När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Efterfrågar lite konkreta tips, antingen sånt du själv provat om du drivit café eller liknande, eller inom andra område som du tror kan funka. Vill ha tips på både tidningar, sajter osv för mer traditionell marknadsföring och - hur ska jag säga - mer udda sätt att tänka. Rör sig om två typer av caféverksamheter:
Sommarcafé med tydlig turistprägel. Finns en ganska tydlig profil som vi väl gradvis vill fasa ut.
Nystartat "storstads"-café som kommer ha en tydlig rättvisemärkt/krav-profil samt med kultur-arr (smygläsningar, släppmingel på böcker, mindre spelningar osv).
Gärna sådant som inte kostar skjortan (som en SEO-opitmerad hemsida för 100K). Tänk litet där vi som driver verksamheten helst lägger tid och inte kontander i första taget.
Nog har man erfarenhet av caféverksamhet och jag har även jobbat en del som[br]rådgivare åt en del vägrestauranger som också har prägeln att även vara ett café.[br]Men vem är OLLE????[br]Tycker personligen att det är viktgt att känna människan eller organisationen bakom ett projekt innan dom goda råden kommer - ungefär så..[br][br]Rent allmänt så kan man ju tänka sig att kombinera caféet med tavlor på väggarna[br]och då bli det lite som ett galleri också - funka faktiskt bra, där detta finns.[br]Trådlöst Internet är väl nästan ett måste ;-)[br][br]Jag har lärt mig att ett bra koncept är otroligt viktigt för att man ska kunna lyckas.[br]Det går inte att hoppas på att folk vill läsa boken som släpps eller liknande.[br]Varje steg som tas i lokalen ska ingå i konceptet - ungefär så :nicka[br]
Absolut, en presentation vora kanske på sin plats.[br][br]Olle är 25 år, bor i Skånes huvudstad. Pluggar heltid på Malmö högskola, drivit sommarcafé under den gångna sommaren och är i startfasen av nästa (mitten av feb om det går vägen). Så jag pluggar och jobbar väl 18 H/ dygn och sover resten :blink Driver företaget med tre andra personer som ett HB. Långsiktig plan är väl att jobba inom medieproduktion i någon kordinerande funktion och kortsiktig är att driva mindre projekt under studietiden. Dels för at dra in pengar med också för att få praktisk förståelse för hårt arbete... Så ungefär.[br][br]Ja, just att sälja mer än fika är en förutsättning. Båda projekten har tydliga koncept (ett som är nytt och "rätt från början" och sen sommarcaféet som vi vill ändra på) och kunder kommer lockas av verksamhet som inte är säljande direkt. Tavlor var en bra idé oc internet får vi ju absolut titta på. [br][br]Kom gärna med fler pointers [i]Sinnenas Teater[/i] (!), speciellt då du har den erfarenhten som är ett stort plus. Nu blir det dock natti-natt för mig.
En tanke som jag fick, är att få med så många som möjligt på resan.[br]Det finns många som har ett intresse av samlingsplatser i en alkoholfri miljö.[br]I synnerhet om man väljer att ha öppet efter klockan 18 på kvällarna.[br]Kommunen har bland annat ett intresse av att det skapas sådana mötesplatser, för[br]att ge balans till alla alkoholtillstånd som ges.[br]Jag tror helt enkelt att det kan löna sig att sätta sig ner med kommunens företrädare.[br]En annan sak..[br]Kommunen har inget egentligt ansvar mot vuxenföreningar som inte har någon ungdomsverksamhet - dessa föreningar har oftast svårt att hitta samlingslokaler[br]och ert café kan bli en sådan naturlig möteslokal.[br][br]Jag har en kompis som körde igång ett café och gick ut i länstidningen och berättade att han var med i pingskyrkan - han fick 5000 kunder direkt :mrgreen:[br]Det låter som ett skämt, men faktum är att det är inte alls dumt att få med kyrkan på ett hörn och det finns ett intresse hos dessa att nå utanför det andliga kyrkorummet.[br][br]Ungefär så, tror jag att ni ska tänka för att skapa ett bra kundunderlag från början[br]och ni slipper dyra marknadsföringskostnader.[br]Alla andra idéer kan sedan bli grädde på moset :nicka
Hej![br] [br]Många bra idéer Stefan, men att gå ut med att man är pingstvän verkar väl vågat även om din vän tydligen lyckades "komma undan" med det.[br][br]Hur du är räknar så tillhör pingstvännerna en minoritet och själv skulle jag undvika ett café som är uttalat pro pingstvänner och jag är rätt säker på att jag inte är ensam. 5000 kunder verkar toppen, men hur många missade han? :vissla[br] [br]Att nischa sig är smart men det gäller att tänka sig för vilka känslor man väcker. Affärer hör inte ihop med religion, politik och annat liknande [b][i]enligt min mening[/i][/b]. Som ägare av en affärsverksamhet vill man väl åt massan och inte skrämma iväg någon? Skulle det finnas bredband och tavlor på väggarna så blir knappast någon upprörd och undviker dig i alla fall. [br][br]Vill man ändå blanda in detta så borde föresten ett socialistiskt ickereligiöst café vara bäst eftersom man då hittar fler anhängare ;)[br][br]Gillar det där med att ni kör på rättvisemärkta grejer. Blanda in lite miljötänk och annat. Upp med lite solceller på taket och plantera några träd när ni släpper ut Co2. Sen skriver du naturligtvis debatt artiklar (gratisreklam) om hur man skapar ett "hållbart företagande" som ju ni gjort ;D [br][br]MVH[br][br]R[br]
[quote author=Robaino link=topic=3281.msg15060#msg15060 date=1198071307][br]Hej![br] [br]Många bra idéer Stefan, men att gå ut med att man är pingstvän verkar väl vågat även om din vän tydligen lyckades "komma undan" med det.[br][br]Hur du är räknar så tillhör pingstvännerna en minoritet och själv skulle jag undvika ett café som är uttalat pro pingstvänner och jag är rätt säker på att jag inte är ensam. 5000 kunder verkar toppen, men hur många missade han? :vissla[br] [br]Att nischa sig är smart men det gäller att tänka sig för vilka känslor man väcker. Affärer hör inte ihop med religion, politik och annat liknande [b][i]enligt min mening[/i][/b]. Som ägare av en affärsverksamhet vill man väl åt massan och inte skrämma iväg någon? Skulle det finnas bredband och tavlor på väggarna så blir knappast någon upprörd och undviker dig i alla fall. [br][br]Vill man ändå blanda in detta så borde föresten ett socialistiskt ickereligiöst café vara bäst eftersom man då hittar fler anhängare ;)[br][br]Gillar det där med att ni kör på rättvisemärkta grejer. Blanda in lite miljötänk och annat. Upp med lite solceller på taket och plantera några träd när ni släpper ut Co2. Sen skriver du naturligtvis debatt artiklar (gratisreklam) om hur man skapar ett "hållbart företagande" som ju ni gjort ;D [br][br]MVH[br][br]R[br][br][/quote][br][br]Problemet är väl att man som företagare inte nå ut till just massan, utan man få vackert nöja sig med några procent av marknaden, även om man har större ambitioner än så.[br]Jag tillhör inte själv någon kyrka, men i ärlighetens namn, så köper jag hellre en bil från en religiös bilhandlare än från en som inte är troende - på något sätt så känner jag mig då mindre lurad - vet inte varför.[br]Om jag ska fika på stan, inte bryr jag mig om ifall caféets ägare är med i Pingskyrkan eller inte, så i detta fallet missar man nog inte många kunder.[br]Nu menade jag inte heller att man skulle gå ut i tidningen - däremot så kan man ha med kyrkan på ett hörn utan att det stör andra icke troende.[br][br]Behovet av andlighet har aldrig varit större, än vad det är just nu och det är absolut inte fel att som företagare anamma denna trend.[br]Se bara på julhandeln som varje år slå förra årets rekord. En härlig mix av religiösa symboler som tillsammans med Carolas senaste julplatta, få oss till att handla ännu mer.[br]Ungefär så..[br][br]För att lyckas som företagare, så gäller det att vara en del av samhället och uppfylla de behov som finns och att väcka känslor är absolut inte fel - i alla fall i min lilla värld.[br]
[br][br][i]"Vill man ändå blanda in detta så borde föresten ett socialistiskt ickereligiöst café vara bäst eftersom man då hittar fler anhängar"[/i][br][br]Hade varit nått. Tror också att det hade kunnat dra folk - men det ligger dessärre redan ett café med det uttalade konceptet. :D Nog mer inne på att uttalade -ismer och tro är helt off när det gäller att dra in pengar. Det där med att plantera träd tror jag nog vi kör på rakt av - riktigt kul sätt att visa miljöprofil. Har du nån koll på några företag som säljer "träd" (i stil med ikeas "vi planterar regnskog"...)?[br][br]Stefan:[br]Mycket intressanta idéer![br]Men det här med att profilera sig är klart viktigt. Det nya projektet har redan kommunen och nutek fingrar med i, så att trycka på alkoholfri miljö kanske kan vara nått. När du skriver "sätta sig ner..." - har kommunen någon alkoholsammordnare eller likande som man letar reda på då, eller vad tror du? [br][br]Kör på med fler idéer om ni har och vill dela med er! Tack för de förslag som kommit upp hitentills (det gick ju fort dessutom!) :bravo
Hej! [br][br][quote]Har du nån koll på några företag som säljer "träd" (i stil med ikeas "vi planterar regnskog"...)?[br][/quote][br][br]Här kommer en länk till en intressant hemsida: www.uwab.se Du kan läsa mer under klimatkompensation. [br][br]En annan sak ni kan göra: http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp[br][br]Men glöm inte bort att köra bra el, rättvisemärkning, bra miljöval, kravodlat med mera. Sticker man ut hakan med att vara en av de "goda" så kommer garanterat folk leta fel på er. Är toaborsten tillverkad i Kina är det kört.. :o [br]När ni är färdiga så kan ni klistra upp på väggen vilka produkter ni använder och har använt. Då ser alla hur bra ni är och andra kan bli inspirerade :nicka [br][br]Kör ni det [i][b]fullt ut[/b][/i] kommer ni antagligen inte behöva spendera en krona i markandsföring. Alla kommer vilja skriva om er skulle jag tro :D[br][br]Tusan! Jag blir själv sugen på ett sånt café! ;)[br][br]MVH[br][br]R
Olle, om caféet skall vara rättvisemärkt, tillhöra pingstkyrkan eller ha solceller på taket är upp till dig - och spelar ingen större roll så länge det inte blir för kufigt. Är det ett schysst café med spännande inriktning så kommer folk dit.[br][br]Men dessutom var det ju marknadsföringstips på caféverksamhet du efterfrågade, inte koncept.[br][br]Skall det vara billigt så finns det alltid en sak som är väldigt billigt, ens eget anletes svett.[br][br]Var ligger caféet? Ligger det nära en skola, högskola eller stor arbetsplats? Stå utanför den skolan eller arbetsplatsen med stora skyltar om ditt café och bjud på gott kaffe och något mindre bakverk - gratis prylar är underskattat som marknadsföringsmetod. [br][br]Dela ut flyers där du bjuder på en kaffe om man köper en kaffe och lägg i alla brevlådor och på alla arbetsplatser i området runt omkring.[br][br]Att ha PR-events som kommer med i tidningen är också bra, till exempel få dit ett schysst event och bjuda in tidningen - satsa mer på de mindre kvarterstidningarna som delas ut gratis än de stora morgondrakarna, det är betydligt enklare och mer effektivt. Satsa också på att synas i tidningar som Nöjesguiden och Djungeltrumman (eller vad de heter i Malmö). Eftersom du pluggar på universitetet så är ju kårtidningar ofta en enkel väg att nå ut med..[br][br]Försök fundera ut vilka unika egenskaper ditt café har som inget annat café har och använd det i din marknadsföring (att ha fair-trade-kaffe funkar till exempel om ingen annan i malmö har det, men om alla har fair-trade-kaffe så blir det lönlöst att marknadsföra sig som det.)[br]
[b]Hej![/b][br][br]Konceptet för “storstads caféet” låter jätteintressant och bara det kommer garanterat dra en viss publik. Och det är tur för du måste hitta sätt att lägga ned [b]minimal tid på marknadskommunikationen[/b] eftersom du kommer att ha [b]fullt upp med [b]caféverksamheten [/b] och med att organisera kulturarrangemangen.[/b][br][br][b]Du behöver två strategier:[/b][br]En för att informera och nå ut med ditt koncept till den tänkta målgruppen och en för att nå andra cafébesökare så att du får full täckning.[br][br][b]Marknadstips till “storstads caféet“:[/b][br]1. Allt du behöver är en [b]jättebillig, liten webbplats [/b] på typ två sidor. Men den ska vara jättesnygg (här lägger du pengar eller kontaktar en webbdesignskola och får det gratis mot att de får ha dig i CV:t). Sajten är din bas dit du hänvisar i all din kommunikation. Det håller nere dina kostnader för marknadsmaterial. [br]Se till att sajt adressen är enkel och syns tydligt någonstans i caféet, på en vägg. Inga trycksaker.[br]OBS! Gör ingen kommunikation förrän sajten är tiptop och innan du har minst ett inplanerat schysst kultur-arr på agendan.[br][br]2. För att ytterligare hålla kommunikationskostnader nere och för att öka räckvidden på ditt budskap bör du inte missa att använda [b]alla de kanaler som kommer med dina “kultur-gäster”. [/b] Här finns HUR MYCKET som helst att hämta - helt gratis! Och det gagnar er bägge så det är ingen snyltarstil.[br][br]3. “[b]Kill your darlings[/b]” - börja med att bara gå ut med [b]ett koncept[/b]. Det blir sällan lyckat att gå ut med flera budskap samtidigt. Och du har mycket att säga nu när du är ny. Lägg krut på att marknadsföra caféet som kulturcafé. [br]1. Det är ett café (så man vet vad som serveras)[br]2. Det är nytt (var det ligger)[br]3. Man får kultur till kaffet (hur det skiljer sig från andra fik)[br][br]Det här tycker det flesta är jättesvårt - man har ju så mycket bra och viktigt man vill säga. Men tänk så här då: Extrapoäng till dig när kunderna kommer dit och får se att cafét satsar på schysst företagande också! Det är sådant gör att de kommer tillbaka.[br][br]4. [b]Skriv pressmeddelanden[/b]. Det kostar bara din tid. Eller ta hjälp av någon som kan skriva och som vill ha ditt företag i sitt CV. Den kan också hjälpa till att hitta rätt tidningar och journalister. Får du en journalist att nappa så kan det löna sig mer än något annat du gör. (Bjud skamlöst journalisten på en fika!) [br]Skriv ett när du öppnar och ett inför varje kulturkväll. Hitta på ett bakverk som heter som caféet heter och skriv ett pressmeddelande om det - då kan du få med det i mattidningar och såna bilagor också. [br][br]5. Också gratis är att få med [b]agendan för kulturarrangemangen [/b] under nöjessidorna i lokaltidningarna. Det behöver du inte ens kämpa för. Sån’t vill de ha med.[br][br]6. Folk vallfärdar inte för kaffe, hur gott det än är. (Kulturintresserade når du med ovanstående + att ryktet kommer sprida sig om arrangemangen är välgenomförda.) För att nå vanliga kafébesökare tycker jag [b]Woosters tips är UTMÄRKTA[/b]. [br][br][b]Lycka till![/b][br][br]Vänliga hälsningar, [br]Weronica[br][br]PS.[br]Jag har startade och drev ett café för länge sedan. Nuförtiden driver jag Pledge PR (http://www.pledgepr.se) och WERNOR Kommunikation (http://www.wernor.se).
Weronica är helt inne på rätt spår även om jag skulle avvakta med webbsida i något initialt skede. Kan vara bra att registrera o skydda domännamn om sådan finnes och passande till verksamheten. Men de flesta gäster finner er andra vägar. Mun till mun är ett viktigt verktyg, likaså det man stoppar i mun dvs kvalitet.[br][br]Kulturdelen är stark och jag har arbetat med två likvärdiga kulturkaféer i Göteborg som det gått bra för. Lokalisera vilken form av kultur som kafeet ska beröra och vad besökarna helst vill uppleva kan ni matcha detta på ett bra sätt ökar ni möjligheten för en positiv ryktesspridning. Kom ihåg att det är med er insats som det blir en kultur och med det kontaktnät som ni kan ansamla för att sprida kulturen. Utan glöd kommer det tyvärr bara bli kaffe o kaka så var nogranna.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Tack för alla tips jag fått! Verkligen kul och inspirerade. Kommer verkligen försöka komma med feedback och hjälp till andra på det här forumet framöver om det är något jag kan hjälpa till med.[br][br]Kommer verkligen ta med mig en hel del praktiska tips in i marknadsföringen men också tips som jag antar kan komma till användning både här och där![br][br]Tackar för länktipset Robaino, kommer skicka iväg ett mail till dem och köpa träd motsvarande ett par tons CO2 när vi väl kickar igång. [br][br]Har funderat på Woosters idé, och snackat med en av mina kursare som jobbar aktivt med studenttidningen, om att skriva ihop en caféguide med tydlig studentprofil och få in den i tidningen. Då är min fråga helt enkelt: Hur pass oetiskt är det att trixa till sig gratisreklam på det här sättet? Vilka problem kan uppstå? Någon som har några tankar kring det?[br][br]webbsida och den grafiska profilen tas fram av en byrå som lyckligtvis betalas av någon helt annan än vårt lilla bolag. :bravo[br][br]Avlägger självklart en rapport här och berättar hur de tips jag fått har satts i ett praktiskt sammanhang längre fram.
Så. Dags för en liten uppdatering. Alltid roligare att tipsa om man får feedback på hur det faktiskt har gått med tipsen.[br][br]"Storstadsceféet" har varit igång i lite mer än en månad nu och vi har så smått börjat bygga upp en stammiskrets, om än en något för liten. Sommarcaféet öppnar 31 maj så det har lagts mycket energi på marknadsföra det under de senaste två-tre veckorna.[br][br]Men följande har provats: [br]Spelningar som sticker ut lite med tid och form. Spelningarna drar i stort sett några av våra stammisar, några från gatan samt många ur artistens fanbase vilket gör att för varje spelning har ca 30 personer som aldrig varit här hittat hit. Spelningarna i sig tjänar vi inte en massa pengar på utan ser dem som just marknadsföring. Vi har utan resultat försökt att få nykterhetsrörelsen intresserade (en variant på pingstkyrkan ;) ). Dock har vi fått bra med notiser i annan press. Också marknadsfört det via facebook samt mer traditionella flyers och posters.[br][br]"Bjud kunden på en kaffe"-flyer. Vi har erbjudit ett par butiken att erbjuda sina kunder en valfri kaffe hos oss. Tre butiker har tackat ja och vi får se hur det slår ut.[br][br]Trådlöst internet har slagit bra ut och vi har en del som kommer in enbart för det.[br][br]Vi har väntat med en webbsida och nu börjar det så smått finnas ett behov av det. Kommer användas för att kommunicera värdet i stället snarare än att vara säljande.[br][br]Vår projektpartner har arrangerat lördagsföreläsningar som ca 30 personer deltagit på. Dessa har också marknadsfört men vi har inte varit inblandade i dem.[br][br]Vi har delat ut menyer till närliggande arbetsplatser. En del av dessa är återkommande kunder nu.[br]
Tänkte faktiskt uppdatera en gammal tråd. Mycket för att vi testade så vansinnigt många varianter på att marknadsföra oss och vi drog både en och annan slutsats på marknadsföringsbiten som jag känner att vi kan bjuda på. Alla erfarenheterna bjuder jag dock inte på... Kan avslöja att vi la ner storstadscaféet efter 10 månaders öppet och hyr ny ut inventarierna till de nya hyresgästerna. Anledningen var enkel: det gick inte tillräckligt ekonomiskt bra. [br][br][b][br]Man säljer inte produkter för att man hamnar mycket i tidningen. [/b][br]Under en ganska kort period hade vi, för att vara ett café, överdriven bevakning av tidningarna. Minst en gång i veckan hade vi något mer än en notis om evenemang. Någon menade på att under denna tiden exponerades vi mer än något annat café i Malmö, speciellt de i omedelbara närhet. Det var också enbart positiva sammanhang och artiklarna publicerades i allt från gratistidningar som metro/city till sydsvenskan. Folk hittade till oss men oftast bara ett par gånger. [br][br][b]Bjudkaffe som erbjudande.[/b][br]Vi testade att erbjuda två butiker som låg nära vår image att erbjuda ett antal kunder på en gratis kaffe. Ungefär 20% av de utdelade erbjudandena utnyttjades. Merförsäljningen var i stort sett obefintlig (dokumenterades noggrant) och vi upplevde inte att vi jobbade in alla dessa i stammisgruppen genom detta tilltag. Snarare en och annan hittade tillbaka. Men hade vi genomfört samma erbjudande fler än en gång hade vi nog kunnat dra tydligare slutsatser.[br][br][b]Trådlöst internet.[/b][br]Drar en hel del folk. Mycket viktiga de första månaderna innan man byggt ut sitt stammisnätverk. Men sen då? Istället för att ha en viss omsättning på platserna har du personer som sitter med låt säg en kaffe tre dagar i veckan och jobbar. Man tjänar inga pengar på personen i fråga utan platsen upptas istället för att en ny kund ska få plats.[br][br][b]"Rättvist företagande".[/b][br]Genom att tydligt satsa på rättvisemärkt sortiment och miljöprofilering så drog vi till oss en del folk. Vi kunde synas i sammanhang och mun-till-mun fungerade bäst för att kommunicera ut detta. [br][br]
Vi sælger rigtig mange møbler og inventar til Cafeer.[br]Hvis du spørger mig, vil jeg anbefale markedsføring på dine parasoller.[br]Skriv nogle sjove slogans på parasoller - det virker.[br][br]Læs her om parasoller med tryk www.zederkof.dk/shop/parasoller-18s.html
Wonderland Group har precis postat tips på sin blogg om hur man lyckas med profilering/branding av sin café- eller bageriverksamhet. [br]Vad tycker ni?[br][br]http://frokenrhodin.se/how-to-brand-your-business-for-bakery-cafe-or-coffeeshop-owners
Hej WG, här borde ni vara tydligare i er kommunikation för ni tappar mig som läsare. Först nämner ni ett tips som ni postat om "hur man lyckas" i samma andetag ställer ni frågan "Vad tycker ni?" Om ni anser erat tips vara bra och rådgivande för hur man lyckas är en frågeställning inte lika positiv. Bara en tanke i all välmening.[br][br]Mvh[br]Magnus Olsson
Vi bjuder endast in till en konversation. Genom att bjuda in läsarna att kommentera eller fråga finns också möjligheten att svara på deras specifika frågor. [br]Då brukar vi också följa upp med ett inlägg som svarar direkt på dessa läsarfrågor. Poängen med social media är att kunna öppna för just det.[br]
[quote author=WonderlandGroup link=topic=3281.msg39531#msg39531 date=1303160513][br]Poängen med social media är att kunna öppna för just det.[br][/quote][br][br]Tror ni missar poängen med vad jag just skrev :)
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.