VARNING! En läxa jag vill dela med mig av.

10
Jag har råkat ut för bedragare, som nu satt hela min verksamhet i jeopardy precis lagom till julhandeln.

Jag vill varna alla er som har företag - framför allt små företag - så att det här inte händer er.

Jag råkade ut för fyra stycken personer som satt i system att göra beställningar från hemsidor där företaget är litet. De väljer alternitivet faktura, och väntar. Det är nu misstagen begås av säljaren - i sin iver och glädje över en kund har de bråttom att få iväg paketet, och när det väl hämtats ut - då bli kunden onåbar.

Svarar inte på telefon (om de inte har dolt nummer, det hade mina), och har försökt sudda ut sig själva ur alla register. Flyttat utan att registrera flytten etc.

När jag insåg att jag troligtvis blivit lurad fick jag tipset om www.upplysning.se och gjorde ett skräckfynd...

De här fyra personerna hade tillsammans 80 betalningsanmärkningar - dvs. 80 fall som gått hela vägen till Kronofogden. 80 stycken.

Pengarna lär jag aldrig få igen, och jag har inte råd att gå till inkasso - något som troligtvis inte skulle hjälpa eftersom de har så många anmärkningar - och Kronofogden är ännu dyrare. Det enda jag kunnat göra är att vända mig till polisen och hoppas.
Men det troligaste är att de redan sålt mina saker vidare.

Fallet har gått vidare till pressen, och min förhoppning är nu att andra ska dra lärdom av det här, och såna här bedragare stoppas. Mörkertalet av fall som mitt, där jag i dagsläget inte KAN driva ärendet vidare är nog oerhört stort.

Förebyggande åtgärder? Jag har två tips till dig som vill fakturera (jag tänker inte göra det mer).

1.) Fakturera inte själv. Innan (viktigt!) du skickat ut någon faktura, sälj den till ett annat företag - exempelvis Svea Inkasso - som sköter faktureringen. Du frigör kapital med en gång och behöver inte oroa dig för att inte få betalt. Det kostar lite, men beroende på din affärsidé kan det definitivt vara värt pengarna.

2.) Kolla upp samtliga kunder på www.upplysning.se eller liknande kreditupplysningstjänst INNAN du skickar någonting alls/utför en tjänst.

Finns det någon här som råkat ut för samma sak? Vi som råkat ut för det här är inte korkade. Det är inte vi som gjort fel. Men däremot måste man, hur gärna man än vill lita på sina kunder, veta vem som beställt. Förebyggande åtgärder är oerhört viktiga. Att jag hade sån otur att råka ut för en liga på fyra personer är inte vanligt, men det KAN hända VEMSOMHELST.
321
9
Vet inte hur stora pengar du blivit lurad på, men Hells Angels och Bandidos erbjuder väl också inkassotjänster... :nicka[br][br]
1165
16
Jag tycker det räcker bra med råd nummer två, att lära sig ta en kreditupplysning och bedöma informationen där. Jag fakturerar själv i egen regi och då och då dyker det upp sådana här försök att handla, men det får ju inget. I övrigt har hittills ALLA betalat sina fakturor om än ibland efter en påminnelse och en telefonpåringning.[br][br]Det finns ingen anledning att kasta stora pengar i gapet på företag som spelar på folks rädsla att råka ut för bedragare om man vet hur man undviker bedragare. För de tiotusentals kronor som jag inte behöver betala till dem varje år kan jag göra något annat.[br][br]Och MC-gäng vill man inte ha med att göra i något sammanhang, och det behövs normalt sett inte heller.
109
Jag hade en kund nyligen som ville köpa plexiglas-skivor för några tusenlappar. Anade oråd när jag kollade mobilnumret han angett och noterade att det var skrivet på ett annat namn. Så det gav mig anledning att kolla ratsit. Japp.. betalningsanmärkning, så jag SMS:ade att han var välkommen att handla mot förskott och sedan har han inte hörts av.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.