När är det dags att kasta in handduken?

38
Jag har investerat drygt en miljon ett kosmetikabolag som säljer två i Sverige okända varumärken av hudvårdprodukter. Det känns som att vi har provat allt i marknadsföringsväg som pr, dr, press och når mediokra resultat 100-200ksek/år i omsättning och då finns det ingen vinst att prata om.

Vi har kört i 20 månader men har egentligen inte haft en stenhård säljorganisation mot företagskunder och säljcyklerna är långa och summorna små. Nu är pengarna snart slut och jag ser inte att det går att tjäna några pengar på det här. VD:en är fortfarande optimistisk - det är inte jag.

Konkurrenterna i vår storlek har flera år av negativa resultat och de som tjänar pengar i vår nisch är större aktörer med över 100MSEK i omsättning.

Jag driver ett annat bolag och har därför ingen mer tid att ge och då har jag jobbat 40 tim/v för mitt bolag och ca 10 tim/v för kosmetikabolaget. (TIPS: Investera aldrig pengar om du inte kan köra heltid tills bolaget ger pengar.)

Jag har uttömmt min mentala kapacitet på hur man skulle få bolaget på fötter och mina ideer blir sällan genomförda eller slarvigt genomförda. En annställd VD hade fått sparken flera gånger om.

Vi behöver en färsk och frisk blick på situationen - det kanske går att få bolaget på fötter eller kränga det vidare.

Att sluta upp men en verksamhet som i bästa fall kostar 2:- för varje såld krona är en sund, ekonomisk slutsats för mig - eller är det uppgivenhet? Jag menar 20 månader är mer än nog för starta ett bolag och åtminstone nå breakeven.
223
2
Hej Samuraj,[br][br]Det låter onekligen som en jobbig sits. Ert problem verkar helt enkelt vara att ni säljer för lite, och det kan beror på antingen produkten eller marknadsföringen. Här vore det intressant att veta mer. Var i Sverige håller du till?[br][br]Det känns även som att du och sittande VD drar åt olika håll – det vore intressant att höra om den personen delar din uppfattning om hur dina idéer genomförs, och varför.[br][br]Ett sätt att se på saken är att din insats faktiskt redan är förbrukad, och sedan ta nästa steg mot den bakgrunden. Om du vill ta dig ur konstellationen ska du alltså inte se det som att du förlorar en miljon, utan att du vinner tid, sinnesro och en massa erfarenhet som du onekligen kommer ha glädje av nästa gång du går in i ett onoterat bolag. (En sådan erfarenhet, som egentligen inte hör hit, kunde vara att inte satsa egna pengar på att marknadsföra ett varumärke man inte äger.)[br][br]Finns det ekonomiskt svängrum för att sadla om i produktutbudet, för att sedan utnyttja det kundregister, den infrastruktur och de distributionsvägar ni redan byggt upp?[br][br]Vad uppskattar du en substansvärdering av bolaget till? Vad annat har ni åstadkommit för miljonen, som skulle kunna ha ett värde vid en eventuell företagsförsäljning? Och vem skulle kunna vara intresserad av det värdet?
38
Hej Foe.[br][br]Ja, det är försäljningen som sviker - produkterna säljer hyfsat i Italien (hemmamarknad i 20 år) låt säga 12 miljoner euro (130MSEK) - den säljer väldigt bra i öst. Västeuropa säljer rätt dåligt, bästa land Tyskland säljer 400 000 euro (4MSEK). Produkten fungerar bra och håller va de lovar, användningen är lite omständig men våra kunder är nöjda men återköpen är under 20%. (Om jag är nöjd med något så köper jag regelbundet). [br][br]Boven är nog främst användningssätt. Sedan har vi sånt som mossig förpackning, en tillverkare som inte man stava till global marknadsföring så allt material måste vi ta fram själv = dyrt! (Som du sa, man skall inte investera i andras varumärken, även om vi har "exklusivitet" i Sverige - men det är ju EU, så gråimport kommer man aldrig runt).[br][br]Vi sitter i Stockholm.[br][br]Jag har drivit företag i 12 år snart och egentligen aldrig satsat på karriär, VD:en är en duktig säljare face to face, saknar dock erfarenhet av att dra igång en säljorganisation och förstår inte det här med ekonomisk styrning (det skulle alltså vara min roll i början och i min enfald trodde jag att VD skulle ta över). [br][br]Framför allt så gör VD:en en massa andra grejer som jag tycker är sekundära som borde delegeras till andra. Det är ju självklart resursbrist på företaget men VD skall hålla i rodret inte släppa rodret för att skota segel. Det skylls på tidsbrist jag menar att det är brist på prioritering.[br][br]Du har rätt, min insats är förbrukad - jag har lärt mig massor då det är första vändan i ett produktbolag. Jag har bara erfarenhet från tjänstesektorn. Miljonen är borta men det går att få igen hyfsat snabbt då det mesta är "villkorat aktieägartillskott". Jag vill bara få ett slut på det hela - dvs antingen görs det nått radikalt som 10-dubblar försäljningen eller så lägger vi ner.[br][br]Kundregistret är svagt och hudvårdsbranchen är ur min synvinkel "de som gillar hudvård och av tvång blev företagare" - dvs dem drivs inte affärsmässigt utan hobbymässigt även om det finns undantag. Jag har diskuterat det med kunder och även en annan bransch som har liknande problem, nämligen frisörbranschen. De enskilda hudterapueterna hyr in sig i en salong och får väldigt liten procent på att sälja produkter åt ägaren. Samma sak gäller frisörer. [br][br]"Det lönar sig inte att sälja och tjena en 50-lapp här och där". Sälj för dem är fult och för mig är det så radikalt att jag kan inte se hur man skall resonera med dem. Jag kanske sitter fast i min lilla bubbla.[br][br]Det finns mer eller mindre fikapengar kvar men ett par månader till har vi på oss. Tanken är att skrota den del verksamhet som tar upp mycket tid från försäljningen och gå på stora kedjor för att se om intresse finns. Eller så här; intresset finns men säljcykeln är minst 6 månader. Vi var rädda att ta kontakt med dem och nu är det i sista stund som vi har fått kontakt. Läxa nr 2: Börja med dem stora kunderna först - dem behöver mest tid på sig men avkastningen är så mycket bättre och småkunder hakar lättare på.[br][br]Substansvärdet är egentligen ett mindre varulager i ett AB, de avtal vi har med leverantörer och egentligen så är det intressant för dem som har marknadsdominans och stor köpkraftig kundbas där våra produkter kompletterar deras utbud.[br][br]Bör tilläggas att VD:en är nära släkt... väldigt nära släkt, dvs tämligen ofta diskuteras ämnet vid middagsbordet. Det är skönt att prata med någon utomstående om det här. Man försöker självklart att separera privat och företag, men tänk er när en anställd underpresterar vissa dagar eller gör ett riktig tabbe - då skall ni hem helt plötsligt och le och vara glada. Läxa nr 3: Starta inte företag med släktingar eller kompisar (Jag har provat det senare och det funkade inte heller - till slut har man varken ett företag eller kompisar)
2360
49
Sista stycket känner jag mycket väl till och har varnat i ett flertal inlägg att ta med släkt och vänner. där gäller sedan sura äpplet. Du kanske kan använda ett förlustavdrag eller dra mot vinst av annan verksamhet som man gör med aktier och andra papper. Jag fick inte riktigt klart din del i det hela, kanske kan du förtydliga dig.
38
Att hitta en bra partner är jätte svårt av de 20 företagare i min bekantskapskrets så är det enbart ett företag som menar på att dem har lyckats, själv ser jag att det är tydligt att en av ägarna är mest framstående och drivande - jag tror att företaget skulle få svårt om försvann från företaget. I de allra flesta fall handlar de om en eller två ägare som driver företag för att växa och tjäna sitt levebröd och de övriga vill dela på kakan men de vill inte göra degen.[br][br]Lars, om du menar hur man får tillbaka miljonen så kan man alltså göra om verksamheten och få tillbaka dem pengarna ganska snabbt (under 1 år) - men det är ytterligare ett år och mitt lönsamma bolag har inte kunnat växa de senaste 20 månaderna och kommer inte att kunna göra det fram tills årsskiftet. Dessutom har det tagit rejält med energi så det är inte bara det finansiella kapitalet som skall återställas utan även det humana.[br][br]Det är tufft att tankemässigt balansera kring "kontrollbalansräkningsgränsen" titt som tätt. Jag kan bara inte förstå att det har gått så dåligt, det känns som att man har gjort allt fel och varje nit har man gått på och varje fallgrop har man hamnat i. [br][br]Det har pratats en hel del om att det är genomförande och inte affärsideen som räknas och jag måste säga att vi har haft bättre förutsättningar än konkurrenterna, vi har läst på ordentligt och det enda jag skulle göra annorlunda med investering är att börja med att bygga upp en säljkår 1-2 personer heltid under 3-6 månader, kolla hur marknaden svarar och sen satsa på marknadsföring och kom överens med din partner när det är dags att dra sig [br][br]Sen har vi produkterna som jag tror inte är rätt för Sverige. Vi har pratat med Norska distributören och dem har försäljningsproblem - i princip varenda västeuropeiskt land har svårt, förutom Italien. Vi har varit blinda i trott för mycket på produkten utan att tänka vad är det vi egentligen säljer dvs: "ett resultat som produkten skall ge" och där ingår användningssätt. [br][br]Även marknaden har vi underskattat ca 40% av befolkningen har ett problem med detta (jag vill inte gå in på vad det är eftersom det ganska snabbt går att klura ut vilka vi är) så det borde ju varan en guldgruva om man har 3,6 potentiella kunder - tyvärr är det väldigt mycket färre som är beredda att satsa sina pengar på det här och framför allt tid och engagemang det tar att bli kvitt det.[br][br]Så återigen, först sälja sen allt annat - annars skalar man bara problemet.[br][br]Apropå pengar, det finns ingen Executive MBA i världen som lär ut det man lär sig när man förlorar surt intjänade och framför allt skattade pengar - så den resan har definitivt varit värld och man måste göra den för att lyckas bättre nästa resa. One-shot-wonder är ju en sak och det kan man leva gott på, men det är skapande kraften i företagande som får det att pirra i magen inte den privata bankboken.[br]
456
4
Intressant... Vad är det som gör VD:n så optimistisk? Kan han/hon motivera sin optimisim och omsätta denna i konkreta åtgärder?[br][br]..Skulle vilja veta hur er organisation ser ut rent allmänt[br][br]Hur många anställda har ni i bolaget?[br]Hur många är nyckelpersoner och vilka kompetenser har de?[br]Hur ser affärsplanen ut?[br][br][br][br][br]
38
Låt mig svara i punktform (sajten har legat nere ett tag och sen har jag haft lite "semester")[br][br]1. Vad är det som gör VD:n så optimistisk? [br]VD:en vill "köra vidare" men har på senare tid insett behovet av att lägga ner grenar av verksamheten som tar upp tid men inte ger lönsamhet. Vad optimismen baseras på vet jag inte, men förmodligen ett jävlar-anama hos VD:en, en stark tro på produkten.
38
2. Kan han/hon motivera sin optimisim och omsätta denna i konkreta åtgärder?[br]Vi har satt upp mål i styrelsen men dessa har man inte arbetat emot, "pga av tidsbrist". Visserligen så hinns inte allt med, men det är en prioriteringsfråga tycker jag - man gör det som ger mest kronor/timme i intäkt - framför allt på lång sikt.[br]
38
3. Hur många anställda har ni i bolaget?[br]Bolaget har haft 2 säljare på deltid utöver VD. Det är tyvärr inte optimalt - man vill ha en säljare på heltid. Det ena klarade inte av sitt jobb och fick lämna bolaget den andra säljaren tog ett skutt åt sidan och började med något helt annat i en annan bransch.[br]
38
4. Hur många är nyckelpersoner och vilka kompetenser har de?[br]IDAG är det bara VD kvar. Vi har haft svårigheter att rekrytera in duktiga säljare.[br]VD:ens styrka är vid möte med kund och är dessutom ett levande exempel på att produkten fungerar. Av olika anledningar så har VD:en inte kunna använda produkterna de senaste tiden och det kommer att förbli så åtminstone i 3 månader till. Därför har VD hållt sig borta ifrån kund. [br][br]Jag tror att här har vi en del av problemet - VD har inte kunna sälja effiktiv och har endast kunnat använda telefon - vilket inte är helt optimalt.[br]Ytterligare problem är att kunden har svårt att ställa upp på möten och utbildningar - de "har inte tid".[br][br]VD:en har förlitat sig på att jag skall "driva" mer av företaget men jag menar på att min roll är strategi och taktik. Dvs jag lägger ut kursen tillsammans med VD så klart - jag behöver ju input. VD:en måste se om det är lönsamhet i en affär eller inte. VD tillika säljare måste ju veta om vi går plus på en affär eller inte. Det har varit för mycket rabatter och för mycket kunder som man har daltat med.[br][br]Ex. En kund har bytt inköpsansvarig 3 gånger på 6 månader och begär ny information m.m varje gång. Vi har privatkunder som köper mer åt gången än den kunden gör. Inköp verkar agera på eget bevåg och våra produkter verkar inte vara förankrade på ledningsnivå hos kund - de har ingen strategi för vad de skall göra med våra produkter. Jag tycker att det är en dålig kund och att man bör ta en dialog med VD:en hos kund för att avgöra om de menar allvar eller om det inköp "leker" med företagets pengar. Vår VD vill vara mer försiktig och har varit tillmötesgående, men tålamodet börjar tryta.[br][br]Där menar jag att man måste räkna på kunden och se om det ger pengar idag och om det kan ge pengar på sikt - det är alltså upp till "excelarket" att avgöra, inte känslorna eller överdrivet "servicemind".[br]
38
5. Hur ser affärsplanen ut?[br]Den är omfattande - vi har identifiera kundsegment för varje produktgrupp, en marknadsföringskanal gentemot varje kundgrupp och en säljbudget. Vi har jobbat ordentligt med vår affärsplan, däremot är det återigen genomförandet som inte är 100% (pga "tidsbrist" som jag nämnde ovan).[br][br]Min teori som jag använder friskt är att man skall prova två olika metoder mot varandra och utvärdera oavsett vad man gör. Därför bör man följa affärsplanen, utvärda och omarbeta - har man inte följt den nuvarande affärsplanen så finns det ingen vits att göra radikala förändringar, eller ändra riktning. Man skulle kunna korta ner och förenkla affärsplanen, men ändå följa den utstakade vägen. Först då kan man avfärda affärsiden tycker jag.[br][br]Just nu har vi kommit till nivån där vi knappt har rörelsekapital till inköp av varor så läget börjar verkligen bli kritiskt men inte panikslaget.
456
4
[quote author=samuraj link=topic=5501.msg26692#msg26692 date=1246363821][br]Låt mig svara i punktform (sajten har legat nere ett tag och sen har jag haft lite "semester")[br][br]1. Vad är det som gör VD:n så optimistisk? [br]VD:en vill "köra vidare" men har på senare tid insett behovet av att lägga ner grenar av verksamheten som tar upp tid men inte ger lönsamhet. Vad optimismen baseras på vet jag inte, men förmodligen ett jävlar-anama hos VD:en, en stark tro på produkten.[br][/quote][br][br]Ok, inställningen är det i alla fall inget fel på. Men den starka tron på produkten är i sammanhanget helt ointressant. Man förmår ju inte att sprida dessa 'enorma' produktfördelarna ut på marknaden.
456
4
[quote author=samuraj link=topic=5501.msg26693#msg26693 date=1246363857][br]2. Kan han/hon motivera sin optimisim och omsätta denna i konkreta åtgärder?[br]Vi har satt upp mål i styrelsen men dessa har man inte arbetat emot, "pga av tidsbrist". Visserligen så hinns inte allt med, men det är en prioriteringsfråga tycker jag - man gör det som ger mest kronor/timme i intäkt - framför allt på lång sikt.[br][br][/quote][br][br]Speglas styrelsens beslutade mål i VD:ns optimism då? I så fall bör det inte vara några problem att arbeta emot dessa. [br][i]Eller drar ni åt olika håll?[/i][br][br]- Se till att behålla fokus på målen i allt ni gör och låt detta vara det enda ni gör. Se till att aktiviteterna kan kopplas till målen.
456
4
[quote author=samuraj link=topic=5501.msg26694#msg26694 date=1246363878][br]3. Hur många anställda har ni i bolaget?[br]Bolaget har haft 2 säljare på deltid utöver VD. Det är tyvärr inte optimalt - man vill ha en säljare på heltid. Det ena klarade inte av sitt jobb och fick lämna bolaget den andra säljaren tog ett skutt åt sidan och började med något helt annat i en annan bransch.[br][br][/quote][br][br]Ok, vet ni varför man inte klarade av resp. lämnade bolaget? Kan dessa orsaker ligga till grund inom er organisation och indirekt sprida sig till kunderna?
456
4
[quote author=samuraj link=topic=5501.msg26695#msg26695 date=1246363949][br]4. Hur många är nyckelpersoner och vilka kompetenser har de?[br]IDAG är det bara VD kvar. Vi har haft svårigheter att rekrytera in duktiga säljare.[br]VD:ens styrka är vid möte med kund och är dessutom ett levande exempel på att produkten fungerar. Av olika anledningar så har VD:en inte kunna använda produkterna de senaste tiden och det kommer att förbli så åtminstone i 3 månader till. Därför har VD hållt sig borta ifrån kund. [br][br]Jag tror att här har vi en del av problemet - VD har inte kunna sälja effiktiv och har endast kunnat använda telefon - vilket inte är helt optimalt.[br]Ytterligare problem är att kunden har svårt att ställa upp på möten och utbildningar - de "har inte tid".[br][br]VD:en har förlitat sig på att jag skall "driva" mer av företaget men jag menar på att min roll är strategi och taktik. Dvs jag lägger ut kursen tillsammans med VD så klart - jag behöver ju input. VD:en måste se om det är lönsamhet i en affär eller inte. VD tillika säljare måste ju veta om vi går plus på en affär eller inte. Det har varit för mycket rabatter och för mycket kunder som man har daltat med.[br][br]Ex. En kund har bytt inköpsansvarig 3 gånger på 6 månader och begär ny information m.m varje gång. Vi har privatkunder som köper mer åt gången än den kunden gör. Inköp verkar agera på eget bevåg och våra produkter verkar inte vara förankrade på ledningsnivå hos kund - de har ingen strategi för vad de skall göra med våra produkter. Jag tycker att det är en dålig kund och att man bör ta en dialog med VD:en hos kund för att avgöra om de menar allvar eller om det inköp "leker" med företagets pengar. Vår VD vill vara mer försiktig och har varit tillmötesgående, men tålamodet börjar tryta.[br][br]Där menar jag att man måste räkna på kunden och se om det ger pengar idag och om det kan ge pengar på sikt - det är alltså upp till "excelarket" att avgöra, inte känslorna eller överdrivet "servicemind".[br][br][/quote][br][br]Du verkar ha lösningar på kort sikt, men du bör se lite mer på den övergripande problematiken  på ert företag som helhet.....
456
4
[quote author=samuraj link=topic=5501.msg26696#msg26696 date=1246363973][br]5. Hur ser affärsplanen ut?[br]Den är omfattande - vi har identifiera kundsegment för varje produktgrupp, en marknadsföringskanal gentemot varje kundgrupp och en säljbudget. Vi har jobbat ordentligt med vår affärsplan, däremot är det återigen genomförandet som inte är 100% (pga "tidsbrist" som jag nämnde ovan).[br][br]Min teori som jag använder friskt är att man skall prova två olika metoder mot varandra och utvärdera oavsett vad man gör. Därför bör man följa affärsplanen, utvärda och omarbeta - har man inte följt den nuvarande affärsplanen så finns det ingen vits att göra radikala förändringar, eller ändra riktning. Man skulle kunna korta ner och förenkla affärsplanen, men ändå följa den utstakade vägen. Först då kan man avfärda affärsiden tycker jag.[br][br]Just nu har vi kommit till nivån där vi knappt har rörelsekapital till inköp av varor så läget börjar verkligen bli kritiskt men inte panikslaget.[br][/quote][br]En omfattande affärsplan behöver inte vara den bästa. En plan skall vara klar och tydligt visa vägen fram till målen..[br]Låt det finnas lite spelrum tills ni fått bra pejl på läget, och ni börjar se vilka vägar ni skall gå. Att följa den och revidera den är dock oerhört viktigt oavsett... [br][br]Vad säger affärsplanen när det gäller er styrka/svagheter/hot/möjligheter?. Du behöver inte avslöja allt här, men jag tror att den inte speglar er nuvarande organisation eller önskvärda position i alla fall. [br][br]Är affärsplanen svår att förstå? Var VD:n med på mötena då planen togs fram? Vilka invändningar fanns det?[br][br]
456
4
Hmm, svårt detta här att sitta och skriva via ett forum, kanske har jag inte heller fått  korrekt bild av det hela. Exempel vad gäller marknadsbehov etc..[br]Du får gärna maila/PM:a mig om du vill... [br][br]- Jag tycker dock alltid att det är synd att lägga ner bolag p.g.a att de inte skulle fungera. Så gott som alla bolag fungerar om man bara sköter dom på [i]rätt [/i] sätt, och för det krävs det lite sunda tankegångar, kapital, tillräckliga resurser, rätt kompetenser och bra verktyg.. [br]- Och kanske lite distans till närstående ;-)[br][br]OFFTOPIC:[br]Kan inte låta bli att ägna en tanke åt Koenigsegg *Spännande*[br];-)
38
Jag skall försöka hålla mig kort:[br]2. Det är det som är så konstigt - vi drar inte åt olika håll tankemässigt, men precis som du säger så tycker jag att man skall jobba mot målen - allt annat är oviktigt. Där gör VD:en ALLT som inte har målen att göra men med den dagliga driften av en olönsam webshop som skall stängas snart. Så i tanken är vi överens i utförande jobbas det inte mot målen.[br][br]3. [br]Ena säljaren levererade inte och hade eget företag vid sidan om, fokus helt annan stans. Den personen jobbade bara för grundlönen och SGI och var egentligen inte intresserad av nått annat och försökte "duka upp" sitt privatliv för "mina" pengar.[br][br]Det andra fick blev chefsredaktör på en tidning - är man intresserad av journalistik så är det klockrent. Personen är välkommen tillbaka och vi har goda relationer men säljet var inte genomsnittligt men på väg upp.[br][br]De vill kan lära oss är att produkten är "svårsåld" och den finns en skepsis. Vi jobbar alltså att förändra en allmän skepsis gentemot den typen av produkten, samtidigt som vi konkurrerar med stora drakar som Nivea, L'Oreal etc. Deras produkter funkar dåligt till måttligt och de sprider dålig dager över oss.[br][br]4. [br]Som du tog upp innan - vi har inte jobbat mot våra mål. Om man bestämmer sig om en riktning och destination så bör man ta några steg dit. Står man still vet man inte om vägen är rätt eller fel. Vi står still![br][br]5.[br]VD:en var självklar med på mötena kring affärsplanen. Som ja sa tidigare jag tillhandahåller arbetssätt, processer, strategier i företaget. Jag visar hur man kan jobba och vilka verktyg som finns men det är upp till VD:en att använda verktygen. Affärsplanen är lättförståelig, men används inte i det dagliga - det blir "släcka bränder" oftast[br][br]Här kommer vår SWOT:[br][b]Styrkan [/b]ligger hos den entusiastiska personalen, som tror på produkterna och företaget, som ger det sitt hjärta och sin själ och sprider det till kunderna, tillsammans med lång erfarenhet av sälj och kroppsvård. I andra hand kommer YYYYYYYYYYs naturliga produkter som är enkla att använda och ger resultat, samt XXXXXXXXXXs utbud av dermatologisk spaprodukter för ansiktsbehandlingar. XXXXXXXXXX kommer bli det enda märket i Sverige som saluförs som ”cosmeceuticals” enbart för spasalonger – ett starkt säljargument.[br][br][b]Svagheten [/b]är främst att det råder en skepsis emot PPPPPPPPPP produkter, då det finns produkter som sällan ger resultat – det kräver en attitydförändring och marknadsföring som tar tid och kostar pengar. YYYYYYYYYY  är en ny okänd aktör med nya varumärken och få etablerade försäljningskanaler på en marknad med många penningstarka aktörer. Ytterligare svaghet är begränsad support från tillverkaren av YYYYYYYYYY, som saknar trycksaker som kan användas i Sverige, pga. kulturskillnad. Det ökar YYYYYYYYYY engångskostnader för att ta fram marknadsföringsmaterial.[br][br][b]Möjligheten [/b]erbjuder spasalongerna som i jakt på nya kunder behöver förnya sitt utbud och gärna utökar eller byter märke var tredje år. Den andra möjligheten är konkurrenternas fokus på ett varumärke eller överlappande produktutbud, som alltid håller dörren öppen för antingen YYYYYYYYYY eller XXXXXXXXXX. XXXXXXXXXX  kommer att kostnadsfritt tillhandahålla kataloger på Svenska, mässmontrar, utbildning till personalen, bistå på mässor med mera, för att avlasta YYYYYYYYYY  ekonomiskt.[br] [br][b]Hotet [/b]kan komma från tänkbara nya konkurrenter och varumärken med liknande produktutbud eller aggressiva kampanjer riktade mot YYYYYYYYYY från de stora aktörerna, i övrigt erbjuder YYYYYYYYYY  produkter av hög kvalitet med naturliga ingredienser och ett heltäckande produktutbud.[br][hr][br]Listan av olönsamma kosmetika företag är ganska lång och jag trodde att vi hade så mycket bättre förutsättningar. Vi hade 3-4 ggr mer startkapital, erfarenhet av driva (tjänste)företag i många år, en VD som är duktig säljare (bäst av ett team på 10 säljare, där nästbäst hade 50% sämre siffror). Vi underskattade komplexiteten i att driva produktbolag, marknadsföring (för det gäller inte bara kostnaden utan VAR man stoppar in pengar och hur man får igen dem). Jag underskattade min roll som investerare - man måste engagera sig 100% till bolaget står på fötter. Det går inte att stoppa in pengar och sätta sig i baksätet - ingen kommer att tjäna pengar åt dig.
456
4
Hej igen Samuraj[br]Efter vårt samtal tidigare idag har jag suttit och funderat litegrann, och jag har nu också läst ditt senaste inlägg, och visst kan det vara som så att branschen är mättad.[br][br]Du verkar vara en mycket marknadsinriktad person... Är SWAT:en gjord i affärsplanen, eller är det marknadsplanen du tänkte på?[br][br]En SWAT för [b]affärsplanen[/b] bör [i]endast beröra företaget i sig[/i], t.ex:[br][br]Vilka är våra styrkor?[br]Vilka är våra svagheter?[br]Vilka är våra möjligheter?[br]Vilka är våra hot?[br][br]Om man gör denna så brukar man kunna se vad som krävs idag av er, och vad som  kommer att krävas av er efterhand som ni växer. - Ni måste skapa rätt förutsättningar för bolaget att lyckas helt enkelt. (Och följa överenskommelser som mål, affärsplan etc)[br][br]…. Och så några andra tankar jag har;[br][br]Ni är 2st personer på sin höjd idag men jag får en känsla av att en organisation i denna bransch, där det krävs antingen stora volymer eller flertalet kunder för att lyckas, kräver flera kompetenser. Bl.a en säljorganisation bestående av fler än 1st person, minst en aktiv strateg (långsiktigt tänkande) och någon som är ren administratör för att ta hand om all data som kommer flöda in till bolaget. Tyvärr kostar det pengar i början, men när volymerna växer totalt sett så genererar de också högre vinster.[br][br]Att endast ha en person som säljare gör att det blir begränsat med tid och geografisk omfattning, men kan samtidigt vara en fördel i början(!) Motsägelsefullt men detta beror förmodligen på era ambitioner och förmågan att växa riskfyllt snabbt eller tryggt långsamt.[br][br]Jag tror att både du och VD:n är duktiga säljare, men kanske inte tänker på alla sammantagna aspekter fullt och rent organisatoriskt. Det kan skapa en metod av att gå fram försiktigt, då man inte känner sig trygg inför en eventuell anstormning.  – Hur skall vi 2 klara det? [br][br][i]Jag brukar säga att lösningen är att ”man måste klä bruden innan giftemålet”  ;-)[/i][br]Om ni hade följt affärsplanen från dag1, hade denna beskrivit hur bolaget skulle kläs upp?[br][br]Ps. Har du provat att bjuda in några aktörer på en gemensam träff liknande seminarier eller nått? Då  kan ni profilera er både som företag och produkten i sig? Kan vara ett tips att nå ut till många samtidigt, istället för att bearbeta varje var för sig. Kan ju ge effekten av att köper någon så måste dom andra köpa. Också en kostnad, men kan även vara en investering.
223
2
[quote author=DEJI link=topic=5501.msg26711#msg26711 date=1246388019][br]Är SWAT:en gjord i affärsplanen, eller är det marknadsplanen du tänkte på?[br][/quote][br][br]Om affärsplanen behövde rubriken Special Weapons And Technical unit förstår jag att det är en högriskinvestering du gått in i... (Förlåt - kunde inte låta bli :> )[br][br][quote][br]Bl.a en säljorganisation bestående av fler än 1st person, minst en aktiv strateg (långsiktigt tänkande) och någon som är ren administratör för att ta hand om all data som kommer flöda in till bolaget. Tyvärr kostar det pengar i början, men när volymerna växer totalt sett så genererar de också högre vinster.[/quote][br][br]Så vitt jag förstår säljer ni kosmetika över telefon. Om verksamheten gått snett på grund av för få säljare så kan det inte bero på något annat än dåliga marginaler på produkten. Faktiskt. Man kan behöva vända på påståendet för att få rätsida på det.[br][br]Två säljare säljer mindre än dubbelt så mycket som en säljare, givet några triviala antaganden. Med fördubblad säljkår hade ni bränt säljbudgeten på halva tiden, och i absolut bästa fall sålt dubbelt så mycket. Vari ligger vinsten?[br][br]Som jag ser det har din VD tre huvuduppgifter: sälja, sälja och sälja. Jag hoppas verkligen att den toppsäljare du rekryterat som VD inte gjort annat än att sälja. Om VD vore ensam säljare på heltid, och det då [b]inte[/b] vore lönsamt att leja bort allt vad bokföring, löneutbetalningar, frankering och utskick heter, så är verksamheten dödsdömd från början. [br][br][quote]Jag brukar säga att lösningen är att ”man måste klä bruden innan giftemålet”  ;-)[/quote][br][br]Eller sminka liket. Jag vill inte vara den som påstår att Samuraj piskar en död häst, men jag börjar förstå uppgivenheten. Ja... vad gick egentligen fel? Jag tror inte en sekund på att du sprungit in i detta med förbunda ögon. En miljon i riskkapital, en internationellt beprövad produkt som inte finns på svenska marknaden, en "toppsäljare" (gillar inte uttrycket eftersom det för mina tankar till 19-åriga Telenorpojkar i Gallerian) på första parkett, en genomarbetad affärsplan och en gedigen erfarenhet av företagande.[br][br]Jag vet inte vilka målgruppen är, men skönhetssalonger och frisörer är två varningsklockor.  En marknadsplan som innehåller ordet "attitydförändring" likaså. Om man tycker det är dyrt att bygga varumärken har man fortfarande att pröva på att ändra människors negativa uppfattning om något.[br][br]Om jag hade en liten buddhakostym skulle jag ta på den och säga att du slarvat med verifieringssteget inför investeringen. Jag låter inte påskina att du är där än, men hur mycket kan du få loss ur bolaget om du siktade på likvidation imorgon?[br][br]Varför denna omsättning på säljare? Är detta din VD:s första chefsuppdrag? Är han van att ha människor under sig? Hur har detta fungerat tidigare?
223
2
Nu har jag applåderat ännu ett inlägg av Samuraj i "Granen"-tråden. För att tala talspråk, alltså jag kan inte få ihop att du sitter där du sitter. Det är uppenbart att du är himla duktig på det du gör; du har koll, en massa erfarenhet, gått på "redaktionellt-niten", löst likheten PR = sälj, och sett vikten av fokus som säkert är den nyblivne entreprenörens värsta fiende. [br][br]Allvarligt, vad hände? Hybris? Blev du lurad?
38
DEJI - tack för samtalet jag behövde verkligen prata av mig.[br][br]Ja, SWOT:en har vi i marknadsplanen det har du rätt - även om vi är inne i version 3 av marknadsplanen så håller jag med om att SWOT:en kunde vara lite tydligare. Varje version innebär att vi går igenom föregående version, tittar på vad vi trodde då, vad vi vet idag, vad vi tror om framtiden dvs. vi får 2 snapshot bilder av det som har varit och det som är idag, sen planerar vi för hur det skall se ut i nästa iteration.[br][br]Vi har smackat ihop marknadsplanen och affärsplanen i ett enda dokument och då "rinner" det över. Det här är faktiskt första gången jag har varit med och tagit fram en marknadsplan och affärsplan, men min syn på det hela är att affärsplanen skall berätta företagets riktning/strategi och marknadsplanen skall ge svar på hur man bearbetar marknaden. Där har du rätt att fokus är verkligen på marknaden och vi har inte funderat på de roller som behövs i företaget. [br][br]Vi har fokuserat på fel saker från början och VD:en fick alldeles för många olika nya områden som inte har med dennes nyckelkompetens att göra dvs sälj. Där borde jag ha tagit ett större ansvar dels med min bakgrund dels för att jag har en bra metod att lära mig nya områden, PR, DR eller whatever. Jag har suttit i baksätet på det här företaget trots "massiv" investering, samtidigt så har jag försökt att hålla mitt företag flytande - återigen man tror att man är "bättre" än andra och "jag klarar minsann att driva två företag samtidigt".[br][br]Som sagt, med facit i hand så hade vi använt pengarna på ett annat sätt, dvs bygga upp en säljorganisation och struktur. Vi använder salesforce.com sedan några månader tillbaka - det borde vi ha gjort från dag 1, det ger struktur och mätverktyg på säljinsatserna.[br][br]Ja, vi har provat seminarier och grattiskurser - det är den metod som vi trodde mest på, men det visade sig att våra kunder "inte hade tid", de bokningar vi fick in blev avbokade. Påpekas bör att våra (fåtal) lönsamma branschkolegor gör precis så, men då är det Yasuragi på Hasseludden som gäller (dyrt IT-yuppie spa och konferansanläggning i Stockholm). Vi har svårt att matcha den budgeten men det hade gett mer än de vi har bränt på felriktage marknadsföringskampanjer. Det funkar däremot bra om har lite PR omkring sig och är välkänt.[br][br]VD:en har faktiskt fått göra en hel massa jobb själv, jobb som inte är kopplat till några mål som inte generera intäkter. Innan det upptäcktes så blev det rutin, vilket innebar att det blev svårt för VD:en att få struktur och fokusera på sina styrkor - det fanns inte tillräckligt med resurser i företaget - det är ett missförstånd eller snarare något som vi gemensamt inte kunde förutse. Dvs att det skulle bli så MYCKET jobb i så MÅNGA olika områden. [br][br]För mig spelar det ingen roll hur många områden det blir - behövs bättre koll på logistik så läser jag på, pratar med branschfolk och för en någorlunda blick över hur man bör gå till väga - VD:en har längre lärcykler och kanske lite mindre studievana och strategi för att testa olika teorier - man måste ändå prova det man har lärt sig för att veta vad som funkar. Med det i åtanken så borde upplägget ha varit att VD fokuserar på sitt område sälj och jag borde ha tagit de lite mindre jobben inom olika områden. Jag tror att VD:en kände sig "lämnad" men ambitionen hindrade att säga ifrån. Det är också en skillnad jag kan säga "du det här är jag jävligt bra på men det här förstår jag inte för fem öre" men VD:en ägnade tid åt saker som jag eller någon annan borde ha gjort istället.
38
Foe - det verkar som att Granen har blivit exalterad av en produkt utomlands, ungefär som vi blev. Vi trodde att vi hittade en lucka - men luckan finns inte där för att folk har "missat" det utan för att det är ett högriskprojekt - en bra produkt är inte lika med en bra affärside.[br][br]Jag avråder starkt ifrån en sån satsning om man inte har befintliga kontakter inom branschen. Låt säga att Granen har jobbat i branschen i 5-10 år med andra produkter och kunder litar på honom - då kan man köra en agentur, kanske utöka med flera märken eller göra en exit, sälja bolaget etc. Men att börja som vi har gjort är inte helt smart.[br][br]Det värmer att höra att man har lite koll, för jag började verkligen tvivla på om vi vet vad vi håller på med eller "leker vi företag". Men den koll jag har, hade jag inte då när vi började - den koll fick jag under resans gång och den har kostat mig 1MSEK med marginalskattade pengar (det ju det som svider mest.... 56% har gått till "Wanja" och hon vet inte ens hur mycket lön hon ger folk).[br][br]Marginalerna har varit helt ok fram tills att euron gick upp med 15-20%. Säljaktiviteten har varit låg, dvs mindre än 20% av arbetstiden, trots mina synpunkter på att minst 60% måste vara sälj. Vi hade behövt en heltids säljare för att få struktur och kontinuitet. Det är det klassiska misstaget att så fort vi har sålt har vi fokuserat på andra avslut istället för att fördela tiden mellan nya leads, befintliga prospects och att göra avslut. Vår sälj "funnel" har alltså hela tiden hackat och varit ojämn. [br][br]Jag har påpekat för VD:en att sälja, sälja, sälja men det blev "göra annat", göra annat och lite sälj. Det som gick fel "foe" är att jag satte mig i baksätet och VD:en hade precis fått körkort. DEJI gav mig bra tips på telefon och det är att njuta av sommaren, låta affärerna vila lite (det är lågsäsong för branschen i alla fall) och ta upp det till hösten och se vad man kan göra.[br][br]Foe, den här "affärsiden" är full av varningssignal som är minst lika tydliga som "attytidförändring" och som sagt jag kommer att läsa på 10 ggr bättre nästa gång jag ger mig in i ett affärsäventyr. Varken jag eller VD skulle gå vidare med den affärsiden idag med det vi vet idag - vi är rörande överens om att vi hade underskattat problematiken - men vi är inga quiters, så om jag nu har tryckt in 1MSEK så kan jag faktiskt slänga in 100KSEK till för att se hur "sagan" slutar. [br][br]100K är ungefär det som jag skulle få ut på en likvidation i varulager och kassa men då förlorar jag 1MSEK i villkorat aktieägartillskott och i och med att jag har ett annat företag så kan man ändra verksamhet och "plocka ut" de skattade pengarna.[br][br]Säljare nr 1 var en temporär lösning som drog ut på tiden, samtidigt som den säljare "tog upp plats". Det var en helt klockren felrekrytering. Att det finns människor som hoppar mellan provanställning till provanställning och skinnar företag på pengar. Vi har haft tillfälle att träffa folk ända upp i 50 år åldern som aldrig har haft jobb mer än 12 månader.[br][br]TIPS: En duktig säljare skall prestera efter månad 1, är du tveksam så kan du ge dem månad två, leverar de ingenting då så är det adjöss. (Ja det finns branscher med upp till 6 månaders säljcykler och längre men det är inte fallet hos oss.) Vi väntade till månad 4 eller 5, orutinerat.[br][br]Säljare nummer två fick provjobba några dagar och det blev bra resultat, men sen dalade det. Det finns flera anledningar till det men med VD:ens coachning så hade det blivit en duktig säljare. Hon hade dessutom bra koll på produkterna eftersom vi rekryterade in henne deltid från en kund. I slutändan ville hon göra något annat och var ledsen att behöva lämna för att hon trivdes väldigt bra på företaget och hon tyckte att vi var lätta att samarbeta med och hon tyckte att VD var den bästa chef hon har haft och förmodligen bästa chef hon någonsin kommer att ha.[br][br]Vi har försökt att rekrytera om det bästa kandidaterna hade bra referenser men jobbade mot privatkunder, de hade svårt att redogöra vad dem gjorde som utmärkte dem som bra säljare. De svamlade om egenskaper som "social", "verbal" etc. Jag har aldrig köpt ett smack för att någon har varit social, trevlig lätt att prata - jag har köpt för att säljaren har grävt djupt för att få reda på VAD jag egentligen vill ha, VAD jag kommer att kunna uppskatta, VAD jag kan tänka mig att betala och VAD för problem som jag egentligen vill lösa. Dem har förklarat VARFÖR något kostar som det kostar, VARFÖR det löser mina problem, VARFÖR just jag kan uppskatta produkt A men inte B, dem har frågat HUR jag använder liknande produkter idag och HUR jag tänker att använda det jag tänkt att köpa. Dem har alltså försökt att så långt som möjligt försöka att ställa sig i mina skor och göra ett val som passar mig.[br][br]Sälj är ett jobb, en process inte en bunt egenskaper och "kunna ta ett nej".[br][br]Ja, det är VD:ens första chefsjobb och när det gäller att ha folk under sig så är VD:en en naturbegåvning, speciellt i Sverige med den lagstifning vi har. Jag har velat slita skallen av säljare 1 ett par gånger men VD:en har gått in och coachat säljaren, ordnat en säljkurs och fått en förbättring. Så VD:en kan verkligen få folk att prestera mot alla odds och även om vi har kört mottot att aldrig är fel på folk utan på ledarskapet så finns det en gräns.[br][br]Blev jag lurad, inte annat än av mig själv. Känner jag att vi gjorde fel? Nej, vi gjorde rätt saker vid fel tidpunkt men med det vi visste nr beslutet fattades var "rätt". Om vi hade börjat om så hade vi gjort samma åtgärder i en annan ordning och vi hade kanske halverat investeringen till 500KSEK ihop med en heltidssäljare under 6 månader och omfördelat pengarna annorlunda på de olika åtgärderna. [br][br]Vi hade slopat webshop - det är som att öppna en fysisk butik utan att inse kostnaderna för att dem smyger sig på en pö om pö. E-handel är livsfarligt - man måste ha stenkoll och gärna erfarenhet av postorder. Det verkar så enkelt men det är det inte. Så varje gång någon säger upp sig för att "starta en webshop" så ryser jag. På frågan "varför öppnar du inte en fysisk butik" blir svaret att det är dyrt, riskfyllt etc etc. (Rätt svar är att produkten lämpar sig bäst att säljas på nätet och fysisk butik ger inget mervärde.)[br][br]Vi hade framför allt börjat med sälja utan att göra något annat över huvudtaget. Jag skulle vilja påstå att för att sälja behövs ingen logga, visitkort och allt annat trams som nyblivna företagare gärna fokuserar på. [br][br]Hybris... ja, det är alltid kul att starta företag och lite hybris måste det vara annars är det inget kul. Men då skall man ha gjort hemläxan innan hybrisfasen slår till.[br][hr][br]Som jag ser det så har vi gått på varenda mina som fanns därute för oss vi har haft en beskärd del "otur" också och många av misstagen är idag så uppenbara att det är skrattretande, men å andra sidan så hade vi klart bättre förutsättningar än många andra företag som lyckas mot alla odds. Ignorans kan vara en tillgång ibland.[br][br]Det har varit en kul resa i alla fall och jag skall maila DI och be dem sluta sälja Executive MBA annonser och rekommendera folk att ta 1MSEK från egen ficka, starta ett företag och försöka få det på fötter.
38
Det finns en joker i det hela som har fått kostnaderna att skena. Tillverkaren kan inte stava till global marknadsföring. Deras design på förpackning funkar säkert jättebra i Italien och många Italienska tillverkare verkar ha samma sort synfel. I Sverige är vi otroligt kräsna när det gäller design och varumärke.[br][br]Säljmaterialet (som jag återigen menar på INTE behövs) har varit i klass med RUSTA blaskan som kommer i brevlådan, så vi har försökt att göra nya kataloger (med ny design), nytt säljmaterial, produktblad, mässmontrar (jävlar vad mässor kan bli dyrt utan att generera en krona i försäljning). Det är ju mest effektivt att samordna marknadsföringsmaterial för alla länder istället för att varje generalagent skall göra sitt. I värsta fall kan man generalisera väst, öst och norden. Det kan vara sånt som hur mycket kropp och tuttar man visar på bild - där skiljer det sig vad som är ok i respektive kultur. Med schysst grundmaterial så kan varje land anpassa till sina behov.[br][br]Tillverkaren har ingen som helst koll på entreprenörskap - det är ett one-hit-wonder och det finns risk för att dem konkar bolaget eller gör en exit. Jag hade ett samtal om en leverans som blev fördröjd en vecka för att deras bank hade strulat till det med vår betalning - de hade inte vett att meddela oss och när vi pratade om det så fick jag höra "...we want to teach you a lesson...." Svaret blev "YOU WANT TO DO WHAT? YOU want to teach ME a lesson, YOUR NOT in a position to give lessons to anybody...Look it's not a way of doing business, if that's the way forward I don't see how we can work together".[br][br]Sen mjuknade tonen, men vi har hört att dem mopsar sig mot andra agenturer också, dem har aldrig vågat säga ifrån. Så här ser modellen ut ifrån tillverkaren, se till att få en agentur i början, var trevlig och tillmötesgående men sen när det blir mer volymer så kan man sätta press på generalagenten, eftersom deras affärside bygger på att dem får produkter att sälja så kan vi förtäkt hota med att säga upp agenturen. Dem här Berlusconi fasonerna har jag sett i helt andra branscher också och då har man bytt leverantör helt enkelt. [br][br]Så vi har varit nära att säga upp samarbetet - anledning vi inte gör det är att det finns en liten chans att vi lyckas nå några stora kunder och på kort tid kan jobba in det vi har förlorat - chansen är lite men värd dem 100KSEK jag pratade om tidigare. Jag ser inte ett långsiktig samarbete kring deras produkter och även om ett mirakel skulle inträffa så borde vi "flippa" den delen av verksamheten till en branschkolega när himlen är "tillräkligt blå" för ett köp. Vi har aktiviteter på gång och kostnaden är redan tagen så avvakta och se är strategin - man kan alltid lyfta på luren och avsluta agenturen.[br][br]Vi har satsat mest på det varumärke och vill löpa linan ut - vi har ett annat varumärke från Italien som är otroligt professionella med bra sälj och marknadsföringsmaterial, tillmötesgående och långsiktiga - inga Mussolini fasoner där inte. Det är ytterligare än gren som inte har fått utrymme, men nu vet vi hur man snabbt kollar av marknaden och kan för en billig peng avgöra om den grenen kan ge frukt på sikt.[br][br]Så leverantören får alla varningsklockor att ringa och bara det är skäl nog för att lägga ner den del av företaget och titta lite mer på den outforskade grenen.[br][br]Återigen, om möjligt låt bli att satsa pengar på någon annans varumärke och det "exlusiva" avtalet är inte värt ett öre inom EU. Du hamnar in en beroende ställning, de flesta tillverkare brukar gå med på att rebranda och då är det ett bättre alternativ om än dyrare.[br][br]
456
4
[quote][br]foe:Två säljare säljer mindre än dubbelt så mycket som en säljare, givet några triviala antaganden. Med fördubblad säljkår hade ni bränt säljbudgeten på halva tiden, och i absolut bästa fall sålt dubbelt så mycket. Vari ligger vinsten?[br][/quote][br][br]Vinsten ligger i att sprida varumärket på bredare front, vilket kan ge merförsäljning p.g.a av marknadens reaktion av en eventuell "forcering".. Du har rätt i det du skriver, men då pratar vi enskildas säljprestationer.[br][br]Jag tror att man i detta fall tjänar på att sprida budskapet om produktfördelarna generellt på marknaden eftersom det finns många, men dock små aktörer. Att bearbeta var och en ställer tuffare krav på en säljkår som även tar på vinstmarginalen.
456
4
Samuraj: Kul att samtalet gav något positivt..[br][br]Det är bara kul att få ge input och kanske kan jag tillföra något i detta, tveka inte att slå mig en signal igen framöver om du känner för det. Lägger vi det på en proffesionell nivå så kanske vi kan göra konkreta framsteg till och med... [br] :winner[br][br]Ha det gött!
38
DEJI - jag har av mig om det behövs, nu tänkte jag ta "sommar" ifrån den affären.
38
[b]Nu har jag mer eller mindre tvingat fram ett avslut på det här[/b]. Vi har fått ytterligare feedback och att produkten är "svår" att använda - folk orkar inte fullfölja helt enkelt. Vi har dessutom tittat på återköpsfrekvensen som är lägre än vad som är önskvärt.[br][br]Det som fick bägaren att spilla över var senaste order där vi faktiskt förlorade pengar mest pga låga volymer och dyr frakt. Vi hade sparat pengar om vi inte hade tagit in några order de senaste 30 dagar  :OMG Som vanligt var tillverkaren sen med att skicka produkter så kunderna blev sura dessutom.[br][br]Vi har pratat igenom det här med VD och kommit fram till att vi har nog samma syn på det hela och VD är glad att jag tog steget och "drog i pluggen" - även om det gör lite ont när man tänker på vilka uppoffringar man har gjort på privatlivet för att få det här att fungera. VD konstaterade att det var en hel del prestige och emotionellt tänkande - samtidigt som det var lite av "ser inte skogen för alla träd", framför allt så skulle VD aldrig kunna ta beslutet att lägga ner, oavsett konsekvens - det ligger i VD:ens natur att ALDRIG ge upp.[br][br]Enligt konstens alla regler så skulle ingen av oss (mig och VD) satsa pengar på någon annans varumärke igen. Det skall man i princip endast göra om det sveper en stor framgångsvåg genom Europa eller USA. Det förutsätter en global marknadsföring och då kan man rida med på vågen. Att som generalagent marknadsföra ett märke i Sverige som är okänt i väst ser jag inte som en bra affärsidé. Märket är som sagt känt på sin hemmamarknad + Östeuropa.[br][br]Vi skulle inte ta över verksamhet om vi fick tillfälle därför att marknaden är mycket mindre än vi trodde, kunderna är reaktiva, marknadsföringen dyr och volymerna (därmed avkastningen) för låg. Det är skulle säkert vara en hyfsad årslön om man önskar att "köpa sig ett jobb" men det är inget man tjänar pengar på. Hobbyverksamhet kanske.[br][br]Vi har kollat lite noggrannare på konkurrenterna. Dem har funnits i 10 år på marknaden - det ena företaget har egen välkänd klinik som tungt PR-drivande och det andra har egen hudvårdsskola. Dessa utgör förmodligen respektives största kund och på så viss kan dem "pressa" produkter ut mot kund respektive nyutbildade hundterapeuter. Att ha produkterna under utbildningen är mer eller mindre A och O. Med andra ord - dem har klart bättre förutsättningar att lyckas - eller hur?[br][br]NEJ, ena bolaget är 4MSEK back och det andra ca 2MSEK - dem har alltså gått back de senaste 10 åren och då pratar vi om kända märken.[br][br]Jag sparar gärna 1-3MSEK och framför allt 8 år drygt (vi har hållt på i 20 månader), tar det lite lugnt och satsar mer på mitt företag som faktiskt ger pengar idag. Jag känner mig mycket mognare som företagare och det var helt klart en bra och intressant resa.[br][br]Nu är det "damage control" som gäller, så säga upp alla avtal, kontor etc etc. Än så länge så har vi bara kontoret som en lös ände men vi värsta fall sitter vi fast tills årsskiftet så det är inte farligt alls.[br][br]Det känns skönt - kanske inte lika skönt som när man startar företag men skönt att beslutet är taget. Man hade velat att det funkade men även om marknaden hade varit större så är tillverkaren är verkligen oseriös - dem har hotat med att sluta leverera om dittan och dattan, dem har pressat ner priser i vissa länder så marginalerna försvann. [br][br]Vi har hört det förrut - italienska leverantörer som börjar med hot så fort man har fått igång en volym. Utöver försenade leveranser har vi klarat oss bra, när vi påpekade det så fick vi till svar att vi "måste gilla läget" - som med alla hot så brukar attack funka bra - vi svarade "fine, då kan vi inte jobba ihop längre". De flesta generalagenter är livrädda för tillverkaren och dem vi har pratat med har bekräftat att det har blivit hotade vid olika tillfällen. En av dem hotade tillbaka, precis som vi gjorde och då fick dem sin vilja igenom. :bravo [br][br]Vi har ringt runt till våra kollegor i de allra flesta länder och då fick vi reda på att de hade också låga volymer (Tyskland<€400K, UK<€150K), trots att det har funnits där i 10 år. Ägaren i UK gav upp nyligen och sålde verksamheten för £1.[br]
2360
49
Ofta saknas en duktig rådgivare i start och var ska man få tag på den. Problemet är jättestort. Har man tur sparar man mycket tid, möda och pengar om man hittar den personen.  Jag var själv på mässa på 70-talet när jag hittade ett par italienska företag vilka jag blev genalagent för. Jag hade också problem men av det angenäma slaget så till den milda grad att jag till slut fick lägga av på grund av hjärtbesvär vilket var den besvärliga biten. Nu har jag över 40 års erfarenhet av att vara företagsledare/företagare och hoppas att ett och annat råd från mig fastnat hos er som är nya.
38
Det har gått mindre än två år sedan jag skapade den här tråden och tänkte idag kommentera en annan TS och passade på att titta tillbaks hit.[br][br]Jag slutförde 2009 med nöd och näppe och jobbade väldigt lite under 2010, kanske ca 4 månader av årets 12. Det har varit psykiskt ganska tung - så när jag skrev gick jag på adrenalin, under 2010 slog verkligheten in. Jag fick vila mentalt och fysisk, men hade ständiga likviditetsproblem, fick låna en hel del pengar för att gå runt hemma (vi startade tillsammans så båda slogs ut ekonomisks). [br][br]Jag förlorade en del "[i]goda[/i] vänner" och släkten slöt sig som en mussla och det är jag tacksam för. Mindre "vänner", mindre problem - det kommer ni märka om ni snubblar själva. Släkten är inte bättre, dem som har gjort den resan vet och ni andra tänker "så är inte mina vänner och släkt" - god luck.[br][br]Jag har fortfarande likviditetsproblem - Skattmasen vill ha in strax under en halv miljon nu, pengar som jag inte har.... Men det är en momsskuld och kapitalvinster för 2010. Med andra ord har jag tjänat en bra hacka förra året men jobbade väldigt lite själv. Jag har mognat mycket som företagare. Man kan säga att jag har fått igen åtminstone 1 av de 1,5 miljonerna som jag förlorade.[br][br]Summa sumarum, när du står inför valet att fortsätta förlora pengar eller lägga ner - kolla på dina konkurrenter och titta brett (din produkt är inte så unik att du inte har några konkurrenter). Kolla hur det går för 5 mest kända konkurrenter, hur långt tar det för dem att gå break-even, se upp när alla går back men visar svag tillväxt (<10% oms). Det är signal på att marknaden är liten, svår eller mättad - att göra pengar där kommer att vara dyrt. Här tycker jag att du skall lägga ner.[br][br]Om marknaden växer och konkurrenterna växer då måste du titta på att göra något annorlunda - då är det antingen säljet eller produkten som är fel. Ta hjälp!!! Jag säger det igen: Hämta hjälp!!! (Jag är den som sist söker efter hjälp eftersom jag vet bäst själv :D). [br][br]Prata med ALMI (dem har duktiga rådgivare), hitta en mentor...MEN och ett STORT men. Din mentor skall ha drivit företag i många år - framgångsrikt eller misslyckat. DU måste lita på din mentor och du skall vara REDO att lyssna. Som mentor är det jättetråkigt med adepter som "vet bäst själv", söker råd gör alltid tvärt om och går på en mina. (Jag var inte redo för mentorer då för jag lyssnar inte om personen inte är exceptionellt duktig).[br][br]Det kan vara en säljkonsult för att se om säljet fungerar. Mercuri International. Prata med PR, DR och reklambyråer och då kan ni se om ni är på rätt spår. Det finns restaurangkonsulter och konsulter till allt möjligt. Ta en dag med dem. Sista utvägen är att prata med en konkurrent.[br][br]Fatta ditt beslut men se till att inte konka bolaget om du inte har stora skulder (mer än 3 miljoner) eller skulder du inte kan betala. Jag investerade privat så skulderna är privata.[br][br]Räkna med att första året kommer du behöva varva ner och hantera stress, minimera direkta skador och minska alla utgifter till minimum (företag och privat). Säkra kapital så du överlever år 1 - sälj ALLT och jag menar ALLT, hus hem, bilar, möbler allt som du absolut inte behöver (och nej du behöver INTE ditt hus och det gör inte dina barn heller). Jag behöll TVÅ saker, en present från en släkting som har gått bort (motsvarande en månadhyra) och min bil (som jag ställde av) som är lite av en prestigegrej. Jag hade fått taskigt betalt för den och jag behöver bil nu igen - så jag skulle inte spara så mycket på det.[br][br]Försök träna och vila mentalt. År två är ett övergångsår där man planerar vad man vill göra och i slutet av år två skall man sett om sitt bolag (byta verksamhet) på så viss att man ser skuldberget minska. Räkna med att år 3 har du gått break-even och förmodligen är du så mycket klokare att du kommer att kunna dra in mer pengar än du kunde tidigare.[br][br]Lycka till[br]
2066
22
Tack för att du delar med dig. Önskar dig lycka till och hoppas framtiden ser ljusare ut!
2360
49
Ibland är det  tufft. Mycket tufft, mina inlägg kommer att jag fått lära mig den hårda vägen samt inom släkt med onda avsikter. Där har jag bränt åtskilliga millioner i dagen värde.[br]Det är även tufft när den förra regeringens skv-representanter blåser en på pengar. när man gillar att driva företag. Jag vill kalla deras agerande verksamhet för omstörtande verksamhet, eller hot mot rikets säkerhet. Jag drog ner på takten lagom mcket så jag överlevde, visserligen förlorde jag ca 20 millioner på det men fick i alla fall en god hälsa.  Värre var det för staten som på grund av dessa skv-handläggare gick miste om ca 80 millioner.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.