När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det är många faktorer som spelar in, arbetsinsats reklam läge kostnader, men ofta kan man säga att man får arbeta det dubbla till halv betalning och då räknat på minst ett år. Många räknar annars ett par 3 år innan det går runt men har du redan en stor kundstock så........
Sen beror det sig på vilken form av butik det rör sig om.[br]Det är stor skillnad på butiker som handhar behovsvaror så som livsmedel och butiker som rör exempelvis inredning. Exemplet inredning kan förvisso vara ett behov men det är inte lika primära behov som de som avser att täcka det fysiologiska behovet.[br][br]Sedan som Lars skriver finns andra faktorer som spelar in.[br][br]Med vänliga häsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote author=unicum link=topic=3252.msg14910#msg14910 date=1197190713][br]Hej[br][br]Jag undrar hur svårt det är att försörja sig på en helt nyöppnad butik. Hur lång tid tog det för er innan det gick?[br][br]Berätta gärna..[br][/quote][br][br]För att kunna ge ett bra svar, så måste man veta mera.[br]Och framför allt vilka kvalitéer som du själv har, sortiment, läge, inköpskanaler, startkapital, andra aktörer osv.
ok jag ska berätta lite.. [br][br]Det gäller kläder och lite andra saker som ska säljas. Har inte bestämt mig vad jag ska inrikta mig på än.[br][br]Budgeten ligger på runt 30 000kr. Hur långt kommer jag med det?[br][br]Hur skulle ni lägga 30 000kr fördelat på alla saker man kan tänkas behöva? Shopen ska jag göra själv.[br][br]Förstår själv att det kan vara svårt att överleva på en shop där jag bara lägger 30k till en början men ändå.[br][br][br][br]
Hej,[br][br]Låt se. Även om du gör shopen själv så antar jag att du inte bara ska ha förskottsbetalning och postförskott som betalningsalternativ utan även fakturabetalning och kortbetalning.[br]Kreditor har en årskostnad på 2995:- exkl. moms och de är ju den ledande fakturapartners som över 1700 e-handlare använder. Vi har dem och de fungerar kanon![br]Vilket bolag du än väljer för att hantera dina korttransaktioner så kostar de ju pengar. Vissa har ingen månadsavgift eller årsavgift utan istället en startkostnad. Ta till exempel Certitrade som jag tror har en startkostnad på runt 1500:- exkl. moms.[br]Du har redan här då kvar cirka 25500:- utav dina 30'.[br]Pengarna måste ju komma in på ett konto och hos de flesta banker får företag betala en avgift men får då i gengäld en BG, PG, företagskonto och kreditkort. Min lillebror har nyss startat en enskild firma och har Nordea som bank. Han fick pröjsa 600:- för det företagskontot inkl. BG, PG och kreditkort.[br][br]Du har nu i runda slängar 25.000:- kvar att lägga på produkter. När man som företag köper från en distributör kan man väldigt sällan bara köpa ett exemplar av en vara. När man kan detta är denna varan oftast väldigt dyr i inköp. Du köper ju in partier. Låt oss ta ett exempel som jeans. Du hittar en snygg modell som du vill ha i ditt utbud. Du vill ju ha den i flera storlekar så det troliga är att du då måste köpa ett antal stycken i varje storlek. Låt oss för sakens skull säga att du behöver 5 olika storlekar på byxorna och sedan behöver du köpa minst 3 av varje byxa. Då är det 15 artiklar som ska betalas och nu har jag ju inte en blekaste aning om vad inpriset kan tänkas ligga på. Normalfallet är väl att man ta inpris*2,5 för att få utpriset inkl moms. Så vet jag har varit fallet i de butiker/distributörer jag har kommit i kontakt med. Säg att byxorna har ett rekommenderat utpris på 700:- inkl. moms. Då ligger nog inpriset på 700/2.5=280:- exkl. moms.[br]Så för dina 15 byxor av en och samma modell men i olika storlekar skulle du alltså få betala cirka 4200:- exkl. moms för. Nu ska jag ju säga att jag har ingen som helst koll på avans och inköpsmängder när det gäller kläder så mina priser får du ju ta med en nypa salt.. Det ger dig ju dock en idé om hur mycket du kan köpa in om ovanstående skulle gälla..[br][br]Hur jag själv skulle lägga mina kvarvarande 25000:- är nog en tusing på emballage. Du måste ju skicka kläderna i något och jag skulle välja klädpåsar, dvs. såna som stora näthandlare skickar sina kläder i. Dock skulle jag ju köra otryckta påsar i början för att få ner kostnaden.[br]Nu har jag 24000:- kvar. Säg att jag lägger 20000:- inkl. moms på inköp av kläderna.[br]Sen har jag ju problemet med att syns jag inte så finns jag inte. Jag måste alltså marknadsföra mig på något sätt så 3000:- får gå dit. Den sista tusingen skulle jag ju spara för att kunna betala portot på alla mina beställningar som dyker in. Om samtliga väljer faktura som betalsätt och jag har Kreditor så får jag ju inte pengarna förrän efter 3 veckor och under denna tiden måste jag ju ha pengar för att kunna skicka varorna som köps. [br][br]Sist vill jag önska dig lycka till. Kör så det ryker! 30K är en bra början för ditt företag tycker jag. Gör förnuftiga investeringar som passar dig och om du har möjlighet så gör månatliga egna insättningar för att öka kapitalet i företaget hela tiden. Du kommer du kunna köpa in fler produkter. Detta gäller ju framför allt i början innan din försäljning har tagit fart!
Tack Andreas Blomquist för att du tog dig tid att skriva ditt långa inlägg. Mycket nyttig läsning! Trodde ni skulle såga min idé vid fotknölarna. Nu är det väl inte så att jag ska försöka leva på det direkt utan kombinera med ett vanligt arbete för att se hur det går i början. [br][br]Säg att jag sparar ihop 100k, är det då bäst att starta ett AB? Tycker ni att det kan vara en bra idé att låna 70k och lägga till 30k själv eller borde jag starta enskild firma direkt?[br][br]Är det mycket svårare att driva ett AB utan någon som helst erfarenhet än enskild firma? Jag känner en revisor som nog skulle kunna hjälpa mig lite, men ingen vill ju jobba gratis så jag vill nog inte störa allt för mycket.[br][br]
Det här med att köpa in varor.[br]Jag menar du inte behöva köpa in varorna för att sälja dem via din butik. Du ordnar helt enkelt en överföring från kundens betalning till din distributör med skillnaden att du tar hand om advancen. Det vill säga skillnaden mellan grossisten och ditt pris. Kunde vara något att starta med innan du sätter igång på riktigt
en liten sak bara...[br][br]För att ge kunden möjlighet att betala via faktura behöver man väl ändå inte använda sig av ex. kreditor??[br]Man kan ju sköta faktureringen själv om man vill... :)
hej, tror inte du skall sikta på AB i början såvida du inte har hög omsättning och anställda. Kör enskild firma så länge det går. Mindre administration och mindre kostnader......
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.