Positiv snarare än unik reklam säljer bäst

507
1
Egenskapen "positiv" är viktigast för att en reklamfilm ska bli omtyckt, vilket i sin tur leder till ökad försäljning. Minst viktig är egenskapen "unik", enligt en undersökning från Quickwise.



Undersökningsföretaget Quickwise har byggt ett mått på hur omtyckt reklam är (likeability) med hjälp av de tio egenskaper som positiv, unik, tydlig, intresseskapande, löser problem, tillför något nytt, humoristisk, irriterande och trovärdig. Måttet som skapas av de tio egenskaper har ett samband med vilken effekt reklamen ger.



- Vår modell innebär att vi till 59 procent kan förklara helhetsomdömet, alltså säga vad det är som gör att en reklamfilm upplevs som bra eller dålig. Detta är en mycket hög förklaringsgrad, säger Pontus Bodelsson, vd på Quickwise.



Och omtyckt reklam ger sälj.



- Man kan säga att likeability fungerar bättre som mått än köpintention.



Pontus Bodelsson tycker dock inte att reklam som är unik är värdelös.



- Det kanske inte är viktigt för helhetsintrycket, men kan vara nödvändigt för att nå ut i mediebruset.



Hur funkar då reklam som gör narr av huvudkaraktärerna, exempelvis manstöntsreklamen?



- Är den charmig kan den fungera. Är den elak tar likeabilityn stryk. Mottagarna får ingen positiv uppfattning om varumärket.



Källa: Dagensmedia.se
2
Har Quickwise några belägg för att likeability leder till ökad försäljning, eller är det något de bara antar i sin undersökning? [br] [br]Det känns ganska mycket som plattityder att säga att t ex "trovärdighet" eller "löser problem" påverkar reklamens effekt. Är inte det ganska självklara saker?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.