bravo[br][/quote][br]Hur gick det med det här? :) jag söker ett liknande system men med "lite" utbyggnad skulle jag gissa... jag skulle nog vilja ha ett liknande SF har :)
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.