Några frågor om E-handel

22
Hejsan Hejsan.

Håller på att starta upp en e-handel sida, den är klar men håller på att skriver på med dem sista leverantörerna. (presenterar sidan när den är 100%)

Det jag undrar är om finns någon standard för prisättningen på nätet som i övriga affärer? Jag har inga omkostnader förutom marknadsföring i stor sett!
Ex om jag köper in en vara för 1000SEK, hur många % påslagg +moms är vettigt?

Undrar även vad som är en bra kund % av 1000 besökande i veckan hur många % bör köpa något för att jag ska tycka att det är helt okej?:-X

Förstår om frågorna är lite ca baserade då det är olika för alla företag men ni kanske kan svara och ge lite ideér ändå. Tack på förhand. 

Mvh David 🙂
1165
16
Om du säljer kläder och modeaccossearer så är upp till 150-200% påslag inget ovanligt. Om du säljer elektronik från välkända märken så är 5-7% ett rätt så normalt påslag. Det finns en rad olika segment där emellan.[br][br]Men vad menar du med inga andra omkostnader? Din lön? Kostnaden för att ta hem och förpacka produkter? Reklamationer? Lokaler? Webhotell? Att hålla hemsidan ständigt uppdaterad och i drift? Kostnader för att få betalt? Bokföringskostnader?[br][br]Ett tips är att gå ut och titta lite på vad andra webbutiker som säljer liknande saker som du gör tar betalt för olika saker, och vad du rimligen behöver ta betalt. Jag är en förespråkare av att man inte skall ge sig in i priskrigande om man inte måste. Istället bör man försöka hitta andra argument för att välja dig. Det är lätt att sänka ett pris, men det är det för andra också. Att däremot erbjuda en bättre service än sina konkurrenter tar tid för dem att uppnå, om de ens är kapabla att göra det.
22
Tack för svaret![br]Du har rätt det kommer komma framtida kostnader men för tillfället har jag inga förutom mitt webkonto som kostar 250/år, driften och underhållet sköter jag själv på sajten, jag använder mig av förskotts betalning och postförskott så är i tron om att jag inte kommer behöva driva in så mkt pengar från folk, bokföringingen sköter min jurist som jag har till lite andra saker så det är en kostnad på 700kr/månaden som mitt andra bolag står för. Men räknar med att när kostnaderna kommer så kommer jag även att ha omsättning.[br][br]Det jag kommer sälja är barnartiklar och vill väl ha lite % på sådana artiklar.[br]Någon som gör något liknande??[br][br]Det kom upp en till fråga i och med din fråga om kostnader för ompackning, tycker ni att man alltid ska packa om och sätta sin egen logga på paketet? för vissa återförsäljare får jag drop shipping ifrån och då känns det lite onödigt?? ???[br][br]Min sida tycker jag är snyggare/enklare/lättare och ger högre standard en liknande sidor så tänker inte ta några budget priser utan vettiga priser på rätt saker. ;-)[br][br]Fler svar! man får gärna komma med tips![br][br]Mvh David
34
[quote]Undrar även vad som är en bra kund % av 1000 besökande i veckan hur många % bör köpa något för att jag ska tycka att det är helt okej?[/quote][br]Tycker också detta skulle vara intressant att veta mellan tummen och pekfingret så att jag kan sätta upp ett rimligt mål.[br]MVH Stefan
758
9
Det beror på vad man säljer och hur man säljer.[br]Lågt räknat så kan man säga att du bör ha 1 kund som handla av 400 besökare.[br]Denna siffra stämmer ganska bra om kunderna kommer till webbshopen via den egna hemsidan och som inte hade tänkt att handla egentligen, men blev nyfikna på vad som finns att köpa.[br][br]Handlar det om en webbshop som får besökare (av sig själv), så bör du har minst 1 kund på hundra besök.[br]Säljer du saker som kostar under hundra kronor, så bör antalet kunder vara fler.[br][br]Dom första 100 kunderna är ganska svåra att få, men sedan brukar det lossna rejält.[br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.