När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag undrar om det är någon som sammanställt en lista (eller påbörjat en sådan), över de företag, föreningar, sammanslutningar osv. som på olika sätt certifierar eller kvalitetsmärker E-butiker?
Eftersom vi i forumet är i många olika brancher är det inte intressant just nu med branchorganisationer (tex. SVAF - SVenska Antikvariat Föreningen, som gäller i min branch).
Jag känner till några generella aktörer som tex: - Trygg E-handel - Infoo - Rådet för E-handelscertifiering i Sverige
Skulle vilja ha hjälp att sammanställa en så komplett lista som möjligt.
(Denna fråga har jag även lagt upp i ett annat forum, hoppas det inte är mot någon regel?)
Kanska får berätta lite om varför jag ställer frågan, förhoppningsvis leder det till lite fler tips:[br]Min uppfattning om kvalitetsmärkning (inkl. certifiering och dyl.) är att det är ett verktyg att använda i marknadsföringen.[br]Det är ganska enkelt för en seriös E-butik att fylla kraven som de allra flesta "kvalitetsmärkare" ställer.[br]Kruxet som jag ser det är att de flesta är väldigt dyra och gör att den lilla seriösa E-butiken inte kan köpa (just det, KÖPA) samma märkning som de stora.[br]Den enda som jag hittat som har ett gratisalternativ är Infoo, de har såklart samma krav oavsett om du betalar för snabbare handläggning eller om du kan vänta ca 2 månader på din märkning.[br]En märkning hos ett sådant företag kan ingen E-handlare påstå sig inte ha råd med.[br]Av princip har jag ställt mej i gratiskön med mina sajter och även fått dem godkända (dock ej lagt upp märkningen än).[br]Med "princip" i meningen ovan menar jag att vi alla som sysslar med E-handel kan på samma vilkor erhålla en gemensam märkning, utan att "köpa" märkningen.[br]Lite om min tanke är tex att OnOff har märkningen "Trygg E-handel" men det har inte SIBA eller Elgiganten.[br]Alltså är dessa sistnämnda företag inte trygga att handla hos....eller?[br]Missförstå mej nu inte och tro att jag är en av dem som tycker att allt ska vara gratis på Internet, för så är det inte![br]Däremot tycker jag det ska vara på lika villkor, som även är rimligt för den lilla E-butiken.[br]Hoppas ni förstår hur jag menar, annars utvecklar jag det mer.[br][br]"Företaget är kvalitetsmärkt av INFOO och uppfyller dessutom samtliga krav som TRYGG E-HANDEL ställer (vi har valt att inte certifieras av Trygg E-handel för då får vi höja priserna i vår webshop med 5%)", skulle ju faktiskt kunna vara en sanning för många av oss....[br][br]//Peo
Jag håller med dig. Jag ser de här certifieringsorganisationernarna/företagen som ännu en aktör som vill lägga vantarna på en del av resultatet från mitt arbete. Naturligtvis understödjs det mesta av de stora företagen som i branschmedia uttalar sig med rosenröda toner om hur bra det är. De är ju väl medvetna om att det är bra att ha kanske en handfull stora företag som konkurrenter, med ungefär liknande overheadkostnader, än att man dessutom skall behöva konkurrera med hundratals mindre företag som har väsentligt lägre administrationskostnader och är anpassningsbara på ett helt annat sätt.[br][br]Det började någon gång för 15-20 år sedan med kvalitetsmärkning i enlighet med ISO-9000. Var man inte kvalitetscertifierad så hade man naturligtvis ingen kvalitet i sitt arbete. Sedan kom uppföljare med certifiering i miljö enligt ISO-14000. Ingen som inte hade den certifieringen kunde göra något som var bra för miljön. Ungefär samtidigt kom det fram att miljövänliga produkter skulle ha en svan och "Bra miljöval", för hur skulle något kunna vara miljövänligt utan de symbolerna? Mat skulle ha ett grönt nyckelhål för att vara nyttiga, och så kunde man slå undan benen på lokala matproducenter några år till eftersom det kostade en halv miljon eller något sådant att få den märkningen. [br][br]Och nu är det naturligtvis så att man är en tjyv och bedragare om man vill sälja saker på nätet och inte betalar ett antal tusenlappar till en organisation som verifierar ens vandel. [br][br]Jag har sett många andra tokerier också, allt från att man som datakonsult var tvungen att certifiera sig för att bevisa att man kunde något, till att man var tvungen att 2000-säkra sina datarprodukter, märka all elektronik med en RoHS-symbol och en del andra skojerier som endast varit ett sätt för de stora att slippa konkurrens från de små.[br][br]Det parti som vågar diskutera sådana saker när man pratar om näringspolitik, företagsklimat och att satsa på småföretagarna skall få min röst, jag lovar.
...Men idag år2009 har man insett att ISO:9001 och flertalet andra standarder faktiskt [i]är verktyg[/i] som kan bidra till att skapa nytta i form av en målstyrd, effektiviserad och kundfokuserad verksamhet. Till detta jobbar man systematiskt med ständiga förbättringar samt avvikelsehantering i syfte att skapa än mer värde för företaget. Den som i slutändan tjänar på detta är den betalande kunden![br][br]Och det var, som tur är, många år sedan man kunde öka försäljningen bara på att visa upp ett papper med ISO-symbolen på.. Idag krävs det resultat! Kunderna kräver det[br] :bravo
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.