När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag funderar på vad som kan vara en bra nivå i prissättningen av IT-tjänster såsom fixa problem med PC, server, nätverk och även webb. Vad skulle ni själva betala för den här typen av tjänster?
[quote author=sirfronmark link=topic=2680.msg11100#msg11100 date=1187112554][br]Jag funderar på vad som kan vara en bra nivå i prissättningen av IT-tjänster såsom fixa problem med PC, server, nätverk och även webb. Vad skulle ni själva betala för den här typen av tjänster?[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Svårt att veta eftersom jag inte kan branschen, men jag skulle absolut föredra fasta priser. [br][br]Ex: Sätta upp ett nätverk XXX Kr osv.[br][br][br]MVH[br][br]R[br]
Det beror sig på din kompetens och dina omkostnader.[br][br]Riktpriser ligger från ca 400kr tim och uppåt.[br][br]Mvh[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Mycket beror på målgruppen. Gäller det privatpersoner vill man oftast inte betala för "jamen detta fixar ju grannpojken åt mig..."[br]Satsa på större företag men var medveten om att dessa oftar tillämpar egna kravspec och betalningsskyldighet. Exempelvis, du ger 30 dagars kredit, företaget påstår att enligt deras policy betalas räkningarna månaden efter o.s.v.[br]Annars, är du duktig på IT support så lägg upp en hemsida med tips och gör pengar på annonser eller google adsense istället.
Grannpojksexemplet är tyvärr en vanlig, sorglig och utbredd menatlitet inom IT både bland privatpersoner och mindre företag. Men om man ska titta på en seriös prissättning så kan man inte jämföra med detta.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Man kan ju alltid kontakta de mer etablerade företagen och erbjuda ett underkonsultavtal. Då kommer du lättare in på marknaden och kan därigenom skaffa dig kontakter samt potentiella kunder...
[quote author=Mojo link=topic=2680.msg11183#msg11183 date=1187275471][br]Grannpojksexemplet är tyvärr en vanlig, sorglig och utbredd menatlitet inom IT både bland privatpersoner och mindre företag. Men om man ska titta på en seriös prissättning så kan man inte jämföra med detta.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Det kan man se som ett symtom på att något är fel i branschen. [br][br]Jag vågar inte ringa en reparatör eftersom han tar betalt per timme och lyckas han inte fixa grejerna ska han ända ha betalt :o Samma sak om något är fel på min hemsida och programmeraren inte lyckas reda ut vad. Av den anledningen föreslog jag fasta priser tidigare. [br]Som kund har jag inte en chans att försvara mig. Snackar dom servrar, routrar, portar, PHP, och annat med mig gömmer jag mig under sängen tills det gått över :-[[br] [br]Grannpojkens inkompetens slipper jag i alla fall betala för ;)[br][br]Med vänlig hälsning [br][br]R[br]
[quote author=sirfronmark link=topic=2680.msg11198#msg11198 date=1187293398][br]Man får försöka att inte ta vatten över huvudet.. Men det är inte lätt heller eftersom det blir en del undersöka medan man försöker lösa det.[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Ja det kan jag verkligen förstå, men samtidigt så ser jag det från mitt (kundens perspektiv) Jag vill veta vad jag köper, och jag vill veta att det levereras. Annars får det vara. [br][br]Vissa fel är enkla och är du duktig löser du det på 2 minuter = bra vinst, andra gånger går du back, men lär dig. Så är det i alla andra brancher jag känner till. [br][br]MVH[br][br]R
Ett tag var priserna nere i 500:- moms för en duktig person från att tidigare legat runt 1000:-tim. detta gällde större uppdrag. Enskilda uppdrag tror jag nog kostar 2000:- tim +moms och 1500:- för längre per timme. Med kompetens går det naturligtvis snabbt men så blir det bra. En duktig person nom detta gebit kostar företagare runt en miljon eller mera.
[quote author=lars arenander link=topic=2680.msg11222#msg11222 date=1187304357][br]Ett tag var priserna nere i 500:- moms för en duktig person från att tidigare legat runt 1000:-tim. detta gällde större uppdrag. Enskilda uppdrag tror jag nog kostar 2000:- tim +moms och 1500:- för längre per timme. Med kompetens går det naturligtvis snabbt men så blir det bra. En duktig person nom detta gebit kostar företagare runt en miljon eller mera.[br][/quote][br][br]Hej Lars![br][br]Exakt vad grundar du dina uträkningar eller fakta på? Framför allt vad tror du händer om sirfronmark följer ditt råd och försöker sälja sina tjänster "fixa problem med PC, server, nätverk och även webb" för en miljon om året eller 2000Kr+moms per timme? [br][br]Dessa priser är fullständigt tagna ur luften och har ingen som helst relevans med verkligheten >:([br][br]Jag tror att det skulle vara bra för detta forum om vi alla svarar på frågor vi [u][i][b]kan [/b] [/i] [/u] svaret på, och inte bara delar med oss av vad vi [u][i][b]tycker[/b][/i][/u] är sant, eller upplevt på 70-talet[br][br]MVH[br][br]R[br]
[quote author=Robaino link=topic=2680.msg11194#msg11194 date=1187291369][br]Jag vågar inte ringa en reparatör eftersom han tar betalt per timme och lyckas han inte fixa grejerna ska han ända ha betalt :o Samma sak om något är fel på min hemsida och programmeraren inte lyckas reda ut vad. Av den anledningen föreslog jag fasta priser tidigare. [br]Som kund har jag inte en chans att försvara mig. Snackar dom servrar, routrar, portar, PHP, och annat med mig gömmer jag mig under sängen tills det gått över :-[[br] [br]Grannpojkens inkompetens slipper jag i alla fall betala för ;)[br][/quote][br][br]Alla arbetar på det sätt de finner en lönsamhet. Jag arbetar mest efter att kunden ska vara nöjd. För jag vet att annars får jag ingen bra feedback eller värdefulla rekommendationer. Uppdrag som inte kan generera detta slipper jag gärna. Men det går inte att arbeta obetalt för uppdrag som spänner över en längre period än några dagar.[br][br]Grannpojkens inkompetens kostar mer än vad det kostar att köpa något riktigt. Dels den tid du uppoffrar, i vissa fall de material som du får låna ut, risker som det medför mm. Du kan inte ställa samma krav på mentaliteten grannpojken som du kan göra mot en seriös verksamhet.[br][br]Och nej, Lars priser är inte tagna ur luften de är realitet. Hur skulle man annars kunna plocka ut löner som de är idag. Se ex på utdrag ur lönestatistik från Reklamförbundet. Se: http://www.reklam.se/page/16/16/399 läs pdf.[br]
Det kan vara viktigt att även ta reda på var problemet ligger och ge ett kostnadsförslag. Har man arbetat ett tag med IT support har man fått lite idéer hur lång tid ett uppdrag kommer att ta o.s.v.[br]Exempel: En revisor(oftast den snålaste kundkretsen) ringer dig och berättar att han har en massa dokument på sin dator som kraschat. Revisorn vill ha tillbaka de förlorade dokumenten och undrar vad detta kan kosta. Det enklaste och snabbaste för dig, om du nu inte får igång windows igen, är ju att flytta den kraschade HD:n till en annan dator och härifrån plocka ut dokumenten. Tar en halvtimma. Detta kan du enkelt ta 500 till 1000:- för men du får förklara klart och tydligt att detta gäller endast om HD:n är frisk och inte har något mekaniskt fel. Du kan sedan erbjuda en ominstallation av windows och ta 600:- för detta plus eventuella licenskostnader(sälja en licens).
Detta med prisättning är ju mycket svårt. Och eftersom [i]tjänster såsom fixa problem med PC, server, nätverk och även webb[/i] år en så bred definition. [br][br]Målgruppen är ju en viktig del. Privatpersoner vill/kan inte betala jättesummor. [br]Företag kan betala mer. [br][br]Och när man snacka nätverk så kan man snacka om att installera en enkel router och då pratar man ett pris. När man däremot skall sätta upp ett helt företagsnät med brandväggar så behövs annan kompetens. Sak samma med servers. Att installera en Server 2003 kräver ju inte så mycket. Men skall man ha ett SAN, Cluster osv kan man ta ett annat pris. [br][br]Man kan nog dessutom säga att en stor leverantör kan ta mer betalt än en enskilld firma. [br][br]Jag har 4 prislistor i min verksamhet. [br][br]En för webbsidor som jag gör lite vid sidan om för att fylla tiden[br]En för grundjobb. Som Standard Windows Server[br]En för mer komplexa jobb typ SAN.[br]Och sist en prislista på jobb där jag vet att jag är unik och den ende i Sverige som kan. (tyvärr är det dock för lite jobb på just denna produkt)[br][br]Hans[br][br][br]Hans
Hej.[br][br]Jag har läst igenom hela debatten som kommit fram genom detta inlägg och jag förstår bägge parter. Vi har grundat vår verksamhet på innehållet i denna debatt, vi förmedlar Telefoni & IT tjänster oberoende.[br][br]Det finns lösningar på alla önskemål och funderingar som ni haft, vill man ha en leverantör som erbjuder fasta priser finns det, föredrar man grannpojken är det en väg och vill man betala per timme är det ytterligare en.[br][br]Jag tipsar alla er som inte kan, orkar, vill eller på annat vis vill slippa sätta sig in i allt som rör Telefoni- ochIT- tjänster samt dess innehåll att besöka vår hemsida [br][br]www.marknadskonsulterna.se[br][br]Vi hjälper er att få rätt tjänst från rätt leverantör till rätt pris...
Om en PC-tekniker ska kunna leva på sitt företag, ha firmabil, en lite lokal osv, så är allt ifrån 450kr och uppåt rimligt. [br][br]Vad tar en snickare för att komma hem och fixa din veranda som rasat ihop?[br]Inte vet han exakt, utan man måste ta det på timpris. Fasta priser är alltså svårt att få om det inte är ett väldigt standardmässigt förfarande.[br][br]Sen kan du ju självklart begära en prisuppskattning och en seriös företagare vill ju ha ett gott rykte, så säger han ca: 2000 kr, så är det ju inte jättebra om det i slutänden utan förvarningar kostade 5000 kr.
[quote author=Turbo123 link=topic=2680.msg16607#msg16607 date=1204591346][br]Sen kan du ju självklart begära en prisuppskattning och en seriös företagare vill ju ha ett gott rykte, så säger han ca: 2000 kr, så är det ju inte jättebra om det i slutänden utan förvarningar kostade 5000 kr.[br][/quote][br][br]Om priset diffar med 150% över det offererade priset kommer snickaren eller datateknikern som begär det inte att få sina pengar.
[quote author=Jonathan link=topic=2680.msg16608#msg16608 date=1204596995][br]Om priset diffar med 150% över det offererade priset kommer snickaren eller datateknikern som begär det inte att få sina pengar.[br][/quote][br][br]Man får det som man offererar för. Offerten är den skriftliga överenskommelse man har som talar om vad det kostar.
Det jag skrev är att man i förväg inte alltid kan ange ett fast pris för något som inte är standardmässigt, alltså debiterar man per timma.[br][br]Men sen kanske kunden frågar, vad tror du ungefär att detta går på, jo då kan man ju uppskatta priset, men poängtera att det är en uppskattning och inte en offert.[br][br]Så det jag vill komma till är att timdebitering ofta är att föredra. ;)
Hej! [br][br][quote]Så det jag vill komma till är att timdebitering ofta är att föredra. ;-)[/quote][br][br]Inte för mig som kund. Här får vi nog vara överens om att inte komma överens ;-)[br][br]MVH[br][br]R
Haha :) ja där har du rätt![br][br]Kanske kommer IT-tjänster att bli billigare om tillgången på kompetent folk ökar! Som det är nu är efterfrågan stooor.