När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag tänker starta ett litet företag vid sidan om där jag utför billig datorservice åt personer. Jag undrar således om någon har några bra idéer till marknadsföringen? Det får börja lite lokalt så jag tänkte sätta lite lappar osv men jag vet inte om det ger någonting? Ska man satsa på en hemsida istället? Tanken är att satsa på en hemsida och eventuell "riktig" reklam när jag ser om det finns någon marknad att tala om öht men då behöver jag ju en billigare marknadsform.
Satsa du på lappar om du ska arbeta lokalt, kanske kombinera visitkort som flyers, finns intresset och marknaden i ditt område kan det funka och bör funka som reminder när problemen uppstår.[br][br]Att satsa på en webbsida där du erbjuder datorservice så är det fel ända att starta i. De som vill ha datorservice söker oftast det när problemen uppstår för att de har problem med datorn så som att komma ut på nätet och då hjälper inte din hemsida dig särdeles mycket.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson
Precis min tanke med hemsidan. De personer jag i första hand tänker mig som potentiella kunder är privatpersoner med dåliga kunskaper i datorer och då är det precis som du säger. Företag är ju inte aktuellt i nuläget om det inte är riktigt riktigt små företag.[br][br]Jag har svårt att komma på någon bra plats för att sätta lapparna dock. ICA/COOP butikernas anslagstavlor är väldigt dåligt placerade men det kanske ger något. [br][br]Fler tips?[br][br]/Alex
Då jag delvis själv är i den branschen, så ska jag komma med en del allmänna synpunkter.[br]Det är sällan några enkla problem som ska lösas då någon ringer om hjälp.[br]Först så försöker man själv, sedan ber man om hjälp av vänner och bekanta och[br]om inte detta hjälper, så ringer man till någon support eller liknande.[br]Därefter ringer man till dig i bästa fall.[br][br]Det tar lång tid att slå sig in på marknaden - kanske mer än 2 år, innan du kan leva på[br]mun till mun reklamen.[br]Du kommer också att behöva en hel del utrustning och framför allt ett relativt stort lager av reservdelar till olika sorters datorer.[br]Du behöver också en bil att transportera allt i och sist men inte minst försäkringar, ifall[br]du klantar dig.[br][br]Det är oftast enklare att jobba mot företag och lösa de fel som där kan uppstå[br]i jämförelser med att jobba mot privatpersoner.[br]Ungefär så..[br] [br][br][br]
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=5570.msg26881#msg26881 date=1247096822][br]och sist men inte minst försäkringar, ifall[br]du klantar dig.[br][br]Det är oftast enklare att jobba mot företag och lösa de fel som där kan uppstå[br]i jämförelser med att jobba mot privatpersoner.[/quote][br][br]Obs! Om man klantar sig på ett företag kan det bli än dyrare då det kan påverka delar av eller hela deras drift.[br][br]Erbjud att lösa problemet på plats så du slipper frakta privatpersonernas dator, då minskar du även ev skada av hanteringen vid körning/flyttning av utrustningen du minskar också onödig fraktkostnad för kunden.[br][br]Fördelar här är även att du ges möjlighet att se hur deras system är ubbyggt och integrerat med övriga system i hem, det ger dig möjlighet att rekommendera och kanske sälja in kringutrustning så som olika former av nätverk och integration mm.[br][br]Kundrelation är något man måste bygga upp och som Stefan säger tar det alltid tid. [br][br]Problematiken är att för att det ska bli lönsamt bör man ta bra betalt. Bra betalt rimmar sällan gott i köparens plånbok. Tyvärr känner jag även till en kille som bedrev liknande verksamhet i en mindre stad som i princip hade hela stadens beställningar, vilket då rörde privatpersoner men även vissa avtalade lokala verksamheter. Men en timpeng på 500kr i proportion till beställningstakten räckte inte för att han skulle klara av att hålla verksamheten igång varpå han fick avveckla. Sanningen kan ibland vara hård, det gäller således att inte ådra sig för stora kostnader initialt när man bygger relation.[br][br]Pensionärer är en målgrupp som är viktig att satsa på i ett samhälle som allt mer tvingar denna grupp att lära sig datorer, dem kan behöva hjälp med allt från att installera brandvägg eller andra program, reparera fel på datorn, helt enkelt hjälp att släppa ångesten för om man kan trycka på knappen eller ej. För dem kan en hemtjänst vara ypperlig då de själva inte har ork eller kraft att bära med sig datorn till butik.[br][br]Satsa några av dina annonser eller flyers på pensionärsaktiva ställen, se om kommunen har något erbjudande mot denna målgrupp om du kan samköra eller liknande. Kolla även om du kan lägga liknande på kaféer eller andra platser med rotation och spridning.[br][br]Lappar på matvarubutik / kulturhus / bibliotek m fl ska aldrig underskattas, de funkar faktiskt åt två håll ibland de som söker ibland de som levererar. Man söker sig alltid till dessa tavlor av båda dessa intressen oavsett var de är placerade. Kanske man inte söker sig dit idag men kanske imorgon, frivilligt eller ofrivilligt - hänger på placeringen och din profilering.[br][br]Dina värsta konkurrenter är vanligtvis ungdomar. Inte ovanligt att man hör "Min grannes son hjälpte mig med datorn när den kraschade". Se till att göra ett bra och riktigt jobb, undvik att ta med massa hembrända skivor, onödiga antispywareprogram eller annat för att få det att se ut som du jobbar eller installerar något "nödvändigt", de flesta ser igenom det vilket kan skada ditt rykte mer. Lyssna på vad deras problem är och ge en rimlig förklaring vad som hänt och hur man kan lösa problemet.[br][br]Sagt från mig som själv nu hemkommen efter en databrand hos en pensionär där jag fick temporärt installera en bärbar dator med F-secure och Telias supportassistent och koppla upp datorn mot internet. [br] :D[br]
Ni har båda två bra saker att tillägga. Min fråga var ju primärt ur marknadsföringssynpunkt men jag fick ju även lite andra matnyttiga tips. Jag har inte någon tanke på att få en verksamhet som jag kan leva på. Tanken är att jag ska göra något emd mina datorkunskaper. Jag lagar alltid folks datorer och har aldrig stött på ett problem jag inte kunnat lösa inom bekantskapskretsen eller privat så jag bör nog klara även dom mest kluriga problem så det ska inte vara några problem. Dock är det förmodligen så att man kommer få knepigare saker än att brandväggen inte fungerar. Idag så finns det ganska stora kunskaper bland gemene man så potentialen är inte så stor tror jag men det borde rimligtvis finnas folk som är intresserade.[br][br]Tanken med hembesök har jag redan planerat. Det är ju väldigt bra för en stor målgrupp som pensionärer. [br][br]"Tyvärr känner jag även till en kille som bedrev liknande verksamhet i en mindre stad som i princip hade hela stadens beställningar, vilket då rörde privatpersoner men även vissa avtalade lokala verksamheter. Men en timpeng på 500kr i proportion till beställningstakten räckte inte för att han skulle klara av att hålla verksamheten igång varpå han fick avveckla."[br]Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Tog han för mycket betalt och fick inga kunder eller för lite betalt och fick för många kunder? *känner mig korkad*[br][br]Bibliotek är ju en bra plats att sätta upp lappar som jag inte tänkt på innan. Tack för det tipset.[br]Några andra bra ställen att sätta upp lappar på? PRO borde ju vara guld.[br][br]/Alex
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att
registrera dig som medlem.