När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Det är en smärre vetenskap att hålla koll på. De som har närmast koll på detta borde vara www.ts.se [br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Jag vet att de stora elektronikkedjorna brukar vilja ha 2-5% i så kallat marknadsföringsbidrag av leverantörerna till produkterna de säljer. Utöver det ser de gärna speciella kampanjbidrag vid t.ex. en butiksöppning, utgivning av kataloger till julhandeln, jubiléer eller andra evenemang. [br][br]Jag utgår från att de faktiskt använder de pengarna till marknadsföring i någon form, t.ex. annonsblad, TV-reklam, afficshering på stan, utsmyckning i butik etc. [br][br]När det gäller t.ex. blöjor, tandkräm, mensskydd, tvättmedel och andra verkliga högmarginalprodukter så tror jag att andelen som går till marknadsföring är mycket större. Kanske uppåt 20-25% av omsättningen. [br][br]I Sverige har detta lett till en spännande fajt mellan livsmedelsjättarna och de stora matproducenterna. Genom att lansera egna varumärken med i vart fall hyfsad kvalitet, men till ett något lägre pris än märkesprodukten, så underminerar man marknaden för märkesprodukter samtidigt som man tjänar väldigt mycket pengar. T.ex. ICA:s kattmat marknadsförs inte alls, men är 1kr billigare per burk än Whiskas, trots att Whiskas säkert lägger ned 1,50-2kr/burk på marknadsföring. Men nu väljer konsumenterna istället ICA:s kattmat i stor utsträckning att Whiskas marknadsandelar i vart fall inte ökar. På så sätt blir inte Whiskas så stora att de helt kan diktera villkoren.
Är man ett litet nystartat företag som ska nå ut lokalt kan man klara sig med smart men mycket liten marknadsföring. Om man räknar på nettovinsten hur mycket man tjänar så kan det bli skrämmande hög % men det gäller att synas och få ut sitt budskap och veta hur mycket tid man har tänkt lägga ner på sitt företag, dubblar man sedan kommer man ofta sanningen nära i tid. Att vara med på lokal mässa har givit mig den största effekten % mot kostnaden, Men tillfälligheter gjorde att jag fick SAS som kund. Där var ett litet snyggt visitkort inkörsporten till mångmillionorder i början på 80-talet.
[quote author=swetrot link=topic=4328.msg20508#msg20508 date=1222290821][br]T.ex. ICA:s kattmat marknadsförs inte alls, men är 1kr billigare per burk än Whiskas, trots att Whiskas säkert lägger ned 1,50-2kr/burk på marknadsföring. Men nu väljer konsumenterna istället ICA:s kattmat i stor utsträckning att Whiskas marknadsandelar i vart fall inte ökar. På så sätt blir inte Whiskas så stora att de helt kan diktera villkoren. [br][/quote][br][br]Detta är ett smart drag som tillgogdoser konsumenternas behov efter billigare alternativa varor speciellt på produkter konsumenten själva inte direkt kan, vill eller bryr sig om att testa kvaliten på. Nu bortsett från om katten gillar det eller ej. Nu säger jag inte heller att den ena sorten är bättre än den andra då jag själv inte smakat :P[br][br]En annan taktik med detta är att butiken/kedjan får ut sitt varumärke i allt större omfattning än tidigare. Många av dessa produkter mellan butikerna verkar ha samma inköpsställe men förpackas olika efter resp kedjas design. Hittills ser vi mest av detta bland varor med lång livslängd så som burkmat, pasta, potatismos men även förekommande creme fraische och i vissa fall charkuterivaror. Men det här är egentligen gammal skåpsmat. jag vill minnas att konsum körde blå-vita varor redan tidigt 80 tal.[br][br]
Vill minnas att stora företag, typ Volvo lägger cirka 1% av sin omsättning i marknadsföring.[br]Ett litet företag måste kanske lägga 15% av omsättningen i marknadsföring.
Om du räknade på det du vill få i lön och drar det därifrån så får du en siffra som kanske gör att du ändrar dina reklamkostnader. Själv såg jag för ca 25 år sedan att min vinst åts upp av lokalkostnader mm. så därefter drog jag ner på verksamheten och tjänade mycket mer under bekvämligare omständigheter att ha det hemma. Än idag får man brottas med myndigheter om hemarbeteskostnader. Här skulle ett forums som detta kunna ta upp problematiken.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.