När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har ett aktiebolag i vilket jag driver tre butiker. Det är obemannade solarium och i nov 2008 öppnade vi vår första butik i Göteborg.
Jag skulle vilja ha lite råd på marknadsföring? Hittills har vi testat lokaltidningen i området samt DR.
Har själv lite idéer som jag skulle vilja ha feedback på.
Har fått tag i en stor maskeraddräkt i form av en stor solros. Hade tänkt att låta en av våra anställda ta på sig denna dräkt och dela ut reklamblad. Vad tror ni??
Har hört talas om reklam på släpkärror som man sedan ställer på parkeringsplatser osv.??
Solrosen låter jättekul men kom ihåg att den är ett jippo. Det viktigaste förutom denna lite udda företelse är att man följer upp likvärdigt med vad man delar ut.[br][br]Missa inte heller att dem börjat sätta upp reklamskyltar i Göteborg där du får affishera fritt. Exempelvis på Redbergsplatsen i närheten där jag är verksam finns en sädan sor skyltpelare nyligen uppsatt.[br][br]Lokalbladen är bra att annonsera i men titta även på om det är rätt målgrupp som läser dem. Hemma hos oss som är ca 35 års åldern läser vi ungefär var 4:e tidning resten går i soporna.[br][br]Har du kollat upp möjligheterna att samköra annonsering via flyers hos någon av de lokala träningslokalerna om de nu inte själva erbjuder samma tjänst?[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Tack för svaret. Hur menar du följa upp likvärdigt? [br][br]Vi hade tänkt att köra solrosen inför en kampanj där vi har premiär för en ny solariebänk samt har rabatterade priser. Planen är att under kmpanjen ska vi bemanna butiken och få så många som möjligt att vara med på en tävlig och på så vis få in kontaktuppgifter från våra kunder och då kunna direkt bearbeta dem via bla brev, sms mm.[br][br]Vi har ett samarebte med 5 andra butiker på gatan som vi skickar ut flygblad ihop med en gång i mån. Problemet är att det är svårt för oss att avgöra resultaten då butiken inte är bemannad.[br][br]Bra tips där med reklamskyltar ska omedelbart kolla upp.[br][br]Tack igen[br][br]Sebastian
Nu har jag ingen aning om hur det fungerar rent praktiskt med betalning etc på solarierna, men jag tror att ni har två problemställningar hos potentiella kunder att forcera: Kunderna undrar hur det går till när det inte finns någon personal, och en del är otrygga och obekväma. Man vill ju inte stöta på snusk-Helge som sitter utanför solariet och onanerar precis.[br][br]Du behöver människor som talar för din produkt, och som berättar för dem hur bra det är.[br][br]Kan du få frisörer, klädbutiker, sportbutiker, resebyråer etc i stadsdelen där butiken ligger att sälja klippkort på 3, 5 eller 10 gånger mot en vettig provision så har du snart en säljarmé som bearbetar rätt kundgrupper på ett naturligt sätt. Kanske också köra något samarbete med dem att de kan köpa solningar för ett bra pris och erbjuda sina kunder "permanenta håret denna vecka - du får en solning på köpet" eller "köp en parfym för minst 300kr - få en solning".[br][br]Anordna informationsmöten för nya nyfikna kunder som vill veta mer om hur det går till.[br][br]Bearbeta anställda på företag och föreningsmedlemmar att de får rabatt (typ "Betala för 10ggr, sola 12ggr). Klassiska knep, men de brukar fungera.
Rent spontant, så känns det som att de flesta solarier heter just "Solrosen"[br]En snabb sökning på Eniro gav massor av träffar på just solros i Göteborg.[br]Tycker kanske inte att den här idén är speciellt bra med en solros.[br][br]Dela hellre ut solrosfrön, med en uppmaning om att dessa kommer att gro[br]i ert nya solarium :D[br]
Solrosen låter jättekul :D jag kan se det framför mig. [br][br]Men om du har en hemsida också så skulle jag absolut rekommendera att du kör en AdWords-kampanj samtidigt. Om någon då sett solrosen på stan och sedan går hem och söker efter solarium på internet så blir ju ditt budskap förstärkt om du dessutom visar annonser på såna sökord.[br][br]Lägg också upp dig gratis i Googles lokala företagscenter så att du visas på kartan för personer som befinner sig fysiskt i Göteborg när de söker på solarium. [br][br]Sylvia
Vad jag syftar till är att inte tappa centraliseringen kring er produkt/tjänst i förhållande till er profilering. Ex du erbjuder solning men spelar på en solros från växtriket. Som Stefan är inne på finns en risk i att man marknadsför massa andra verksamheter och således försvinner i massan. Om ni självklart ska ha solrosen som en profilfigur för verksamheten måste ni verkligen bearbeta in den så att den gnomsyrar och direkt förknippas med verksamheten. [br][br]Ex om jag säljer glass och ställer upp flera bilar tvärs över gatan som delar ut gratis glass blir tolkningen i dagens läge en bilblockad och kommer troligen även förknippas med problematiken kring bilproducenterna. I samma veva som man försöker göra något glatt finns även en risk att man gör något motsatt.[br][br]För mindre lokala verksamheter tror jag dock inte starkt på AdWords även om all reklam är positiv reklam ...[br][br]Varför inte köra en flyer i serietecknad strippform den väcker nyfikenhet. Du kan förmedla ditt budskap vad du erbjuder och hur det går till samt med den humoristiska biten få det att verka avskräckande. Formen blir enkel att sätta upp både som tidningsannons, dela ut som flyers men även som reklamskyltar på spårvagnar mm.[br][br]Sweetrot är också inne på ett par goda idéer och bra tankar.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Tack för alla bra tips och råd. [br][br]Mojo:[br][br]Förstår ditt argument och har själv funderat på det här med solrosen. Tanken med en maskeraddräkt var att göra det lite "spexigare" och mer minnesvärt när vi delar ut vår reklam. Nu är det så att solrosen inte har något med vår profil att göra utan det var det närmaste vi kunde hitta som kunde associeras med "sol". Det bästa hade varit en stor SOL. kunde dock inte hitta detta. [br][br]Tror inte heller Adwords är rätt forum för oss. Av egen erfarenhet så anser jag det dyrt och väldigt svårt att kontrollera om man har ett mindre upptäckningsområde.[br][br]Det med seriestrippen var en utmärkt idé. Vart får man tag i en bra illustratör som inte kostar skjortan?[br][br]Tycker om swetrots idéer. Perfekt att vända sig till butiker som kan tänkas ha samma målgrupp som oss och upprätta ett samabete. Tack tack[br][br]Sebastian
Det är alltid svårt det där när det framförs som dyrt att vända sig någonstans. Det är bättre att fråga sig för först om det kostar skjortan. Att det kostar något presterat specifikt för den egna verksamheten får man räkna med särskilt i reklamsammanhang oavsett om man ska ha fotografier eller teckningar - där det då rör verk som kanske ska nyttjas i flera olika sammanhang eller direkt vara knutet till just kundens verksamhet. Även mängden detaljer/stil avgör ofta ett pris eftersom det i slutändan handlar om tid. Den tredje orsaken till högt pris beror på hur pass etablerad man är som tecknare, vilken efterfrågan denna har eller vilket mervärde den ger i sin stil.[br][br]Det finns många ställen att söka illustratörer och serietecknare på. Bland annat finns [br]www.svenskatecknare.se[br]http://illustratorcentrum.se/[br][br]Men jag tycker kanske att man även ska gå utanför dessa illustratörsramar och kolla med till exempel de som jobbar eller har jobbat mer professionellt med att teckna serier eftersom de inte ovanligt har en bättre förståelse för seriespråket som illustrationsform. Förvisso kan vissa av dem redan finnas representerade på illustratörscentrum.[br][br]http://www.serieframjandet.se/ dessa har ganska bra koll på vilka serietecknare som finns i Sverige och var man får tag i dem :giggle Där kan du även kolla in deras forum fullt med medlemmar som både tecknar, skriver serier eller skriver om serier.[br][br]Ett ytterliggare alternativ kan vara att du hör av dig till mig så kan vi ha en förutsättningslös diskussion om dina behov och om du finner något av mina manéer samt prisbild passande. 8)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.