Reklamutskick

321
9
Hej!

Har vid ett antal tillfällen skickat reklambrev till olika företag. Utan mottagarnamn, endast företagets namn som mottagare. Jag vill att dessa brev ska läsas av personer i ledningen (vd, personalchef, inköpsansvarig), men min erfarenhet är att breven snabbt sorteras bort av anställda administratörer, och därmed aldrig läses av beslutsfattarna.

Har några av er erfarenheter av detta? Fungerar det att istället köpa adresser inklusive namn på aktuell beslutsfattare och använda dessa? Hamnar dessa brev oöppnade i de rätta händerna, eller kommer även dessa att öppnas av anställda administratörer? (Självklart är kuverten diskreta och ej "reklamlika".)

Eller hur får jag breven att nå fram till rätt person?

Filibastis
2066
22
Jag blir själv bara irriterad när jag får reklam som ser ut som seriös post och sen bara ser reklam. Föredrar snyggt packeterad reklam som jag direkt kan se vad den handlar om, då kan jag lätt välja att kasta, eller om det är något som intresserar mig läsa när jag har tid och lust.[br][br]Om det är något som Chef/VD behöver eller har intresse av att se är det administrationens ansvar att vidarebefordra detta till ansvarig. Är det dussinreklam som det kommer otaligt av varje dag och direkt slängs är det inte tillräckligt väl utformat eller inte relevant för mottagaren.
321
9
Låt oss leka med tanken att det är ett erbjudande som anställda administratörer absolut inte vill att företaget ska nappa på, men som säkerligen skulle intressera beslutsfattaren (ex: "halvera din personalstyrka men behåll kapaciteten"). Då är det ju inte bra om det syns på kuvertet att det handlar om reklam, eftersom det då öppnas av administratören som då säkert också slänger det i papperskorgen...[br][br][br]Filibastis
1165
16
När jag satt som försäljningschef på ett stort företag var jag rätt omgående tvungen att be receptionisten som sorterade posten att ta bort "skräpet". I gengäld fick hon ta alla pennor, karameller och annat de skickade med. Det kan komma ett dussin brev med diverse reklam i varje dag, alla lovar de guld och gröna skogar, allas metoder är unika och alla vill träffa mig för en förutsättningslös diskussion. [br][br]Chefer på den högre nivån har inte tid att läsa allt det där i längden, ännu mindre tid att träffa några "stolliga trollkarlar". Behövs det några externa krafter så letar man rätt på dem när behov uppstår, vanligen via sitt personliga nätverk så man lite referenser också.[br][br]Jag tror helt enkelt inte på brev och telemarketing. (En ännu mer irriterande företeelse där små slemmiga kryp ljuger om vem det är som ringer för att få bli kopplad. Rekordet är den som sade sig vara min mamma för att bli kopplad rätt).
2066
22
[quote author=Filibastis link=topic=4332.msg20537#msg20537 date=1222419718][br]Låt oss leka med tanken att det är ett erbjudande som anställda administratörer absolut inte vill att företaget ska nappa på, men som säkerligen skulle intressera beslutsfattaren (ex: "halvera din personalstyrka men behåll kapaciteten"). Då är det ju inte bra om det syns på kuvertet att det handlar om reklam, eftersom det då öppnas av administratören som då säkert också slänger det i papperskorgen...[br][br][br]Filibastis[br][/quote][br][br]Jag tror att du gör ett felaktigt antagande. Någon som sitter på positionen att öppna och läsa post till VD och styrelse ska agera i företagets intresse. Jag skulle bli mycket irriterad och snart ha en administratör mindre om jag kom på att så inte sker. Satsa hellre på seriös reklam som ger intryck av att "Hmm... jo, VD'n vill nog faktiskt läsa det här trots att det är reklam!". [br][br]Ditt förslag ovan om att halvera personalstyrkan skulle VD'n kasta utan att läsa (om han/hon inte har långtråkigt) som oseriös och orealistisk ganska omgående, samt be sin administratör att inte komma in med sånt skräp igen.
640
9
Hej! [br][br]Visst fungerar det bättre om reklamen är riktad till en specifik person. Kanske ännu bättre att slå en signal först och sen skicka "Enligt ök" [br][br]Att inte tro på brev och telemarketing står dig helt fritt men det fungerar. [br][br]MVH[br][br]R
2360
49
20´tror jag det kostade i porto, ett öppet brev med bilder på inredning från italien med ett fåtal priser på samt en liten karta var jag befann mig. (medborgargarplatsen slutet av 70-talet i Stockholm) flera år senare kom en blivande kund in och köpte direkt för 60´ så visst kan reklam på rätt sätt ge resultat ganska snabbt och idag med datorns kraft kan man nå folk på ett helt annat sätt. Har man rätt kanal och produkt så finns naturligtvis alltid möjligheter. Själv fick jag för mycket att göra vilket gick ut över min hälsa då men jag har repat mig och blivit klokare, :D :D hoppas jag.
1165
16
[quote author=Robaino link=topic=4332.msg20543#msg20543 date=1222424762][br]Hej! [br][br]Visst fungerar det bättre om reklamen är riktad till en specifik person. Kanske ännu bättre att slå en signal först och sen skicka "Enligt ök" [br][br]Att inte tro på brev och telemarketing står dig helt fritt men det fungerar. [br][/quote][br][br]Att det fungerar för vissa är jag övertygad om, eftersom de håller på. Det finns alltid människor som tar sig tid att lyssna på nya idéer. Däremot förstår jag inte dem som hela tiden skall försöka nå dem som uppenbarligen och tydligt inte vill nås av den marknadsföringen. Det är verkligen att kasta pengarna i sjön. [br]
640
9
Anledningen är enkel. Alltför många beslutsfattare tar beslut baserat på sin dagsform och sina känslor. Därför fungerar det att ströringa. Ett nej på måndag kan bli ett ja på fredag. [br][br]MVH[br][br]R

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.