Bevisa att brev är skickat till Norge

32
Vi har ett litet dilemma...
Vi får in många beställningar från Norge och eftersom Norge står utanför EU så betalar vi inte in någon moms på dessa försändelser.

Förra året var skatteverket på oss lite om att jag måste bevisa att dessa försändelser verkligen har skickats till Norge. Lite svårt att bevisa när de har skickats som brev = ingen spårning.

Jag skickade in kvittokopior där norska adressen stod, utskrifter från Posten där det står att det är skickat utanför Sverige (tyvärr ej specat utanför EU, eftersom det är samma pris i hela Europa).

Killen på skatteverket förstod dilemmat men tyckte inte att bevisningen var nog. Vi kom undan med det för denna gången, men han "hotade" med att komma tillbaka efter ett år och att vi då borde ha löst det på något sätt.

Några idéer på hur detta kan lösas? Jag vill inte skicka som paket eftersom det skulle bli alltför dyrt. 90% av försändelserna ligger på under 100g och i stort sett inget över 250g. Vi skickar med Posten idag.

Alla idéer är välkomna! Finns det kanske någon annan som har löst det här? Det borde ju finnas fler med samma dilemma, eller?
9
Hej.[br][br]Kan du inte be dem på posten att skriva under på att du skickar varan till norge?[br][br]Alternativt kanske att mottagaren genom e-post eller liknande får bekräfta att de har fått sin produkt, och i taggarna som följer med kan du ju hämta ut IP-adressen och sedan spåra denna till norge. Då måste du ju lita på att kunden gör detta, och det låter kanske lite väl överdrivet att kräva av kunden.[br][br]Märkligt hur skatteverket resonerar ibland faktiskt, och att du ska behöva redovisa att du verkligen skickat produkten.[br][br]Hoppas att det löser sig i alla fall och lycka till.
32
Ja, att be Posten skriva under är ju faktiskt en bra idé! Vi kan printa ut en lista på alla norska kunder under dagen och sen be Posten att skriva under på att dessa har gått till Norge. Skulle absolut kunna funka![br][br]Att be kunderna att maila, tror jag inte skulle funka. Några skulle säkert göra det, några skulle strunta i det och en hel del skulle antagligen glömma det ;-)[br][br]Ja, det är lite underligt att de kräver bevis, men det kanske blir bättre med tiden när ehandel över gränserna blir vanligare...[br][br]Tack för dina tips! Väldigt uppskattat!
9
Det var så lite så, det är bara roligt att hjälpa till  :)
18
Eller så lagrar du IP-nummer vid beställningstillfället. Vore inte det enklast? En print på beställning med ip-nummer, beställning, mottagare och tidpunkt.[br][br][quote author=TiKei link=topic=8396.msg37667#msg37667 date=1295213195][br]Ja, att be Posten skriva under är ju faktiskt en bra idé! Vi kan printa ut en lista på alla norska kunder under dagen och sen be Posten att skriva under på att dessa har gått till Norge. Skulle absolut kunna funka![br][br]Att be kunderna att maila, tror jag inte skulle funka. Några skulle säkert göra det, några skulle strunta i det och en hel del skulle antagligen glömma det ;-)[br][br]Ja, det är lite underligt att de kräver bevis, men det kanske blir bättre med tiden när ehandel över gränserna blir vanligare...[br][br]Tack för dina tips! Väldigt uppskattat![br][/quote]
32
IP-nummer finns lagrat och det meddelade jag vid första kontakten med skatteverket. Det räckte inte, det måste bevisas att det har [b]skickats[/b] till Norge.[br][br]Men...det har faktiskt löst sig nu. Posten klumpar numera inte ihop brev som ska utanför Europa med brev som ska till Europa, så på vår spec från Posten står det numera att det har gått utanför EU. Det, plus att vi har kvitton med adress, räcker för att bevisa att vi skickar det utanför EU.[br][br]Givetvis passade Posten på att höja portot rejält samtidigt såklart...så nu är det mycket dyrare att skicka till Norge än till Danmark...lite surt...[br][br]Tack för ditt svar i alla fall! Det var bra, annars hade jag kanske glömt att gå in här och skriva hur det har gått!
2066
22
Kul att höra att det löst sig!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.