När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej hej, jag har hittat en sak som jag vill sälja i Sverige, det finns ingen som har rättigheterna i Sverige att sälja dem, företaget finns inte ännu i Sverige, jag har varit i kontakt med företaget som finns i USA och de finns på många andra ställen i världen. Bla England och jag skulle i så fall kunna köpa av dem (blir ju lite lättare med moms och tull då)
Företaget/tillverkarna är positivt inställda till min förfrågan och undersöker nu om de ska regga sig i Sverige för att sälja sina produkter och då använda mig som sin distributör (eller vad det kallas).
Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Jag vill inte bli blåst. Jag vill inte att någon annan helt plötsligt börja sälja denna produkt i Sverige genom huvudföretaget, utan jag vill ju givetvis att det ska gå genom mig dvs jag vill att ev återförsäljare i Sverige ska köpa av mig.
Det går inte med gällande lagstiftning att få total exklusivitet. Om framför allt prisbilden är skev, så att det är mycket billigare i ett land jämfört med ett annat, så kommer produkter att hitta över gränserna, åtminstone inom Europa.[br][br]Men kan man hålla liknande prisbilder och är överens med tillverkaren och de olika distributörerna i olika länder att man vill hålla det i en liten exklusiv krets som säljer mycket och alla tjänar bra pengar så är det ingen omöjlighet.
Visst kan du förhandla dig till total exklusivitet, men vet att som liten aktör har du oddsen emot dig.[br][br]Av den typ av företag du vill starta går tretton på dussinet, och jag vågar min familj på att det avspeglas i konkursstatistiken. Jag kan peka ut några av grynnorna, så får du koncentrera dig på navigationen:[br][br]Visar det sig att du springer på en marknad som är mer eller mindre död så är det du som står för riskerna. Är marknaden däremot enormt lukrativ kommer de knappast sitta och titta på medan du blir stormrik.[br][br]Du äger varken varumärken eller intellektuella rättiheter, bortsett från ett kontrakt som du inte kommer kunna försvara om motparten väl bestämt sig för att dra sig ur. Effekten blir att din verksamhet inte kommer vara värdebyggande på sikt. Värdet kommer bestå av ett distributionsnät och ett kundregister, och du kommer sannolikt inte att få igen de timmar du lägger ned när du så småningom säljer bolaget.[br][br]Vad gör man åt allt det här tro?
[quote author=foe link=topic=5207.msg25137#msg25137 date=1238661548][br]Vad gör man åt allt det här tro?[br][/quote][br][br]Det finns en del saker man kan göra. [br][br]Till att börja med är det viktigt med att transparensen inte är för stor. Du måste som distributör kunna se till att behålla ditt kundregister exklsuivt.[br][br]Det är också att föredra om det är du som distributör som förfogar över marknadspengarna och bestämmer över dem i ditt land. Personalen, marknadsfolk och merchandisers, som träffar dina återförsäljande kunder är din, inte någon tillverkares. [br][br]Då blir det svårare för tillverkaren att steppa förbi dig. Risken är stor att om de fockar dig, så kommer kunderna att focka leverantören. Fast det är inte lätt att få igenom sådana villkor, men är det en ny marknad så går det lättare. Leverantören har ju ingenting att förlora.[br][br]I takt med att något hundratal detaljhandelsjättar tagit över den svenska detaljhandeln totalt är det i längden svårt att vara liten distributör. Kunderna man jobbar emot är mycket större än en själv. Leverantörerna behöver inte researcha särskilt hårt för att veta vem man skall gå på för att få grepp på marknaden. Distributörer blir ganska överflödiga när jättarna pratar med varandra direkt. Det är ett faktum som är svårt att komma runt.[br][br]Det man får göra som "representant" är att ha många strängar på sin lyra. Flera olika varumärken som kompletterar och konkurrerar med varandra. Om en tycker att du är överflödig så faller man inte med det. Fast det bästa är kanske att själv skapa ett eget varumärke och börja sälja. Då har man bättre kontroll, men en längre uppförsbacke innan det kanske blir affär.
Ok, jag har nog inte varit tydlig och borde kanske gett lite exempel på hur jag menar. Jag är egentligen inte rädd för att bli blåst av företaget mer rädd för att andra butiker och säljare vill sälja denna produkt och då förhandla sig till bättre avtal än mig.[br][br]Det finns många produkter inom min branch som fungerar på detta sätt - ett ex.[br]Boots i England lanserar antirynkkrämen No7 Protect & Perfect, blir en succe och folk skriker efter krämen. Efter nått år kommer krämen äntligen till Sverige OCH får endast säljas (nu pratar jag inte ut till kund) genom ett litet okänt företag som tydligen vann upphandlingen om säljrättigheterna i Sverige, nu måste ALLA andra affärer och säljare köpa av detta lilla företag om de vill sälja denna krämen i Sverige ut till kund.[br][br]Ett annat ex[br]Ett italenskt märke som heter Aquolina som tillverkar kroppsvård, hudvård, skönhetsprodukter m.m. får i Sverige endast tas in av 11 Group AB (eleven.se) däremot finns produkterna i många e-butiker men det är 11 Group AB som är importör. De är Sverige agenturer för fler märken och jag tolkar det som att de har exklusiv säljrätt för dessa produkter.[br][br]Det är exakt så jag vill bli.[br][br]Ett annat ex [br]Jag ringer upp Sweden Cosmetics i Malmö för att få sälja Paris Hilton parfymerna som jag fått reda på att de har säljrättigheterna för i Sverige ( Jag kan givetvis köpa dem genom England som jag gör nu men ville ändå kolla hur det fungerar med nyheter, pr-material osv.) Jag får jättefin kontakt med säljtjejen som har hand om det parfymmärket och hon frågar vilka andra märken jag säljer, då räknar jag bla upp Lacoste och hon får en mindre utbrott eftersom de har säljrättigheterna av Lacoste i Sverige och då får jag inte importera tex från England och sälja det i Sverige utan att gå via dem! Hon förstår sen dock att jag inte visste om alla dessa reglerna och tycker att min leverantör i England får ta skulden.[br][br]Snacka om snårig djungel
Ja, det är snårigt. Det som är viktigt att fastslå är rätten som finns i botten.[br][br]Du får importera vad du vill från övriga EU till Sverige, utan problem. Du som importör har ju inte skrivit under ett kontrakt någonstans om att du inte får importera, och EU:s direktiv om fri rörlighet är stark. En svensk generalagent kan aldrig lagligen hindra någon att handla i övriga EU om det finns någon där som vill sälja.[br][br]Den som kan få det hett om öronen är den som sålt sakerna till dig, för denne kan ha skrivit under ett avtal om att denne får sälja produkterna i ett land, men inte exportera. (Det där går man runt genom att sälja via en ÅF i sitt land, som i sin tur inte är bunden av avtal om att inte exportera).[br][br]Så länge fabrikanten och distributören håller sig till avtalen så är allt lugn och frid. Men min erfarenhet är att många, med kniven mot strupen ekonomiskt, har en tendens att göra några "snabba klipp", och så säljs det några pallar ut över gränserna, och så är snart karusellen igång.
[quote author=Granen link=topic=5207.msg25155#msg25155 date=1238670077]...hon får en mindre utbrott eftersom de har säljrättigheterna av Lacoste i Sverige och då får jag inte importera...[br][/quote][br][br]Här har säljaren fel. Du får importera dig blå om du vill. Huruvida exportören får exportera är en annan(s) fråga.
Så jag kan sälja det jag importerar då utan dåligt samvete eller bryta mot någon lag?[br][br]Det känns skönt i så fall, jag blev faktiskt lite rädd och orolig och har faktiskt dragit ner på min import efter det samtalet. Men då vet jag att det är fritt fram att fortsätta importera och sälja. :bravo[br][br][br][br]
Det här råkar ligga inom mitt område och vi har "exklusiva" avtal med tillverkare i Italien.[br][br]Det har funnits fall av gråimport i andra länder och då har tillverkaren kunnat spåra produkterna till ett land där generalagenten sålde till en kund i ett annat land. Det är alltså ett avtalsbrott som generalagenten begick och blev av med agenturen. Däremot kan generalagenten sälja till en grossist som i sin tur säljer över hela EU. [br][br]Avtalet säger att man endast har rätt att sälja produkter till kunder i "sitt" land och det gör man - vad kunden gör därefter är deras ensak och det finns inga lagar. Generalagenten kan begära att teckna avtal är grossisten enbart får sälja vidare inom landet, men man motar inte bort kunder för att en annan generalagent i ett annat land tappar försäljning - det är ju ingen röda korset verksamhet. Tillverkaren skiter också fullkomligt i "gråimport" för de ger dem försäljning i alla fall - så förvänta dig inte mycket av tillverkaren och de andra agenturerna.[br][br]Jag tror att "foe" fick det pang på rödbetan - varför marknadsföra någon annans varumärke? Du kan skapa ditt egna varumärke och köpa innehållet från tillverkaren.[br]Skulle jag investera i ett företag som bygger på agentur igen, nej förmodligen inte.[br][br]Ett annat förslag är att ha flera varumärken, titta på Dermarome som har 10 varumärken, även om det tappar mark så är dem vinstdrivande.[br][br]"Granen", ditt största problem är inte att någon "blåser dig" utan att du kommer att ha svårt att göra vinst på den här marknaden. Fundera på varför produkten inte finns i Sverige? Tro mig det brukar finnas en mycket bra anledning till det - även om man tycker att produkten är guld så kan det vara en massa andra faktorer som gör att folk har avstått. [br][br]Det är många som reser - så det räcker inte att hitta "rätt" produkt utomlands och tror att det skall gå att sälja i Sverige och att man har hittat en "lucka". Luckan kan vara en grop.[br][br]Men om du vill göra oss sällskap (kosmetikabolag med rutten resultaträkning) så skall jag bespara dig en del pengar i marknadsföring och sälj.[br][br]1. Annonser säljer INTE - du är ny och liten. Vill du prova så prova med billiga annonser kanske runt 5000 per helsida i blasktidningar. Tänk på att du kan få 70-80% rabatt och annonssäljare är gamar. (Sorry boys än girls men så är det - det blir inget "redaktionellt" och det vet ni och den niten går man på 2-3ggr sen blir det patetiskt).[br][br]2. Direktreklam (utskick) funkar bra så se till att "påminna" dina kunder om dina produkter. Återkommande kampanjer och rabatter vattnar ur prisbilden och kanibaliserar på framtida sälj, så låt bli - se till att dina bästa kunder får rabatt. DR funkar bäst om man redan har en relation eller om märket har syns i press annars får du ofta höra "jag läser inte reklam"[br][br]3. Se till att anställa en duktig säljare eller ännu bättre se till att lära dig att sälja - det har inget att göra med personlighet. Sälj är en arbetsprocess där man gräver fram behov, beslutsprocesser och ser till att man kan samarbeta. Det handlar inte om att sälja en gång.[br][br]4. Med PR är det lättare att sälja till företagskunder - dem verkar tro att det finns något magiskt över "redaktionellt" material, men egentligen "köper" man artiklar i tidningen genom aktiv uppvaktning av journalister. PR är också något som man kan lära sig. Ta kontakt med journalister se till att de får information som de kan skriva om - inte bara tjat om dina produkter. Nya råd och rön är alltid populärt.[br][br]Som "rookie" på marknaden har man en tendens att eskalera fel - dvs säga att istället för att göra mindre satsningar och utvärdera marknaden (och "marknaden" är inte dina kompisar, släkt eller "kunder som kan tänkas köpa" - marknaden är det kunder som betalar fullpris. När du har ringt dina 100 samtal och fått 5-10 order då kan du bestämma dig att satsa på PR eller DR. För statistik och mät, testa och mät allt du gör.[br][br]Sen har vi det ultimata "alla andra vet inte va de pratar om, för mig kommer det att gå mycket bättre" - jag hoppas verkligen det, men listan av olönsamma kosmetika företag är lång, några är rutinerade företagare med flera andra framgångsrika företag.[br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.