Jag förstår mig inte på vissa företagare....

23
[color=red]Hejsan!

Några frågor bara!

1. Hur mycket hatar du försäljare på en skala 1-10?
2. Brukar du vara vänlig mot försäljare?
3. Har du skällt ut en oskyldig säljare någon gång bara för att de är 1000 företag som ringer dig varje dag?

Alltså allvarligt som företagare måste man vara så pass proffsig så att man inte
tar sin ilska på en försäljare.
För försäljarna är ju trots allt företagets änglar!
Varför glömmer företag det??
Jag tror knappast att företaget tycker så om sina egna försäljare och då blir det hela dubbelmoral till 100%.

Och företag måste tänka att vi som försäljare är trots allt privatpersoner med våra egna liv där vi köper varor och tjänster på fritiden.

De företag som behandlar mig illa som försäljare kommer automatiskt få stämpeln otrevliga, som jag aldrig kommer skänka en enda slant till och dessutom får ju mina vänner veta hur otrevliga dom är, så i slut endan förlorar företaget stort på att vara otrevliga.

Visst finns det otrevliga och känslokalla säljare men ge alltid alla en chans att berätta om
sin underbara ide!
Jag kommer då alltid behandla alla säljare med respekt!
För jag vet hur livet är som försäljare och jag är stolt över att vara en!

Punkt!

Mvh Jenny[/color]
19
Hej![br]Jag hatar inte försäljare, förstår att de gör sitt jobb. [br]Jag är vad jag vet inte otrevlig mot försäljare, men kanske inte alltid trevlig. [br]Om jag på rak arm vet att jag inte kan köpa deras produkt talar jag om det tidigt och tydligt och låter dem varken ta upp min eller sin egen tid. [br][br]Ibland hjälper det inte att man säger nej, och då tycker jag att det blir jobbigt. En gång uppmanade försäljaren mig att jag skulle köpa förbrukningsartiklar mitt företag inte behövde med motivationen att jag alltid behövde toapapper, tvättmedel, hudkrämer mm privat. Det blev obehagligt, jag tyckte att de uppmuntrade till skatte-smiteri. Tyvärr har jag glömt företagets namn, men jag vill definitivt inte ha med dem att göra.[br][br]Seriösa försäljare som säljer något jag behöver till ett bra pris har jag inget emot, men jag kontaktar dem helst själv när jag är intresserad av en produkt.[br][br]/Inkan[br]
2066
22
1) 1. (Under förutsättning att skalan är stigande, dvs jag hatar inte försäljare.)[br]2) Ja[br]3) Nej, har jag skällt ut någon är det för att de förtjänade det - oavsett om de är försäljare eller inte.[br][br]Det finns precis som i alla andra kategorier både bra och dåliga, trevliga och otrevliga försäljare. Fick häromdagen luren släng i örat av en försäljare (per telefon då). Det jag hade gjort var att fråga vilka de fasta kostnaderna var och hur mycket deras tjänst kostade, inklusive alla dolda avgifter (som hon (den här gången var det en tjej) först sagt inte fanns). När hon, efter att rådgjort med sin chef, fortfarande inte kunde svara på vad kostnaden för mig skulle bli påpekade jag att hon inte var en speciellt bra försäljare. I stället för att ta det till sig och t ex erbjuda sig att kolla upp det jag frågat efter och återkomma blev det *click*.
823
51
Jag tror att det är väldigt ovanligt med företagare som inte gillar säljare. Om de inte gillar försäljning så har de missuppfattat allt som har med företagande att göra. Försäljning är ju det som är viktigast inom ALLA företag.[br][br]Inga kunder, inga inkomster![br][br]Ofta är det kanske personer som vet att de har svårt att säga nej som inte gillar säljare. Många säljare har bra produkter att erbjuda oss företagare så det vore väl ganska märkligt att inte lyssna på de som ringer...[br][br]Men de klart, säger man "ja" till alla som ringer så är det enklare att skylla på dem än att ändra på sig själv och lära sig att säga - "Tack för du ringde men det är inget för mig" :vissla
2360
49
Har jag tid brukar jag lyssna men respekterar man inte ett nej blir jag förbannad.
23
[color=red]Skönt att höra![br][br]Igår när jag ringde ett av Sveriges största fotoföretag så fick jag världens otrevligaste[br]bemötande. Jag var trevlig och lyhörd mot den här kvinnan.[br]Jag hörde ju till och med att hon inte var bekväm att jag ringde så jag frågade om[br]jag ringde olägligt, då bröt helvetet ut! Hon suckade världens tyngsta suck[br]och så skrek hon -JAG HATAR ALLA KATALOGER OCH JAG HATAR ALLA FÖRSÄLJARE![br]Sluta ring mig för helvete! [br]Och jag fick inte ens förklara vår unika affärside.[br]Jag satt där helt chockad och de enda jag kunde och fick säga var -Men okej ha en trevlig fortsatt dag! Innan hon slängde på luren utan att ens säga hejdå![br][br]Jag säger bara, vilken tur att det finns underbara företagare också som är trevliga och pratglada, annars skulle man aldrig orka med yrket.[br][br]Jag tror inte företagare förstår hur mycket vi försäljare påverkas av otrevliga företagare.[br]Vi är ju endå människor som alla andra, och jag behandlar mina kunder som människor inte som nått försäljnings objekt.[br][br]Många av mina arbetskamrater blir nedstämnda och börjar tvivla på sitt yrke![br]Och då tycker jag att det gått för långt![br][br]Mvh Jenny[/color]
823
51
Visst kan det vara tråkigt och nedtryckande när man stöter på sådana personer men jag tror det är viktigt att fundera lite på varför de reagerar så och samtidigt försöka att inte ta det personligt. Det var slumpen att just du ringde vid denna stund då personens bägare rann över.[br][br]Personen kanske hade en dålig dag, blivit utkastad av sin sambo, förlorat något/någon, eller liknande. Visst är det inte en ursäkt att bete sig som en apa ändå men ingen är perfekt.[br][br]Sen finns det en del människor som alltid är sådana och de personerna mår inte bra alls och det kanske kan vara en tröst då denne börjar skrika, svära och skälla. En människa med balans beter sig inte så.[br][br]Försäljning kan vara tufft men det är samtidigt där som de mesta pengarna ligger. Behärskar du det bra så kommer du att få en trygg framtid!  ;)[br][br]För att inte tala om när man gör en riktigt lyckad försäljning. Kunden studsar på stolen av sitt fantastiska köp, man själv tjänar en bra summa och man får beröm av chef eller kollega.  :)[br][br]Mvh Patrik
1616
6
För mig låter det som hon haft en otroligt stressad dag. Man missar ibland tyvärr att även företagare är människor, oavsett företagets storlek. Tyvärr är det så att man inte alltid ringer vid lämpliga tillfällen och då kan en stressad eller pressad situation utlösa de mest otrevliga uttryck som kanske inte är helt genomtänkta. Fördelen i händelsen som jag ser, som tyvärr var otur för dig Jenny, var att hon fick utlopp för sina aggressioner, vilket ibland kan underlätta möjligheten att släppa på sin ilska och börja agera professionellt igen. Om du ser det så så kan det faktiskt bli en positiv del i säljarens vardag som du kan känna dig stolt över.[br][br]Ett gammalt talspråk jag har på en kaffemugg passar ganska bra i sammanhanget:[br]Salesmanship begins when the customer says - NO!
190
Jag hatar inte försäljare, men jag har samtidigt ganska lite förståelse för ditt resonemang om att man skall sitta ner och lyssna på vad försäljare säger.[br][br]Jag har hygglig koll på vad mitt företag behöver, och kan ganska snabbt göra en bedömning om jag behöver något en säljare säljer eller inte. Därför blir det bara slöseri med både min och säljarens tid att sitta och babbla på om "unika affärsidéer" när jag ändå inte är intresserad. Och säger jag nej en gång kan jag faktiskt bli förbannad om säljaren inte respekterar detta.[br][br]Snarare borde säljare göra ett bättre bakgrundsarbete, ta reda på vad företaget de ringer sysslar med och snabbt förklara om deras tjänst kan hjälpa den tilltänkta köparen eller inte (om tjänsten inte är till nytta - ring inte upp).
193
[quote author=lars arenander link=topic=3193.msg14494#msg14494 date=1195605808][br]Har jag tid brukar jag lyssna men respekterar man inte ett nej blir jag förbannad.[br][/quote][br][br]Jag också!  Grrrrr Grrrrr Grrrrr[br][br]Jag brukar lyssna till punkt på vad försäljare har att erbjuda - faktiskt i rent studiesyfte också om hur man bör lägga fram en sak - och mycket sällan har de gjort hemläxan, till exempel inte kollat hur många anställda företaget har (sådant går enkelt att ta reda på).[br][br]Men gissa sedan hur många manliga försäljare som tror att de kan snacka in sig bara för att man är Företagare och KVINNA![br][br]Jag brukar säga att "Jag har sagt NEJ TACK, nu får du respektera detta!"[br]Då brukar de bli lite perplexa, och vet inte alls vad de ska säga?!
193
Jo då OK att de försöker att bara göra sitt jobb - men de bästa försäljarna har större öron än de har mun, tycker jag. Här kommer en rolighet om hur man faktiskt kan bemöta en försäljare:  [br][br]:LOOOL (åtminstone tycker jag att det är roligt)
23
[color=red]Javisst förstår jag att alla har dåliga dagar, det har till och med jag![br]Men jag låter inte andra påverkas av det![br]Det skulle bli en katastrof för min inkomst!  :)[br]Och dessutom frågade jag den där kvinnan om hon hade tid för mig, och hon svarade Ja i början. [br][br]Det är verkligen sant att de bästa säljarna har större öron än mun.[br]För i början gjorde jag misstaget att jag pratade och pratade och pratade och dessutom snabbt, och kunden hängde inte med då blev han irriterad och då rök min chans att få förklara vår ide.[br]Men sen lärde jag mig att lyssna och då fick jag mer respekt och de lyssnade även på mig kändes det som iallafall.[br][br]Anledningen till att man ska lyssna på en försäljare kan ju vara att han eller hon verkligen har något som du har stor nytta av i ditt företag.[br][br]Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][br][br][br][br]
193
[quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red]Det är verkligen sant att de bästa säljarna har större öron än mun.[br]För i början gjorde jag misstaget att jag pratade och pratade och pratade och dessutom snabbt, och kunden hängde inte med då blev han irriterad och då rök min chans att få förklara vår ide.[br]Men sen lärde jag mig att lyssna och då fick jag mer respekt och de lyssnade även på mig kändes det som iallafall.[br][br]Anledningen till att man ska lyssna på en försäljare kan ju vara att han eller hon verkligen har något som du har stor nytta av i ditt företag.[br][br]Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][/quote][br][br]Gör du skillnad på om kunden är man eller kvinna? Hoppas i så fall på ett positivt sätt, för jag tycker mig ha sett lite väl många dåliga exempel. De män jag pratat med är inte ens artiga, de ber försäljarna dra någonstans.
23
[color=red]Jag behandlar alltid alla lika.. Men sedan anpassar jag mig till den person jag pratar med.[br]Är han/hon mer skämtsam och glad då visar jag den sidan, är han mer lugn, saklig och ordentlig då spelar jag på den rollen också.[br]För det är ju inte så lyckat om man ringer till en advokatbyrå tex och skämtar och har sig, då skulle de bara tycka att jag var oseriös. Men sen kan det ju finnas skämtsamma jurister och advokater också och då kan man bli mer avslappnad.[br]Det hela handlar om anpassning.[/color]
1616
6
[quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red][br]Javisst förstår jag att alla har dåliga dagar, det har till och med jag![br]Men jag låter inte andra påverkas av det![br]Det skulle bli en katastrof för min inkomst!  :)[br][/color][/quote][br]Kan inte låta bli... på något sätt lyckas du påverka de forumdeltagare som skriver här. ;-)[br][br][quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red][br]Anledningen till att man ska lyssna på en försäljare kan ju vara att han eller hon verkligen har något som du har stor nytta av i ditt företag.[br][/color][/quote][br]För att lyssna måste försäljaren utnyttja de knep som är viktiga att få gehör för. Research kan vara en enormt viktig faktor om det rör centralt betydande kunder. Dvs vetskapen om kunden, kundens sätt att tänka och uttrycka sig både i tal samt skrift. Då är det oftast lättare att finna infallsvinklar i ett inledande samtal. Tyvärr är oftast tiden en bristvara och det gäller då att fånga ögonblicket.[br][br][quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br]Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][/quote][br][br]Kundens arbete är inte att veta om hur bra säljarens tjänster/produkter är. Det är säljarens företags uppgift genom marknadsföring mot målgruppen där säljarens roll är bara en liten del av helheten. Men säljaren är en viktig initial front och profilfigur. Sättet man väljer att gå fram på kan påverka verksamhetens möjligheter både kortsiktigt och långsiktigt. Du har helt rätt att det är bra att utvärdera sig själv för att utveckla tankesättet eller finna nya öppningar och upplägg.
2066
22
Kitty Jutbring skriver i dagens [url=http://www.aftonbladet.se/punktse/kolumnister/kittyjutbring/article1313481.ab]Aftonbladet[/url] om detta.
23
Den säljaren var inte särskilt proffsig![br]Som säljare ska man alltid behandla sina kunder med respekt, vänlighet och ALDRIG visa aggressioner, hur elak än kunden må vara. Visst får man säga till om de går över styr men på ett vänligt sätt.
63
Jag brukar också lyssna igenom erbjudandet jag får, och faktiskt, ibland är det riktigt bra grejer som jag faktiskt har nytta av. Men på sistone tycker jag mig ha märkt en ökad påstridighet hos försäljarna. De VÄGRAR att acceptera ett nej. Jag förstår inte alls hur den taktiken kan fungera. Jag blir ju bara mer obenägen att köpa för varje gång de inte lyssnar på vad jag säger. [br][br]För ett par veckor sedan satt jag i 25 minuter i telefon med en säljare. Han ville (verkligen) sälja tonerkassetter, och jag lyssnade på hans erbjudande, men avböjde till slut eftersom vi inte har något behov just nu. Jag bad honom återkomma om ett halvår, men det gick inte fram. Han frågade varför, jag svarade varför. Vi började argumentera fram och tillbaka tills det hamnade på en rent barnslig nivå, i stil med:[br][br][b]Jag:[/b] Nej[br][b]Säljare:[/b] Jo[br][b]Jag: [/b]Nej[br][b]Säljare:[/b] Jo[br]osv...[br][br]Kan detta på något sätt hjälpa relationen mellan våra respektive företag? Jag tror inte det. Nästa gång de ringer säger jag nej direkt och lägger på. Jag har inte tid med sånt där trams![br]
2360
49
Man vill tala om för mig hur mycket jag kan öka försäljningen. Det är bara det att jag vill inte utöka försäljningen. Det har jag gjort under så många årtionden, utan tvärom ha så få men bra kunder som möjligt. Detta brukar få dem tysta med rätta.
640
9
Hej! [br][br]Nog finns det rötägg som jobbar som säljare och det är väl inte unikt för den branschen. Normalt så säger man väl att den [b][i]personen[/i][/b] var korkad eller hur det nu var utan att bunta ihop en hel yrkeskår. Man måste ju förstå att det faktiskt går att tjäna en massa pengar på att vara en aggressiv säljare och så länge det är på det viset kommer nog ingen förändring. [br]Hur många logiska inköpare träffar ni själva på när ni säljer era tjänster? Min erfarenhet är att det är ovanligt och de flesta köper på känsla i stället för logik. Särskilt i mindre eller medelstora företag. :nono[br][br]Kanske inköparna borde utbilda sig i samma utsträckning som säljarna så blir nog klimatet bättre och man kanske skulle kunna föra en seriös diskussion två företagare emellan. Det skulle alla tjäna på i längden och "rötäggen" skulle antagligen blir betydligt färre.[br][br]MVH[br][br]R[br]
1616
6
Välkommen till forumet love. [br]Bra inlägg du skrev.[br]Presentera gärna dig själv under kategorin "Presentera dig och ditt företag".[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[br][br]Moderator Företagande.se[/b]
640
9
Hej! [br][br]Det är ingen som skyller på någon men att visa sin dominans mot en telefonsäljare gör knappast att man kvalar in bland superhjältarna på jorden. Dom försöker göra sitt jobb som alla andra och jag tycker att man som egen företagare bör behandla dom med respekt fram tills dom bevisat att dom inte förtjänar det. [br][br][i][b]Alla säljer vi ju något. [/b] [/i] [br][br]Jag håller inte alls med om att det är "det vanliga" att någon ringer och prackar på en något. Seriös B2B försäljning fungerar inte så. [br][br]Jag tycker ditt exempel är intressant:[br][br][quote]"Hej, jag ser att du inte riktigt fått din hemsida på banan.[/quote][br][br]Det är nämligen [i][b]ett skolexempel på dålig försäljning![/b][/i]  :nono[br][br]Vadå "på banan"? Det kanske var hans dotter som gjort hemsidan och den fyller hans behov mer än väl. Det är i vilken fall som helst inte upp till säljaren att avgöra innan han gjort en ordentlig behovsanalys. [br][br]Vi verkar jobba med samma sak du och jag. Att bygga ett varumärke är det enda jag hållt på med hela mitt yrkesliv.(och ibland privat ;-))Först var det mitt eget varumärke som en duktig säljare, trovärdig kund i banken osv. Sen blev det mitt företags varumärke. (ingen skillnad direkt)[br][br]Många företagare har inte resurser att först bygga upp ett varumärke för att sen sitta och vänta på att ordrarna ska trilla in eller för att kunderna ska vilja lyssna.[br]Jag får så att säga göra det på vägen i mina kund och leverantörskontakter. Kanske har du en bra tjänst som kan hjälpa mig framåt snabbare?[br][br]Precis som Mojo ser jag fram emot att du presenterar dig och vad du jobbar med.[br][br]MVH[br][br]R[br]
5
(!)
456
4
[quote author=Robaino link=topic=3193.msg16439#msg16439 date=1204120731][br]Jag tycker ditt exempel är intressant:[br][br][quote]"Hej, jag ser att du inte riktigt fått din hemsida på banan.[/quote][br][br]Det är nämligen [i][b]ett skolexempel på dålig försäljning![/b][/i]  :nono[br][br]Vadå "på banan"? Det kanske var hans dotter som gjort hemsidan och den fyller hans behov mer än väl. Det är i vilken fall som helst inte upp till säljaren att avgöra innan han gjort en ordentlig behovsanalys. [br][br][/quote][br][br]Visst du har en poäng där, men varför har man egentligen en hemsida? Inte för eget behov hoppas jag. En hemsida är en kommunikationskanal för kunder och andra intressenter,och missar man vitala delar i denna kan hemsidan skapa motsatt effekt...
190
[quote author=love,bing link=topic=3193.msg16433#msg16433 date=1204111336][br]Faktum är att detta är en variant av Nash-jämvikt (filmen A beautiful mind, ni vet). Chefen kan inte kicka säljaren, som trots allt säljer rätt OK, även om han inverkar negativt på företagets anseende. För då säljer han inget alls. Och säljaren kan inte låta bli att uppföra sig som han gör, eftersom han tjänar mer på kort sikt, även om han förlorar på lång sikt.[br][/quote][br][br]Skulle snarare kalla det en variant av agent-principal-problematiken. Företrädaren och bolaget har olika intressen - säljaren (agenten) tjänar sina pengar på provision medan företaget får sitt varumärke urlakat. På lång sikt kommer säljarens resultat, som framförallt bygger på personlig prestation, inte förändras, eller förändras försumbart och dessutom kommer säljaren förmodligen bytt jobb inom ett par år.[br][br]Ungefär som bolagsstyrelser som driver upp bolagens nyckeltal för att plocka ut höga bonusar men som inte tar helhetsgrepp på företagets strategiska läge.[br][br]Hur incitamentsstrukturen är riggad i en organisation är dock bara en liten del av organisationens "branding".[br]
5
(!)
640
9
Hej! [br][br][quote]Visst du har en poäng där, men varför har man egentligen en hemsida? Inte för eget behov hoppas jag. En hemsida är en kommunikationskanal för kunder och andra intressenter,och missar man vitala delar i denna kan hemsidan skapa motsatt effekt...[/quote][br][br]Jag skulle också hoppas att det inte är för deras eget behov, men om du tittar runt på internet så inser du säkert det är så i många fall. [br]Många företag har en hemsida just för att man hört att man måste ha en och att andra har en. De SME företagare som har en ordentlig plan för hur dom ska jobba med sin hemsida tror jag är lätträknade. [br][br]Att det är så tror jag beror mycket på det jag skrev i en annan tråd:[br][br]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,3406.15/[br][br]Wooster, du har så rätt! [br]Som anställd säljare bryr man sig inte ett dugg om företagets varumärke så länge man själv inte tjänar på det kortsiktigt. Man tittar på lönekontot i slutet av månaden, thats it. Det blir inte heller bättre av att säljchefen mfl oftast också sitter och har provision på försäljningen...[br][br]En säljare förväntar sig att PR avdelningen ska "tvätta" varumärket och sköts inte det kan säljaren alltid byta jobb  :vissla [br][br][quote]Poängen är att alla (jo, verkligen alla) i längden skulle tjäna på att säljarna var lite ... ska vi kalla det smidigare?[br][/quote][br][br]Detta stämmer inte alls. [br]De säljare som "fulsäljer" tjänar generellt mest och eftersom de flesta företag förblindas av kortsiktiga vinster så kan dessa "fulsäljare" alltid hitta ett nytt jobb, och ett nytt varumärke att mjölka. [br][br]Det är ju inte så att alla företag tar sina inköp seriöst eller att alla som jobbar med inköp budgeterar tid och pengar för att sköta detta. Därför kan man fortsätta med mindre seriösa försäljningsmedoder och faktiskt tjäna BRA med pengar på det. (kolla tex. med Svensk Handel hur mycket sk. bluffkataloger omsätter) Jag tycker fortfarande att de som jobbar som inköpare borde ta sitt jobb på större allvar så vi får bort dessa rötägg som [b][i]kallar sig [/i] [/b] säljare. Det skulle alla tjäna på, utom rötäggen  :nicka[br][br]MVh[br][br]R[br]
190
[quote author=love,bing link=topic=3193.msg16464#msg16464 date=1204150210][br]Jag menar inte att incitamentstrukturen (ett ord som jag för övrigt aldrig skulle få för mig att använda spontant) är branding. Jag menar att branding handlar om att göra säljarens jobb lättare. Och visst, agent-principal, lemon market, no trade equilibrium, whatever. Poängen är att alla (jo, verkligen alla) i längden skulle tjäna på att säljarna var lite ... ska vi kalla det smidigare?[br][/quote][br][br]Ledsen om jag använder lite för långa ord. Men det är incitamentstrukturen som gör att säljare på såväl kort som lång sikt kan få helt andra intressen än de för företaget i stort. Och att ha en välfungerande organisation med rätt incitamentstruktur är del av ett långsiktigt varumärkesarbete, men det är bara en liten del. [br][br]En brandingprocess kan inte i sig göra säljaren mer "smidig" - varje individ agerar utifrån det som är bäst (eller denne tror är bäst) för sig själv. Att utveckla och vårda ett varumärke gör inte att individen ändrar sitt beteende, däremot ändrar individen sitt beteende om denne känner en koppling mellan hur det går för varumärket och den personliga situtionen (t ex avseende lön, förmåner, avancemang).[br][br]För en säljare är det i vissa lägen till och med, som några varit inne på, negativt att arbeta mer för att värna varumärket än fulsälja - därför lönen är kopplad till ens eget försäljningsresultat och att värna varumärket på lång sikt innebär minskat försäljningsresultat.[br][br]Vilket för övrigt inte har med lemon markets och assymmetrisk information mellan köpare och säljare att göra heller.
456
4
Robaino-> Ok, bra inlägg du skrev i andra tråden.. Som säljare måste man "ta bort hindren" för kunden att investera i ens lösningar, inte bygga på med fler ;)[br][br]"Man talar med bönder på bönders språk, och de lärde med latin"...
38
Jag kanske börjat bli trött men jag gör ett försök.[br][br]Jag hatar telefonförsäljare och det för att de flesta av dem har ingen som helst koll på sälj, dem läser inte på någonting om den de ringer upp och slösar tid, de pratar som papegojor och utgår inte ifrån några behov. [br][br]"Salesmenship begins when the customers says NO"? Va? Det verkar vara taget ur nån säljmanual för TM bolag som skickar blufffaktoror till kund.[br][br]Det tar inte mer än 2-3 meningar för att känna vem man pratar med. Av 20 samtal stöter man på en vass TM kille eller tjej - dem säljer kanske något som man för timme sedan spydde galla över. (Jenny du kanske har ringt mig någon dag?  :winner) Jag förklarar i god tid att jag tänker inte köpa nått men jag låter dem (dem som är vassa vill säga) löpa linan ut. [br][br]Man lär sig alltid nått nytt och när samtalet är slut som berättar jag att jag inte tänker köpa men att de gjorde ett otroligt bra jobb som säljare, jag lyfter fram dem 3 grejer jag tyckte fick mig att lyssna som var bra. Dem blir glada och jag blir glad. Det kan vara en enkel men väldigt taktil kommentar som "prisvärd" eller "kostnadseffektiv" istället för "billig". En lyhörd säljare märker om man vill ha billigt eller kostnadseffektivt och väljer ord efter mottagare. Det finns dem som slår bakut på kostnadseffektivt, jag slår bakåtvolt på billigt.[br][br]I vissa fall räcker med att man fastställer med säkerhet att man saknar behov.[br][br]Sen börjas det, dem som bara skall prata på...krokodilerna... dem är ju för fan värre än Steve Erwing (krokodiljägaren från Australien). Du har fått ett tydligt men hövligt nej och nu skall ge dig fan på att slösa min tid. Det brukar resultera i en crashcorse i sälj för dem.[br][br]Jenny du får ursäkta men du har verkligen 99% rätt när du säger "Jag förstår mig inte på vissa företagare....", låt mig hjälpa dig det skall vara "Jag förstår mig inte på företagare...." och då skall du kanske titta på att jobba mot privatkunder.[br][br]Var lite kritisk, hur mycket research gör du om företaget innan du ringer upp?[br]Vad får det att tro att det föreligger ett behov?[br][br]"...unik katalogtjänst" låter i en företageres öron ungefär som "kvarskatt", "värnskatt", "straffskatt", "förmånsbeskattning", "upptaxering", "telefonabbonemang", "sänka dina telefonkostnader". Jag vet inte ens om "unik katalogtjänst" är grammatiskt korrekt - jag tror att det är emot skrivreglerna att placera dessa två ord i samma mening. :D[br][br]Du har fritt spelrum här på forumet, men ingenstans står det vad som är unikt med katalogtjänster och varför "alla dumma föratagere" inte förstår uppsidan. Finns det några andra ord som företagare förstår som du kan använda? Ökad omsättning låter bra i mina öron, ökad vinst, mersälj, nya leads - börjar du där så kan du nog sälja trollstavar till företagare för du har börjat i rätt ände, dem kommer att lyssna.[br][br]Och du, jag får min beskärda del av gallan när jag ringer till kund så jag förstår precis hur du känner men faktum är att det är kunden som skall tycka att något är "unikt" och löser deras problem, mitt jobb är att påvisa en uppsida ifrån kundens perspektiv och gräva fram det exakta behovet. Så att sätta sig in kunden skor är en del av mitt jobb.[br][br]Förresten har du provat, "jag förstår att du blir upprörd och att det finns en hel del oseriösa katalogtjänster men vi har STORT BOLAG som kund och du kan få en referens. Kan jag få återkomma till dig i slutet av veckan när det har lugnat ner sig lite. Jag tror nämligen att du kommer att tycka om vårt upplägg och allt som krävs är 5 minuter av din tid, sen bestämmer du om du vill prata mer. Är det ok?" [br][br]Ett annat tips är att fråga de kunder som köper att berätta vilka deras 3 största konkurrenter är, sen ringer du dem och berättar att du har bolag A som kund. Det visar på att du har läst på lite om branschen och vet vilka konkurrenterna är. Vill du dra det lite längre så prova med vi har bolag A som kund och de andra två bolagen (även om de inte är det riktigt än).
38
Jag glömde berätta ett annat knep som jag kör mot säljare som inte tar ett nej.[br]"Du verkar inte helt grön inom försäljning så på en skala 1-5 bedöm din chans att få ett avslut i det här samtalet?" Svaret landar oftast på 0 till 1 och då frågar jag "så varför slösar du din tid på mig och varför slösar du min tid, chansen att du säljer är obefitligt är det inte smartare då att lägga den tiden på nästa samtal". Många TM:are är rutinerade och luttrade men dem har fått ett sunkigt säljmanus istället för att faktiskt lära sig att sälja utan att forcera.[br][br]Sen såg jag en kommentar om "FÖRETAGARE" och "KVINNA" och får mig genast att tänka på kvotering och Sven Hagströmer. Jag har svårt att tro att det är den kombinationen som avgör - dem försöker att snacka in sig hur som haver. [br][br]Jag ser inget "unikt" i att vara kvinna och företagare. Jag har för mig att enbart 2% av befolkningen är företagare (eller har AB, jag minns inte vilket) så det "unika" borde vara att vara företagare utan suffix. Att "tagga" sig själv på det viset leder oftast till en självprofecia. [br][br]"Men du är ju man säkert...." Ja visst, men det betyder inte att jag inte företagande kvinnor i min bekantskapskrets och dem är fan vassare på att snäsa av sunkiga säljare och precis som jag ger de beröm åt dem som är lyhörda eller pålästa - dem kanske har en lite skönare stil med mera glimten i ögat. Dem kan rocka roll ordentligt om det behövs också - ingen av dessa bedömer jag som labil, maktgalen och många är säljare till yrket.
2360
49
Ibland händer det att man vill berätta om hur bra man är och en gång var det en person som skulle lära mig att bli en framgångsrik företagare, och meningen är ju att man ställer ledande jafrågor. Han bad att få berätta, jag svarade hela tiden jag lyssnar och när han efter ca 5 minuter frågade om jag var intresserad, frågade jag om han  visste vad jag höll på med. Jag berömde honom för hans kunnighet men han saknade erfarenhet av verkligheten, den verklighet jag lärt mig under mina 45 år som företagare/företagsledare och bitvis berättar om här.
36
2
1. Hur mycket hatar du försäljare på en skala 1-10? [br]10 faktiskt, jag gillar inte försäljning som går ut på att pusha på folk saker, mitt företag säljer enbart till kunder som själva söker upp oss. Alla annonssäljare som ringer mig tar bara enormt mycket tid, men mailar man ett erbjudande till mig blir jag bara glad.[br]2. Brukar du vara vänlig mot försäljare?[br]Jag brukar säga, jag är inte intresserad, ha en bra dag. Sedan lägger jag på oftast samtidigt som säljaren försöker fortsätta samtalet. Två gånger under dessa år har säljarna sagt okej, ha en bra dag. Då baxnar jag och vill köpa deras produkter med en gång bara för att uppmuntra det trevliga beteendet!  :D[br]3. Har du skällt ut en oskyldig säljare någon gång bara för att de är 1000 företag som ringer dig varje dag?[br]Det har hänt att säljare som jag tackat nej till ringer upp på nytt och då svarar jag bara, lägger ifrån mig luren och går och jobbar. Då ringer de inte mer. [br][br]mvh Marie som inte är otrevlig, men korrekt, kort och effektiv
31
[quote author=jennyv84 link=topic=3193.msg14517#msg14517 date=1195668610][br][color=red] Det är som företaget som jag jobbar på, jag tror tyvärr inte företag förstår hur bra våra tjänster är igentligen. Men de flesta är så rädda för att testa på det nya så de hellre håller sig till dom mest marknadsförda företagen på internet inom sök och synbarheten på nätet.[br][br]Men samtidigt måste man kanske som säljare då tänka på att, har jag framfört produkten/tjänsten rätt så att kunden förstår.[/color][br][br]Tyvärr förstår jag att du jobbar i en otacksam bransch. Finns väldigt många skojare i den branschen och då är det inte så konstigt om folk inte orkar lyssna. Har själv gått på en nit med Hitta Direkt (även känt som IT Sverige) och vill inte göra om det igen. Då ber jag försäljaren maila all information med hänsyn till att jag inte sluter såna avtal per telefon. Kan man inte göra det så, tyvärr då är det ingen idé.[br][br][br][br][br][/quote]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.