När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Om man startar en e-butik, som man kan sköta hemifrån, hur mycket kan det då kosta egentligen, förutom inköpspriser på produkterna?
Det som då kommer vara utgifter är väl:
*inköp av produkter (som ska importeras, och sedan säljas från e-butiken) *eventuell lön till mig (blir då enskild firma, så jag kommer inte ta ut lön om det inte går tillräckligt bra)
Det som redan finns är:
* lokal för att lagra grejorna (mitt hem räcker gott till det) * dator för att sköta e-butiken * telefon
Det behöver väl inte betalas av företaget, även om det vore behändligt?
Bokföring kommer jag läsa på mer om, kanske även gå en kurs eller så, så den kommer jag också sköta själv.
Behöver det verkligen kosta massor att starta/ha ett företag?
[list][br][li]Weblösning (domän + lagringsplats/bandbredd)[/li][br][li]Även om du gör den löpande bokföringen själv kan det vara lämpligt att ha någon som hjälper till med bokslut/deklarationer.[/li][br][li]Eventuella kostander för garantier, returer och reklammationer kan vara bra att vara medveten om.[/li][br][li]Allt som företaget kan betala blir generellt mer fördelaktigt än att betala det privat. Avdrag för att du driver företaget i ditt hem (kan inga regler kring det själv).[/li][br][li]Nej, det behöver absolut inte kosta en massa att ha företag, tanken är ju att du ska få pengar över när du betalt alla kostnader.[/li][br][/list]
Tack för ditt svar. :)[br][br]Ska höra runt lite om vad som kan tänkas gälla och vad man får dra av för om man sköter sitt företag hemifrån, kanske de på skatteverket vet? Tycker att de borde veta i alla fall. :D[br][br]sitter och funderar på om det är möjligt att starta en e-butik med startkapital under 10 000, då det gäller import. Känns som det är väldigt på gränsen till genomförbart... [br][br]Så ska verkligen värma upp hjärnan och se om det kanske finns någon annan slags e-butik man kan starta upp som inte kostar så mycket (då det gäller import kan det ju bli rätt dyrt då man ofta måste skicka efter mycket på en gång).[br][br]
10 000 bör räcka, däremot är det ju ofta bra att handla lite större kvantiteter för att få ner styckpriset, både vad gäller förhandlingsläge och frakter/omkostnader. Köper du saker för 10 000 och säljer dem med 30% marginal har du ju bara tjänat 3000 och har inga pengar till några andra kostnader, så det kan ta lång tid att arbeta upp utifrån de förutsättningarna.
känner så jag också, att det krävs lite mer pengar än 10 000 för att kunna starta ordentligt vad gäller import och så...[br][br]Så det får nog vänta ett tag i alla fall... :(
Tycker det finns 2 kostnader till som du bör tänka på.[br][br]1. Fraktkostnad till kund. Förvisso är det en kostnad som kunden kanske får betala men ändå. [br][br]2. Betalkostnader. Det billigaste sättet att betala är att kräva förskottsbetalning. dvs man genererar en faktura och kunden betalar till bank/postgirot och när sedan betalnigen är gjord skickar man sakerna. Men på detta sätt förlorar man nog en massa potentiella kunder. Så kortbetalningar, postförskott osv kan ju vara bra. Men det kostar. [br][br]Hans
[quote author=Sirlig link=topic=3020.msg13308#msg13308 date=1192919529][br]Marknadsföring är också en sak du behöver ta ställning till. Marknadsföring kan ju kosta mycket pengar eller lite...[br][/quote][br][br]Ja det beror sig på hur man angriper marknadsföringen. Vem man anlitar eller om man gör det själv. Men det kan vara bra att anlita en designer. [br][br]I senaste numret av Cap & Design, Ulla Johansson, docent i företagsekonomi (en artikel om design och ekonomi, sid 50-52), nämner efter en nyligen gjord utvärdering av regeringens designsatsning 2003-2005 att i samband med att man anlitar designers:[br]"Varje satsad krona har gett sexdubbelt tillbaka." [br][br]- Det är nästan så att man funderar på att sexdubbla sitt pris ;-) [br][br]SKämt och sido. Lägg upp en ekonomisk plan även för marknadsföringen. Värdesätt att placera symboler, varumärken frekvent i alla sammanhang men gör det genomtänkt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
[quote author=Mojo link=topic=3020.msg13311#msg13311 date=1192920851][br][quote author=Sirlig link=topic=3020.msg13308#msg13308 date=1192919529][br]Marknadsföring är också en sak du behöver ta ställning till. Marknadsföring kan ju kosta mycket pengar eller lite...[br][/quote][br][br]Ja det beror sig på hur man angriper marknadsföringen. Vem man anlitar eller om man gör det själv. Men det kan vara bra att anlita en designer. [br][br]I senaste numret av Cap & Design, Ulla Johansson, docent i företagsekonomi (en artikel om design och ekonomi, sid 50-52), nämner efter en nyligen gjord utvärdering av regeringens designsatsning 2003-2005 att i samband med att man anlitar designers:[br]"Varje satsad krona har gett sexdubbelt tillbaka." [br][br]- Det är nästan så att man funderar på att sexdubbla sitt pris ;-) [br][br]SKämt och sido. Lägg upp en ekonomisk plan även för marknadsföringen. Värdesätt att placera symboler, varumärken frekvent i alla sammanhang men gör det genomtänkt.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Nehe Mojo så får man inte gör här inne. Nu vill vi se ett blogginlägg om genomtänkt marknadsföring och produktplacering ;) :bravo :nicka. [br][br]MVH[br][br]R[br][br]
Min uppfattning är att det räcker med 10 000: - om du väljer att handla av leverantörer[br]inom Sverige. Import kräver ett betydligt större kapital.[br]Tar du hem 10 artiklar för 10 000: - och det visar sig efter ett tag att endast 2 artiklar säljer jättebra, så tvingas du ganska snart att köpa in för ytterligare 10 000: - av de artiklar som går bra - Ungefär så.[br][br]En webbutik är väldigt lätt att köra igång och mycket svårt att få bärkrafthet i.[br]Det tar flera år innan man är där, så att man kan plocka ut någon form av lön.[br]En webbutik med inriktning mot privatpersoneri kräver nästan alltid att man har ett annat jobb vid sidan om. [br][br]Om du däremot i din webbutik säljer varor som vänder sig till företag, så[br]kan du även bedriva telefonförsäljning genom att ringa upp företagen direkt och sälja över telefon också.[br]En sådan kombination skulle kunna räcka för en överlevnad.[br][br]Mitt förslag är att du kör igång en webbutik som riktar sig mest mot företag, med[br]endast ett fåtal produkter med Svensk leverantör.[br]Det optimala hade varit om leverantören ville skicka ut varorna direkt till kunden och sedan hade du fått din provision.[br]Ungefär så..
oj, här har det hänt saker sedan jag var inne sist. :D[br][br]Tack för alla era svar. :)[br][br]Tror nog jag får lägga uppstarten på is ett bra tag, så jag har kapital att kunna importera som jag tänkt. Såvida jag inte får en ny, lysande idé. :D[br][br]Men det är trevligt att tänka att man vill kunna starta så fort som möjligt. :)
kom förresten på en sak till då det gäller import. :D[br][br]När man ska kontakta de man vill ha som leverantör, ska man göra det innan eller efter man startat företag?[br][br]För tänk om man startar och ingen sedan vill vara leverantör. :o[br][br]
tjohoo !![br][br]Det kanske blir företag ändå. :D[br][br]Har hittat leverantör där man inte behöver skicka efter mängder av grejor på en gång... :D[br][br]Nu gäller det bara att sätta sig och räkna på hur mycket jag behöver i startkapital (vilket nog kommer bli över 10 000, men kanske inte allt för mycket över). :)[br][br][br]Dock undrar jag fortfarande när man ska ta kontakt med leverantör. Strax innan eller strax efter man startat?[br][br]Tusen tack för alla svar förresten. :)
Har du frågor som är avgörande för din affärsrörelse så bör du definitivt ta kontakt med leverantören innan du startat din verksamhet.[br][br]Det är inget konstigt med att man hör sig för innan man sätter igång.[br][br]Däremot kan det ju bli svårt att sluta färdiga avtal med leverantören innan du har startat ditt bolag.
ahh...då hänger jag med.. :)[br][br]Härligt... då är det jag som ska till biblioteket imorgon och lusläsa böcker, räkna och ha mig..[br][br]Med lite tur kanske jag startar redan nästa år. :D
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3020.msg13321#msg13321 date=1192961402][br]Min uppfattning är att det räcker med 10 000: - om du väljer att handla av leverantörer[br]inom Sverige. Import kräver ett betydligt större kapital.[br]Tar du hem 10 artiklar för 10 000: - och det visar sig efter ett tag att endast 2 artiklar säljer jättebra, så tvingas du ganska snart att köpa in för ytterligare 10 000: - av de artiklar som går bra - Ungefär så.[br][br]En webbutik är väldigt lätt att köra igång och mycket svårt att få bärkrafthet i.[br]Det tar flera år innan man är där, så att man kan plocka ut någon form av lön.[br]En webbutik med inriktning mot privatpersoneri kräver nästan alltid att man har ett annat jobb vid sidan om. [br][br]Om du däremot i din webbutik säljer varor som vänder sig till företag, så[br]kan du även bedriva telefonförsäljning genom att ringa upp företagen direkt och sälja över telefon också.[br]En sådan kombination skulle kunna räcka för en överlevnad.[br][br]Mitt förslag är att du kör igång en webbutik som riktar sig mest mot företag, med[br]endast ett fåtal produkter med Svensk leverantör.[br]Det optimala hade varit om leverantören ville skicka ut varorna direkt till kunden och sedan hade du fått din provision.[br]Ungefär så..[br][/quote][br][br]Det stämmer inte riktigt att det alltid tar flera år innan en webbutik som riktar sig till privatpersoner går att försörja sig på. Det är farligt att sätta upp såna hinder för sig själv och det är säkert väldigt branschberoende, timingberoende och shopberoende.
Jag tror Stefan har helt rätt. Det är inte tal om något hinder utan en explosionsartad utveckling på internet vad gäller e-butiker. Man drunknar faktiskt i dem mest obskyra butiker som finns med hopplöst omöjliga namn att komma ihåg. Det har på senaste tiden vart lite trendigt att alla nya företagare ska öppna sin butik på nätet. Må hända kan det vara gott i vissa fall. Men överlag så pekar den kurvan inte direkt uppåt som lönsam om man inte har den rätta superkänslan för att få det att fungera, att man får butiken uppmärksammad, omtalad och ihågkommen. Internet är svårare än gatans butiksfönster. När du går gata upp o gata ner ser man dagligen nya produkter, nya aktiviteter, nya nya nya och budskapet når direkt ut. Enda begränsningen är antalet passerande per dag samt deras budget för planerade eller spontana köp. Naturligt möts dessa passerande av butiksnamnet / varumärket och det får en naturlig placering i de passerandes medvetande. Internet har inte det naturliga fönstret och passagen. Man måste slåss för att synas. Köpa sig marknadsplats och locka in folk till webbsidans huvudfönster. På startsidan måste man nå den direkta uppmärksamheten eller försäljningen annars är det över på 3 sekunder. Har uppmärksamheten inte vart tillräckligt givande så är de tre sekundrarnas möte högst troligtvis borta för all tid och därtill även rekommendationerna som är enormt värdefulla. Det är nästan enkom för de återkommande besökarna som nyheter är aktuella att följa. Annars är allt nytt och likväl intressant såväl som ointressant. Som ej reguljär besökare på en e-butik påverkas man där av inte av direkta förändringar. Du vet den där 'remindern' som säger "Så här såg det inte ut igår!?"[br][br]Att sälja varor via e-butik till företag har Stefan helt rätt i.[br][br]Men sedan finns det de som lyckas med e-butiker och kan leva enbart på dem. Hur många kan du räkna upp? [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Detta även om du nu räknar bort er fasta butiks inkomster i Stockholm och enbart baserar på webbens inkomster, ej heller ÅFs inkomster eftersom det närmar sig Stefans tankegång? I så fall vill jag säga grattis! :bravo[br][br]En nyfiken fråga. Utan den fasta butiken tror du ni hade kommit lika långt med att nå ut med www-adressen?[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Haha, jag väntade på den frågan! [br][br]Japp, den absolut största inkomstkällan är från internet(ca 80-85%) och har växt procentuellt med ökat utbud och när vi fått in nya stora leveranser mer än försäljningsförändring när vi skaffade fast butikslokal. Vår webshop var då redan en av Sveriges största pärlwebshoppar. Jag tror däremot att butiken och kursverksamheten gör att många känner sig tryggare att shoppa från oss. Den fysiska butiken har ännu ingen egen bärighet utan vi har öppet när vi samtidigt står och paketerar.[br][br]mvh Marie
Kul![br][br]Nu ska du få något jag förundras över av vad du skriver. [br][br]"Största inkomstkällan är från internet (ca 80-85%) och har växt procentuellt..." [br][br]Men den är väl ca 80-85% idag vad var den innan butiken fanns?[br][br][br][br]
[quote author=Sirlig link=topic=3020.msg13347#msg13347 date=1193004608][br]Jag kan räkna upp mig själv! Jag har varit igång ca 1,5 år och försörjer både mig själv och ca 2 personer till. :-)[br][/quote][br][br]"En fluga gör ingen sommar" heter det...Och visst det är jätteroligt att det går bra för dig.[br]Du har tidigare berättat att du en gång i tiden började att sälja på Tradera, innan du körde igång din webbutik och då är vi tillbaka till mitt inlägg, om att det tar flera år att bygga upp en webbutik som kan ge bärkraft.[br][br]Det finns flera exempel där man kombinerar just webbutik , med kursverksamhet och när detta är möjligt, har det visat sig vara en väldigt bra lösning.[br]Detta motsvarar ungefär vilket resultat man skulle få om man kombinerade en webbutik med kanske telefonförsäljning.[br][br]Har man för avsikt att köra igång en webbutik, så måste man kombinera detta med någon form av interaktivitet. I ditt fall kursverksamhet och en verklig butik i Stockholm.[br]
återigen har det hänt massor medan jag varit borta, härligt.. :D[br][br]Har dock tagit mig en rejäl funderare, och ska vänta med denna butik ett tag i alla fall (även fast jag tror den kommer bli väldigt framgångsrik med rätt marknadsföring).[br][br]Dock behöver jag mer tid till att läsa på mer, och framförallt få ihop ett större startkapital.[br][br]Inte alltis bra att vara spontan då man snabbt kan ta sig vatten över huvudet, dock kommer jag starta denna butik, bara inte så snart som jag först hoppats.
Kostnader för att bygga en fin och bra hemsida kanske tillkommer också? Eller du själv kanske är duktigt på att bygga sidor? :)[br]Jag har många idéer som är kopplade till hemsidor men tyvärr är jag inte så duktig på att programmering vilket innebär att jag hela tiden får räkna med en stor kostnad där. Jag funderar på att försöka lära mig själv, men frågan är bara hur länge det tar >.<
Det tar sin lilla tid att lära sig programmera, framförallt när det finns så många olika programspråk som kan behöva kopplas ihop och föränderlig standard för programmeringe utvecklas hela tiden. Titta exempelvis hur det ser ut i en kursbroschyr och fundera över tiden.
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3020.msg13354#msg13354 date=1193029941][br][quote author=Sirlig link=topic=3020.msg13347#msg13347 date=1193004608][br]Jag kan räkna upp mig själv! Jag har varit igång ca 1,5 år och försörjer både mig själv och ca 2 personer till. :-)[br][/quote][br][br]"En fluga gör ingen sommar" heter det...Och visst det är jätteroligt att det går bra för dig.[br]Du har tidigare berättat att du en gång i tiden började att sälja på Tradera, innan du körde igång din webbutik och då är vi tillbaka till mitt inlägg, om att det tar flera år att bygga upp en webbutik som kan ge bärkraft.[br][br]Det finns flera exempel där man kombinerar just webbutik , med kursverksamhet och när detta är möjligt, har det visat sig vara en väldigt bra lösning.[br]Detta motsvarar ungefär vilket resultat man skulle få om man kombinerade en webbutik med kanske telefonförsäljning.[br][br]Har man för avsikt att köra igång en webbutik, så måste man kombinera detta med någon form av interaktivitet. I ditt fall kursverksamhet och en verklig butik i Stockholm.[br][br][/quote][br][br]Jag får kämpa här märker jag! :-) Ja, jag sålde på Tradera ca 6 månader innna jag öppnade webbutiken. Ska jag vara helt ärlig påverkar kursverksamhet och butik internethandeln negativt. Det verkar på ngt konstigt sätt sticka folk i ögonen ;-), men jag levde på internetbutiken redan innan jag öppnade den fysiska. [br][br]Jag tror ni alla som håller på med sälj inom liknande branscher som min att man måste vara otroligt aktiv för att öka sin försäljning. Jag försöker alltid leta nya produkter, lägga upp nyheter i shopen, ha events, uppdatera texter mm för det påverkar försäljningen positivt för min del. Just nu känner jag mig splittrad då jag inte har nog med tid för internetbutiken vilket har påverkat försäljningen där lite negativt. [br][br]Där man lägger ner tid och energi får man ju också resultat, så jag funderar på att skära ner på framför allt mässbiten då det tar så mycket energi. Kursverksamheten är det inte jag som har huvudansvaret för, men det är en ny bit i vårt utbud med så många kurser och med fler specialistlärare och har därav snott lite extra energi pga att vi inte hade bra rutiner för detta till en början. [br][br]Jag tror vi alla som är företagare vet hur viktigt det är att tro på det man gör för att lyckas(även när andra inte tror på det man gör). Jag skriver som jag gör här i forumet för att visa på att det andra skriver är omöjligt inte är det. Det är oerhört viktigt att självklart vara realistisk men att även våga prova något man brinner för.
Jag kan tillägga att jag startade i en bransch som var i början av en boom när jag började. Idag är det mycket svårare att ta sig in då konkurrensen hårdnat och priserna pressats. Jag har flera konkurrenter/kollegor som har haft samma säljutveckling och startade ungefär samtidigt som jag och lever på sina shoppar efter ngt år. Jag får ofta höra att jag räknas som en av de gamla shopparna i pärlbranschen efter 1,5 år sjukt nog!
Ja ibland kan man ta sig vatten över huvudet och göra för mycket olika saker och bli stressad och då kan man antingen sälja av en bit eller lägga ner. Jag känner väl till det att man måste hålla anställda sysselsatta Jag hade några själv för länge sedan men ändrade mig och hjälpte dem att starta eget företag och anlitade dem därefter. Den siste la av nyligen efter 40 år som företagare.
Vad jag ville belysa med mitt senaste inlägg var att det finns en lurighet när man blandar ihop verksamheter och precis om du skriver ang kursverksamheten så ska du tänka igenom så att den inte blandas in i den % uträkningen. Annars har din webbsop sjunkt %. Webbshoppen är en egen produkt/tjänst.[br][br]För några år sedan så fanns det en bra säljande serietidning här i sverige. Förlaget tyckte det gick så bra så dem plockade ut en av bifigurerna och gjorde en egen tidning av denna. I samma veva ökades priset på tidningarna. Problemet som jag ser det var att man ökade produktionskostnaderna försökte nå samma målgrupp med likvärdig produkt men samtidigt så var priset så pass mycket högre att köparen valde antingen den ena eller andra och på så sätt minskade man sin inkomst som istället fördelades på vardera produkt. Då sjunker den % delen. Kanske värt att fundera över.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Många tänkvärda råd i era sista inlägg killar. Ja, det är klurigt det där. Till syvende och sist gäller det också att fundera på vilken verksamhet som är de viktigaste och jag tror jag vet vilka det är. Jag har frukostmöten med min mentor nu två dagar i rad vilket känns bra så jag ska prata lite med henne.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.