Bilfirma Finansiering

3
Hejsan allesammans, tänkte att jag testar att bli medlem här för att försöka komma vidare med min företagsstart.
Det är så att jag har tänkt att starta en bilfirma i mindre skala under en längre tid, känns även som det är läge då jag gått arbetslös ett tag. Har det mesta klart omkring såsom affärsplan, hemsida, eventuell lokal mm.

Till saken hör att jag har fått klart med starta eget bidrag under 6 månader, så länge jag får finansiering klar, har varit på inte mindre än 6 banker, som de flesta gillar min affärsidé, affärsplan, men som har ett ont öga till bilbranschen pga av dåliga erfarenheter innan. I deras ögon är jag tyvärr helt ointressant som arbetslös och utan att äga något de kan ta som säkerhet. Har 50 000:- som jag tänkte dra igång AB för, men skulle behöva 300 -400 000 kr för att köpa in en 4-5 bilar, men det skulle troligtvis räcka med att banken går in och tar halva lånet, då jag varit i kontakt med ALMI som kan tänka sig att gå in med upp till 50% av lånet till en lite högre risk och ränta.

Min fråga är nu till er hur man ska gå vidare, tycker det borde gå få 150 000:- -200 000:- i lån av någon bank, visst är det en del pengar men det finns de som lånat betydligt mer för diverse maskiner, och investeringar, till saken hör ju att jag inte har så många fler altenativ just när jag ska handla med bilar, både leasing, faktura och avbetalning går ju bort vid mina inköp.

Vore tacksam för tips vart jag kan vända mig, eller bra banker som verkligen kan sätta sig in i min idé och bransch.

tack på förhand/ Jocke
48
Ring och prata med andra mindre bilfirmor som ej ligger i närheten av där du tänkt att starta upp och fråga hur de har gjort med finansiering osv. [br][br]Jag förstår banken att de ej vill låna ut pengar utan säkerhet, brukar ta några bokslut från firman innan bankerna vill låna ut till lite mer osäkra investeringar.[br][br]Det finns ingen möjlighet att dina föräldrar eller så kan gå in som borgensman? [br][br][br]
3
Hejsan och tack för svar.[br][br]Tyvärr så har jag ingen förälder som banken kan tänka sig som borgenär.[br]Det känns lite som att man sitter lite mitt emellan som arbetslös, jag har ju inte direkt så mycket att erbjuda bankerna, förutom att erbjuda ett samarbete som kan ge bankerna pengar i form av intäkter om de kan tänka sig erbjuda finans på bilköpen via dom.[br][br]Verkar inte finnas något direkt sätt att sätta bilarna som säkerhet heller för bankerna, man tycker att själva varulagret borde värdesättas ganska bra om man jämför med tex ett klädlager. Men bankerna menar på att de flesta bilfirmor som är på väg i kk kränger bilarna billigt för att sen kunna köpa tillbaka dom antingen privat eller under ett nytt firma namn, och så kan säkert vara fallet.[br][br]Känns bara tråkigt att en annan ska få lida för det oseriösa bilfirmor gjort innan.[br][br]Det ena leder till det andra, och ALMI verkar som sagt vilja att jag ska ha med mig en bank, för att de ska kunna gå in med ett lån också.
1165
16
Jag förstår banken. I en bilfirma rasar varulagrets värde med runt 1-2% per månad, det är en svår säkerhet om man tänkt sig vara i det närmaste 100% belånad.[br]Det man lever på i en bilfirma är nybilsförsäljningen där marginalerna är bra, där man har en fabriksgaranti att luta sig emot, där man har marknadsbidrag för annonsering, ersättning för provkörningar, reducerade priser för demoexemplar, ersättning för exponering och skyltning etc. [br][br]Utöver det får man då företagskunderna som vill leasa sina bilar, och som ger dig kickbacks från finansbolaget för att du drar kunder dit. [br]Sedan kommer servicen på de nya bilarna, vilken inte med den bästa vilja i världen kan sägas vara billig, men folk måste ju ha sina stämplar i serviceboken för att garantin skall gälla. Garantireparationer får man som sagt ersättning för också.[br][br]Man skall också lägga till en rätt så omfattande försäljning av originaldelar och förslitningsdelar. Det är inte så svårt att till en ägare av en relativt ny tjänstebil sälja in nya dyra torkarblad eller nya däck i samband med servicen. Lite lackskyddsbehandling och sådant är det också goda marginaler på.[br][br]Allt det där är man som regel utan när man är frifräsare utan något bilmärke i ryggen. Banken vet att även om det existerar företag som klarar sig utan att representera någon, så är sannolikheterna i det långa loppet för att de skall klara sig rätt så små. I synnerhet om de inte har eget kapital att stoppa in från början.[br][br]Om du kan mycket om bilar så skulle jag rekommendera att du försöker få jobb som bilmek, eller kanske startar i lite mindre skala med billigare bilar där det är ditt arbete som utgör den verkliga värdehöjaren.
3
tack för svar , alltid uppskattat.[br][br]Ska väl inte säga allt för mycket om min företagsidé men bilarna jag kommer handla med är bilar som står sig ganska bra i värde i jämnförelse mot helt nya bilar. Det kommer vara till största del entusiastbilar som kommer att finnas till försäljning, så någon minskning med 1-2% per månad kommer inte att existera på det viset utan vara mer marginell,  däremot så finns ju de löpande kostanderna. För att dryga ut kassan kommer det utföras bilvård,där vi går emot strömmen där allt ska gå fort idag, för de som uppskattar att sin bilbehandlas på ett mer unikt sätt, tjänster så som vaxning av bilen för hand mm.[br][br]När det gäller reprationer, så kommer jag ha samarbete med en mycket kunnig bilverkstad  med lång erfarenhet när det gäller just dessa bilar jag kommer sälja.[br][br]Jag förstår din tanke om att starta smått, vilket är min tanke också, men samtidigt om jag ska ha en lokal så kommer kostanderna på denna äta upp intäkterna om jag bara har en bil i lager. Med tanke på att skicket på bilarna kommer vara det som säljer, så är jag beroende av någon form av lokal. Det jag känner som en fördel är att jag som sagt har klart med starta eget bidrag under 6 månader, vilket gör att jag kan känna av läget lite, och samtidigt se åt vilket håll det hela lutar, skulle det av någon anledning se illa ut, får man ju ta besultet att aveckla det hela. Men jag tror stenhårt på min affärsidé.[br][br]Passar på att tacka för alla svar hittills. Frågan är ju om alla som startat bilfirma någon gång haft en fet plånbok, eller om det finns någon som lyckats finansiera en start på annat sätt.[br]Mer tips mottages gärna, kanske någon som själv driver bilfirma?
10
Knepigt läge, men det låter som att du har en sund syn på dina planer och en genomtänkt idé. Har du kunder? Som du kan sälja bilarna på förhand och på så sätt få in handpenning och ett kundorderstock att visa banken? Jag kan inget om bilbranschen, men har jobbat med bolag som tagit betalt i förskott av sina kunder och därmed löst knepiga finansieringsknutar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.