Namn och hemsida (men mest namn)

4
1
Hej alla företagare!

Jag och en vän håller på med ett nytt projekt, och vi skulle vilja höra lite åsikter från er, dels om namnet och dels om sidan.

Vi vill sälja cyklar designade online av köparen- hen bestämmer själv vilka färger och vilket sorts styre som ska beställas.

Vi kallar oss just nu för RainBow Bikes- vad tycker ni om namnet? Vi har en ofärdig sida på rainbowbikes.se, men so far, vad tycker ni om designen?

Om ni inte gillar namnet, tips på andra namn eller vad är det ni inte gillar??

Tack så väldigt mycket för all feedback, vi behöver det verkligen!
29
Jag gillar ert namn! Har kikat på webbsidan och tycker själva grunden verkar bra. Det jag har synpunkter på är typsnitt. Ni borde undvika att använda serifer på webbsidan. Det ger ett mer seriöst intryck med typsnitt skrivna i san-serifer. Ser lovande ut tycker jag. Kul idé!
4
1
Bra att du gillar namnet! Det är det som vi är mest tveksamma på, och input från andra är alltid bra :) Du menar att vi använder seriffer på brödtexter som du tycker att vi inte ska ha? Kul!
367
48
[b]Men vad tycker rainbowbikes[/b] och trendhunters som säljer jelly bean bikes och rainbowbikes?.. Är ni ÅF åt dem? -i så fall redovisa det i er marknadsföring. Om inte - lägg ner snabbt!
4
1
Hej! Vad menar du Imre? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vi är inte åf utan eget företag som importerar egna cyklar. Vi är ett eget märke. Varför ska vi lägga ner snabbt? Hälsningar
367
48
Hej! Ta inte illa upp! Min ngt brutala approach beror på att ert produktnamn/hemsidesnamn/eller företagsnamn redan används av flera andra aktörer. under samma namn. Då kan man bli stämd för varumärkesintrång och allt möjligt tråkigt Konkurrenter brukar avvakta och se hur det går för er .Går det bra så drämmer de till med skadeståndskrav. [b]Är ni i själva verket återförsäljare till tillverkarna? [/b] -för ni micklar väl inte själva med prylarna? Monterar ni eller får man en IKEA-variant DIY och får skruva själv? Är [b][i]jelly bean bikes[/i][/b] bekant? Det är naturligtvis inte svårt att hitta ett bra företags- eller produktnamn.
4
1
Hej, Bra att du nämner det. Egentligen är vi återförsäljare av delar vi importerar från asien, direkt från fabriken. Men då de tillverkar de med vårt namn så kan man nog säga att vi är själva märket. Jelly bean bikes är bekant, liksom Mango bikes. Båda är stora på vad de gör, men det finns ingen seriös aktör i norden, verkar det som- än. Tips på andra namn annars?? ;)
367
48
Jag är inte expert på varumärkesjuridik, men jag är säker på att rainbowbikes inte kan betraktas som en allmängiltig benämning. De som äger företag och säljer varor med det namnet kommer inte att låta er hållas. Kan vara värt några tusenlappar att kolla med t.ex. UmbraJuridiska här på forumet- efter som här är det inte tro utan vetande som gäller. Det enda jag är nästan säker på är att leverantören i Asien är en och samma leverantör som säljer till höger och vänster till vem som helst som bara betalar. Varumärkesrätt och patentskydd mm i västvärlden är något som han inte har en susning om. Ett bra produktnamn är inget som man snyter ur näsan på en katt. En lång och mödosam process att kolla upp originalitet, registreringsbarhet, på pat.o reg.verket, o.s.v varumäskerskydd m.m. är något som tar tid.-när man väl har fått fram ett bra namn. Får jag påminna om att en av världen absolut rikaste män.- en svensk. använde initialerna i sitt namn ,i Hemsocknen och i hembyn när han döpte sitt blivande multimiljardimperium. Det betyder att det inte är så förskräckligt viktigt vad varumärket är eller heter eller ser ut- utan det viktigaste är vad man fyller det med, -hur ni uppträder mot er omvärld. Varumärket är ett löfte. inte en krumelur på papper eller på facebook...
mickeskogstrom
Gillar namnet, men som Imre säger så är det givetvis väldigt viktigt att ni untersöker noga att ni kan använda det. Ni vill ju kunna växa. Jag tycker däremot att utformningen av er sida och grafiska identitet inte når ändra fram. En sida som lanseras 2013 måste leverera en bra mobilupplevelse. När det gäller den grafiska identiteten så känns den svag och inte alls särskilt kreativ. Ni säljer cyklar som man själv kombinerar i regnbågens alla färger! Ett så kreativt erbjudande behöver en lika kreativ visuell profil. Hur vill ni uppfattas? Vill ni att era kunder ska bära er logga lika stolt som de färdas på era cyklar krävs lite jobb. Känner ni till svenska Bike by Me? http://www.bikebyme.com/ Ni får ursäkta om jag inte var så positiv, men jag gillar den här typen av koncept och vet hur otroligt bra det kan bli om man gör det på rätt sätt. Hoppas att ni lyckas! /Micke

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.