Marknadsundersökning (2min) - Webbshop

6
[size=14pt]Hej![/size]

[size=12pt]IntroduceIT Reklambyrå[/size] skall påbörja sitt arbete med att göra en [color=red]webbshop[/color] tillsammans med en samarbetspartner.

Vi vill därför ta del av Era åsikter genom att ställa fem frågor. Givetvis vore vi väldigt tacksamma om just du hade kunnat avsätta 1-2 min till denna enkät.

[size=12pt]www.reklam-malmo.se/webbshop/marknad[/size]

Tack på förhand!

Lukas & Henrik
223
2
Hej reklam84,[br][br]Jag är ledsen, men jag måste tyvärr såga en aning. Innan man konstruerar en marknadsundersökning måste man ha klart för sig vad man vill ha reda på, och hur dessa nyckelfrågor kan formuleras i enkätfrågor som ger rättvisande resultat. Innan man sedan går ut med den färdiga marknadsundersökning är det bra att testa den på några personer, där de t ex får "tänka högt". Precis som när man provar en design, en produktprototyp eller ett användargränssnitt.[br][br]Jag skriver detta för att jag får känslan av att ni har brainstormat ihop några frågor och sedan gjort en webbenkät. Här är anledningen:[br][br]Fråga 1: Ni kommer få spridda svar på de tre alternativen. Ni kommer inte kunna fastställa en korrelation mellan vilka respondenter som svarat vad, eftersom ni inte vet vilka respondenterna är. Alla kommer tolka frågan olika och svara därefter, eftersom frågeställningen beror på webbshoppens prisnivå, produktens prisnivå, marginal och företagets fas. Eftersom dessa parametrar inte finns i undersökningen (och jag säger inte att ni ska inför dessa) kommer ni basera er verksamhet på ett antal nonsensesvar.[br][br]Fråga 2: Kryssa för vilka egenskaper du vill ha hos din nästa bil:[br][ ] Stark motor[br][ ] Bra kvalité[br][ ] Billiga reservdelar[br][ ] Snabb[br][ ] Snygg[br][br]Självklart vill jag ha rubbet om jag kan få det utan avkall. Även här kommer ni få ett antal nonsensesvar.[br][br]Fråga 3: Innan jag drar iväg en undersökning brukar jag för varje fråga "låtsas" att den är färdig och att jag har svaret i min hand. Om vi leker den leker: 64% av era respondenter har klickat i "Att den går att underhålla själv".[br][br]Vad säger detta? Återigen: nonsensesvar.[br][br]Så när ni sitter där med svaren kommer ni på sin höjd kunna skönja en korrelation mellan  fråga 1 och 3, och jag kan avslöja sambandet redan nu:[br]* De som föredrar en gratis webbshopp kommer i hög utsträckning prioritera att den går att underhålla själv.[br]* De som gärna betalar för sig kommer prioritera modernt utseende och fler funktioner.[br][br]Det är inte lätt att göra bra undersökningar, och jag tänker inte visa min första... Upp i sadeln igen! =)
6
[b]Tack Foe![/b][br]Skall tänka på detta till nästa enkät men fortsätt gärna att ge Era synpunkter.
119
Sedan tror jag det är dumt att kräva att man anger namn och e-postadress. Det kommer att minsta svarsfrekvensen betydligt. Jag fyllde i hela formuläret, men ville inte uppge namn och mail, så mina svar kunde inte registreras.[br]Jag har inget intresse av att lämna ut mina uppgifter på det sättet, men jag hade gärna gett er mina synpunkter om det hade gått. Det är säkert fler som tänker så.[br][br]/Peter
6
Hej Peter![br][br]Vi respekterar självklart att du inte vill ge ut namn och email. Det var ett val som vi gjorde, vill inte ändra på det heller.[br][br]Alla Ni andra som även tvekar, kryssa för "Nej tack" på sista frågan så kommer Ni inte att få några email av oss. Vi ger givetvis inte ut Era uppgifter till någon.[br][br]Tack för alla svar som vi hittills fått.[br]Mvh[br]Lukas
2360
49
Risk finns tyvärr att man får icke önskade mail, likadant om man en gång prenumererat på något och tackat nej så tar det åratal at bli av med företaget, nu tror jag att de har ett tag lagligt at ändå sända men mig gör det enbart förbannad och en sådan var DN som inte respekterar ett nej, dessutom skriver en massa lögner. man har bett om ursäkt samt även fått en skrapa av PON , men det tog tid och skadade mig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.