När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag kommer sälja personliga smycken via webben - dvs efter beställning tillverkar jag ett personligt smycke till beställaren. Jag vet att det finns lagstadgad ångervecka i lagen om distansavtal, men det kan ju bli ett stort problem för mig om kunderna plötsligt "ångrar köp" när jag tillverkat varan (som inte går att sälja till någon annan sedan).
Jag vet inte om det kommer bli något stort problem, har ingen aning om hur många konsumenter som utnyttjar "ångerveckan" - men jag kan se att det blir problem om någon gör det.
Ångerveckan är 14 dagar, men mig veterligen så gäller detta endast
[br]lagerförda varor. Ett personligt designat smycke är aldrig en lagervara.
[br]Om jag beställer en frack och ber butiken att sy in den och sy på paljetter
[br]på den, så inta kan jag ångra detta köp sedan. :o
[br]Däremot så kan det vara viktigt att tala om detta i villkoren.
[quote="camikaze"]Jag kommer sälja personliga smycken via webben - dvs efter beställning tillverkar jag ett personligt smycke till beställaren. Jag vet att det finns lagstadgad ångervecka i lagen om distansavtal, men det kan ju bli ett stort problem för mig om kunderna plötsligt "ångrar köp" när jag tillverkat varan (som inte går att sälja till någon annan sedan).
[br]
[br]Jag vet inte om det kommer bli något stort problem, har ingen aning om hur många konsumenter som utnyttjar "ångerveckan" - men jag kan se att det blir problem om någon gör det.
[br]
[br]Det finns väl inget sätt att ta sig ur det?[/quote]
[br]
[br]Det är inga problem alls! Bara ta förskottsbetalt, det är vansinne att legotillverka nått som sedan kunden inte hämtar ut. Se ockå till att peta in det i försäljningsvillkoren, och se till att kunden får ta del av villkoren innan affär. Räcker med att de finns tillgängliga på din hemsida. Annars kan de hävda att de inte kände till villkoren och då kommer du få ta smällen.
Hej.
[br]Jag tycker mig att minnas mig ha läst i ngn bok om att vanliga distanshandelsreglerna inte gäller om kunden har specialbeställt en produkt som sedan tillverkas. I och med att kunden gett dig uppdraget så har den ju bett dig att göra jobbet, men det måste väll finnas nått skydsnät för kunden om varan inte ser ut som ni avtalat om.
[br]
[br]Boken hette [b]100 sidor om webbtexter som får kunderna att köpa[/b] och finns på [url]http://www.redaktionen.se[/url] där du också jhittar andra matnyttiga böcker.
[br]MVH Stefan
[quote="Mojo"]Kan du inte kontakta konsumentverket för att få reda på vad som gäller?[/quote]
[br]
[br]Då ska man inte berätta att man är företagare som ska sälja varan dock, eftersom de är till för konsumenter (erfarenhet jag fick för ett tag sedan).
:grin: Det är väl självklart. Även företag är konsumenter det handlar bara om att bygga upp det som en omvänd dialog. Se det hur det fungerar ur en konsuments perspektiv. :cool:
Hej!
[br]
[br]Har ganska bra koll på dom där reglerna och som jag har förstått så har man inte bara distansavtalslagen för att kunden skall kunna ångra ett köp.
[br]
[br]Såsom jag ser det så kan du inte bevisa att en specifik person har beställt en sak. Så om någon exempelvis har beställt något i mitt namn och jag får hem en grej jag inte känner igen, så har jag 14 dagar på mig att returnera den.
[br]
[br]En annan grej är att det kan lätt uppstå misstag om man t.ex. säljer via telefon.
[br]
[br]Så jag tror, att om du får in en beställning, och kunden inte vill ha/inte är nöjd med ditt arbete, sålänge det inte är "konsulttimmar" du säljer, så har du inte så mycket att säga till om om denne skulle ångra köpet dessvärre.
[br]
[br]Har varit i de här situationerna både som säljare och konsument, och brukar oftast vara konsumentsidan som vinner...
[br]
[br]tips är att studera [url=http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=2005%3A59&RUB=&ORG=]Distansavtalslagen[/url]
[br]
[br]MVH
[br]Christoffer
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.